Slimme keukenapparatuur?

Mijn Homey wil ik in huis gebruiken als een GBS (gebouw beheer systeem)
Inmiddels heb ik nu ruim 7 jaar 34 zonnepanelen op het dak liggen.
Ik wek tussen 7.500- 7.900 kWh op per jaar.
De opgewekte zonnestroom wil ik slimmer gaan gebruiken, omdat op termijn het salderen verdwijnt.
In mijn huidige keuken heb ik een close-in boiler, die ik aan laat gaan via mijn Homey zodra ik 2.000 Watt terug lever (Plugwise uitlezen meter, geschakelde wcd van Ikea).
Als ik dit vermogen niet haal overdag, dan gaat in de loop van de middag op basis van tijd de boiler aan.
Op termijn wil ik in deze lijn een soort Flamco FlexTherm gaan aansturen.
Flamco Flextherm
Helaas is dit apparaat nog ā€œdomā€ en heeft alleen een aan-uit stand van 2,8 kW.
Ik wens meer standen van opwarmen om aan te sturen, gebaseerd op de terug levering.

Nu ben ik bezig met een nieuwe keuken, waar ik de apparatuur ook slimmer wil gaan aansturen. Bij Miele en Bosch/Siemens heb ik afspraken staan in hun landelijke showroom.
HEBBEN JULLIE TIPS VOOR MIJ ??

Sowieso een vaatwasser die ik slim kan aansturen op basis van terug levering zonnestroom.
Ik heb wel eens gehoord dat er koelkasten en vriezers zijn, die je overdag harder kan laten koelen, zodat er in de nacht minder stroom nodig is.
Deze heb ik nog niet gevonden.

En sommige dingen blijven erg lastig.
Midden op de dag staat mijn elektra meter op - 6.000 Watt terug leveren.
En aan het einde van de middag op 6.000 leveren tijdens het koken op inductie.

Ik heb momenteel een Siemens vaatwasser met Homeconnect. Ik ben niet onder de indruk. In mijn beleving doet een smart plug bijna hetzelfde. Je kunt instellen wanneer hij aan en uit gaat, maar dat kan ook op het apparaat zelf. De app van Homey is matig, regelmatig moest ik het apparaat verwijderen en weer toevoegen. App er dus weer af gegooid.

Idem met een Miele wasmachine. Enige goede van hun systeem zijn de klaar meldingen. De rest kan je ook op het apparaat instellen. Homey ondersteunt Mieke niet. Ook hier zal met een smart plug bijna hetzelfde te doen zijn binnen Homey.

Overall ben ik niet onder de indruk van de mij bekende systemen. Maar in de categorie waar ik naar kijk zit het er vaak standaard op. Ik hoop dat het zich blijft door ontwikkelen tot een niveau dat het ook een toegevoegde waarde krijgt. Het is een hoopvolle ontwikkeling, maar nog ver van intelligent en een meerwaarde voor mij.

Dit herken ik maar al te goed. Je vraagt je af waar sommige bedrijven mee bezig zijn. Een stikker ā€œsmartā€ erop om vervolgens echt niets te kunnen. Helemaal erg wordt het als ze dan ook nog een soft knop hebben, zodat een plug ook niet werkt.
Ik heb zoā€™n lamp, die is dus ook niet aan te sturen :frowning:

Voor de TS, gemout dus goed kijken of er een goede Homey app is. En of het smart gedeelte van het apparaat handig is. Een koelkast die overdag harder koelt klinkt leuk, maar delicate producten trekken temperatuurschommelingen niet goed.
Is een apparaat niet slim, kies dan voor een hard button (boven een soft), met andere woorden: een knop die een fysieke stand heeft. Dan kun je met plugs werken.
Je kunt ook een Tesla accu kopen :wink:

Siemens zou je nog via IFTTT en Homey kunnen gebruiken. Dat werkt hier prima voor de koffiemachine.

Maar, ik ben in contact met BSH en zij geven aan met Athom te kijken naar een verbeterde/nieuwe app. Hopelijk komt daar snel iets uit.

