Slimme lampen achter "domme" lichtschakelaar

Hallo allemaal,

Ik heb Milight smart ledlampen (GU10) achter een “domme” lichtschakelaar (Merk: PeHA)
Ik zoek een oplossing die ik (achter?) mijn domme lichtschakelaar kan aansluiten zodat de aan-uit schakelaar een puls geeft naar mijn Homey en die dan de licht uitschakelt.

De wens is dus dat de lampen niet zonder stroom komen te zitten bij het indrukken van de lichtschakelaar. De Philips Hue (of friends of) schakelaar zijn mij nog te duur en passen bovendien niet met de lijn van alle andere schakelaars.

Iemand ideeen? Het liefst heb ik een zigbee platform maar Zwave kan ook.
Belangrijk om te weten, ik heb daar geen blauwe draad.

Ik heb een Shelly 1L achter m’n schakelaars geplaatst.
In de Shelly app kan je het type switch op Detached mode zetten, dan blijft de lamp constant stroom hebben.
Werk in principe prima, de Shelly Homey app wordt goed ondersteund.
Nadeel is dat het obv WiFi signalen stuurt, en dus geen Zwave of Zigbee. Ik heb af en toe ook last van disconnects, dan moet ik de stroom er af en op zetten en dan heb ik weer connectie. Schijnt een firmware probleem te zij, hopen dat het snel opgelost wordt.

Al veel over geschreven dus hier wat leesvoer: Search results for 'schakelaar slim maken' - Homey Community Forum

Als de lampen al smart zijn dan is doorverbinden achter de schakelaar nodig. zodat je niet zonder stroom komen.

Er zijn idd. devices die dat snappen, de stroom laten lopen en tegelijk als wandzender fungeren. Vooral met domme ledlampen loop je dan wel het risico dat een lekstroom ervoor zorgt dat de led altijd zacht blijft branden. Dan is daarvoor weer de mogelijkheid een bypass bij de lamp te plaatsen. Bij slimme lampen is dat risico kleiner.

Soms zet je er dus iets een device als een shelly tussen en klaar is klara, maar afhankelijk van de situatie heb je dus soms gedoe.

Als je dat allemaal teveel gedoe vindt is de makkelijkste versie: draden doorverbinden, schakelaar ertussenuit en een batterijgedreven apparaatje erachter. Volgens mij heeft Philips net zoiets uitgebracht: Hue wall switch. Als de batterij lang meegaat is het niet zo’n drama dat de batterij achter je wandschakelaar zit, ik vind het niet fijn.

Last but not least heb je ook batterijgestuurde wandzenders die je op de plek van je PEHA kan doen, zoals Aquara Opple. Of iets als dit, wat in bestaande systemen geplaatst kan worden: https://www.robbshop.nl/wandzender-2knops-zigbee-robb-smarrt.

Alle wandzenderoplossingen hierboven hebben wel een risico dat je licht niet werkt als Homey het niet doet. Ook dat is oplosbaar. Met z-wave werkt dat b.v. via associaties, voor Hue is er touchlink of lightlink of zoiets (weet nooit precies wat wat is), maar ik weet niet of je lampen dat snappen. De beide wandzenders die ik aangaf dacht ik wel. Daarmee kan je ook een rechtstreekse koppeling tussen knop en lamp maken. Mij is dat niet gelukt.

Heel verhaal dus, talloze mogelijkheden, ieder met voors en tegens afhankelijk van wat je belangrijk vindt.

@TheFops
Als jij de type switch op Detached mode heb gezet, werkt het dan ook zoals ik wil?
(Dus Shelly ingebouwd) en een simpele schakelaar waarmee je de verlichting in en uitschakelt, waarbij bij het uitschakelen de lampen de stroom behouden?

@Edwin_D
Ik heb slimme lampen, dus in principe geen last van lekstroom. Draden doorverbinden gaat mijn voorkeur niet naar uit.
Omdat ik het liefst niet met batterij-gevoede “wand-zenders” wil zitten maar liefst gewoon op stroom (en inbouw/vervanging van mijn huidige lichtschakelaars).

En dat maakt het ook lastiger, er is best veel keus maar er lijkt niets bij mijn wensen/eisen aan te sluiten.

Ja in feite staan de Shelly’s altijd aan en luister je alleen naar action events. Dus je lampen blijven onder stroom staan.

Hier een flow:

Let niet op de transitie, ik gebruik ze ook om een dim transitie van de lamp te starten, waarvoor ik nog meer flows moet gebruiken.

Bedankt weer! Ook bedankt voor je flow.
En mag ik jou dan ook vragen wat voor wandschakelaar jij hierop hebt aangesloten, is dat een “puls-drukker” of een simpele aan-uit schakelaar?

Ik heb namelijk zelf geen pulsdrukker maar een aan-uit schakelaar, zoals deze:

Ik heb er een pulsschakelaar op aangesloten, maar denk dat een normale wipschakelaar ook werkt.

Daar ben ik dus bang voor, zal er 1 bestellen om te kijken hoe het werkt.
En anders maar overwegen om de aan-uit schakelaar te vervangen voor puls-schakelaars, als deze in mijn lijn schakel-materiaal vallen.

Shelly’s werken probleemloos met aan/uit schakelaars.

Thanks, ik ben nu aan het kijken waar ik ze ga bestellen om te testen.