Toevoeging; Siemens heeft een samenwerking met SMA waardoor je via eeebus dat kan doen wat jij wilt. Dus dat de vaatwasser aangaat wanneer er veel stroom opgewekt wordt.

Bedankt voor je aandachtspunt t.a.v. de soft knop bediening. Ik denk dat er tegenwoordig weinig anders is met volledig geĆÆnteresseerde vaatwassers.

Om bij de koelkast de temperaturen te wisselen had ik zelf ook mijn bedenkingen. Bij Miele werd aangegeven dat dit zou kunnen binnen een klein bereik. Bijvoorbeeld 3-6 graden.
Bij een vriezer zie ik geen probleem om overdag van -18 naar -23 te gaan. Het schepijs wordt erg hardā€¦
Helaas zijn de Slimme vriezers met Home Connect of WiFiConn@ct van ca. 180cm hoog niet te betalen. Vanaf ā‚¬ 7.000,- bruto.

Niets mooier dan een goede samenwerking tussen BSH en Homey.
:crossed_fingers:t3:

Helaas zijn de vriezers met HomeConnect nog erg duur bij BSH.

Ja, als je over het geld nadenkt dan wordt je gek. Vaak zijn de oplossingen super beperkt. Is een merk heel trots op het smart gedeelte maar stelt het in werkelijkheid niets voor. Hierbij moet ik altijd nog denken aan vrienden die blij waren met een koffieautomaat met app. Toen de eerste zijn koffie had laten maken zei ik: en nu, wie haalt hem op? Compleet nutteloos.
Het zou mooi zijn als bedrijven naar eigen geknutselde smart dingen gewoon de basis functie beschikbaar maken in een API. Zodat je in Homey (of welk platform) de boel makkelijk kunt bedienen.

Die zitten in de API, van bijvoorbeeld BSH. Het probleem zit hem echter in het onderhoud. Zij veranderen hun functies, API, etc elke maand om te blijven verbeteren. Maar, gevolg is wel dat de ontwikkelaar van de Homey-app ook mee moet gaan. Dat is de uitdaging. Daarom wil Athom graag dat fabrikanten zelf de apps gaan onderhouden, maar daarvoor moeten ze eerst de waarde van Homey in gaan zienā€¦ BSH lijkt dat nu te zien doordat Homey nu ook in de Nordics en Duitsland te koop is, dus fingers crossed. Zou wel heel mooi zijn want straks komen ook mā€™n Home Connect vaatwasser, wasmachine, droger, oven en combi-oven.

Wat betreft de vriezer en koelkast; leuk en aardig maar de mogelijkheden voor deze apparaten met Home Connect zijn zeer beperkt. Ja, alleen het absolute topmodel met ingebouwde camera is wellicht handig, maar die techniek staat nog in de kinderschoenen. Ik heb er in ieder geval voor gekozen daar het geld niet aan uit te geven, gebaseerd op demoā€™s van de vriezers en koelkasten met Home Connect.

Je maakt van hoogwaardige laag entropische vorm van energie (electra) een laagwaardige vorm van energie met (dus) een hoge entropie; warmte. Ergens dus zonde (zondig) om het zo op te slaan. Waarom niet de nu beschikbare accu als LiFePO4. Een 300Ah unit weegt ca. 45Kg en heeft een energie opslag van 12 volt x 300A = 3.6KWh. Beter dus dan die thermische accuā€™s!

Heb overigens ook zitten nadenken over het extra laten koelen van vriezer en koelkast op ā€˜plus energieā€™ momenten. Ik vrees echter dat dit dagelijks extra laten werken ook de compressor extra zal laten slijten. Gelijkmatigheid is mijns inziens beter voor de levensduur.

Bedankt voor de tip betreffende accuā€™s
Zolang we nog kunnen salderen, koop ik geen accu.
Deze verouderen en dit ontwikkelen zich nog verder.
De zout accu zal nog verbeterenā€¦ deze staan nu nog in de kinderschoenen.
Als de COP waarde verbeterd middels bijvoorbeeld een warmtepomp, kan het een mooi product worden om energie op te slaan.
In ieder geval compacter dan een elektrische boiler.

Ik weet niet wat beter is t.a.v. het gebruik een compressor.
Bijvoorbeeld:
Ieder uur 10 minuten aanslaan.
Of overdag 3 uur achter elkaar, en in de nacht 12 uur uit.
Bij een CV is moduleren zuiniger.
Of dit ook zo werkt met een koelkast???
Wie kan hier duidelijkheid over geven?

Hier kan ik niet helpen. Wat ik wel heb uitgeprobeerd met een Quooker, wat is zuiniger, de hele dag aan of in de nacht uit en een half uur voor opstaan weer aan. Bij de Quooker bleek dit Niets uit te maken

Marcel, goed om te weten dat je gemerkt hebt dat het niets uit maakt in stroom verbruik bij de Quooker.
Wij willen in onze nieuwe keuken een Quooker (hot-fill) gaan gebruiken.
Hot-fill, omdat ik nu een warmtepomp boiler heb op de uitgaande ventilatielucht.
Opwarmen met een warmtepomp is COP technisch gunstiger dan met een Quooker.
Helaasā€¦ zit er 1 verdieping tussen.
De vaatwasser wil ik om deze reden hot-fill gaan gebruiken.

Wat gaat spelen:
Het stroomverbruik scheelt mogelijk niets.
Maar het moment van het verwarmen van het water gaat wel schelen in de toekomst.
Mijn huidige close-inn boiler die om 20:30h uitgaat, is in de ochtend voldoende warm voor het gebruik van even handen wassen en dergelijke. Als deze om 10:00h aangaat op de ā€œgratisā€ zonnestroom is dat een voordeel.
Op termijn gaan we ā‚¬ 0,20 betalen voor een kWh en krijgen we ā‚¬ 0,05 terug.

De grote omwenteling in de energie transitie van vraag gestuurd stroom gebruik, naar aanbod gestuurd stroom verbruik.

Ik hoop dat de EU zaken gaat stroomlijnen.
Per land andere Domotica is niet fijn voor een fabrikant die wereldwijd zijn producten verkoopt.
In Duitsland zijn meerdere stroom tarieven (ik had begrepen 7)
Bij Miele is het zo dat de apparaten aangestuurd kunnen worden door een signaal vanuit de stroomleverancier wanneer het tarief laag is, en er een overschot dreigt.

Dit is in Nederland (nog) niet zo.
Als heel Nederland in 2023 een slimme meter heeft, ligt dit wel in mijn persoonlijke verwachting.
Er gaat iets gebeuren om het elektriciteitsnet stabiel te blijven houden.
In Duitsland probeert de stroom leverancier / netwerkbeheerder, op basis van kosten, consumenten te motiveren stroom af te nemen wanneer het de leverancier uitkomt.
Hetzelfde heb ik met mijn zonnepanelen in het klein.

Gelukkig hebben we nog even. En, met wat mazzel is de opslag van stroom in accuā€™s tegen die tijd (nog) aantrekkelijk(er).

Tja, ik krijg maar ā‚¬ 0,05 /kWh terug voor mijn overproductie die ik graag in warmte (warm tap water) wil omzetten, om gas te besparen.
Zeker de afgelopen maand waar ik ca. 250 kWh meer heb opgewekt dan normaal. En april gaf ook veel meer rendementā€¦

En elektrische accuā€™s, geloof ik niet in als een wereldwijde duurzame oplossing.
Warmte opslaan, zoals een WKO, of vloeibaar zout is duurzamer.
Hiervoor zijn geen (zware) metalen voor nodig.
Onze meeste energie gaat op aan warmte.

[https://www.ad.nl/auto/echt-waar-deze-eigenaren-van-elektrische-auto-s-kregen-geld-toe-om-hun-accu-s-op-te-laden~ab000c50/](http://Aanbod gestuurd stroomverbruik)

Hier weer een voorbeeld van de energie transitie.
Van vraag gestuurd stroom verbruik, naar aanbod gestuurd stroom gebruik.
Aangezien mijn verwachtingen van de levensduur van mijn aan te schaffen keukenapparaten 15-20 jaar is, wil ik verstandig inkopen.
En dat is nog niet zo eenvoudig :smirk: