Slimme schakelaar of lamp?

Dames en heren,

Ik ga binnenkort verhuizen en wil het meteen goed aanpakken.
Ik heb links en rechts wat “slimme” apparaten maar nog geen gezamenlijk geheel.
Nu wil ik beginnen met de verlichting en heb ik al wat navraag gedaan.
Mijn zwager heeft zijn huis vol Philip hue maar schakelde effectief eens per maand zijn kleuren lampen de rest is het gewoon aan/uit.

Ik overweeg twee opties;
1)slimme lampen - maar dan zit je met de aansturing. Losse modules of als nog de schakelaar aanpassen. Of je moet echt alles met de app of Google home doen

2)alleen slimme schakelaars plaatsen - dan heb je gewone led lampen en deze kun je schakelen via de app/ Google home en de schakelaar (of vervangen door een puls schakelaar)

Kunnen jullie aangeven welke jullie de voorkeur geeft en wat de evt voor en tegens zijn?

Ik hoor het graag,

Doeidoei,

Kristof

Persoonlijk zou ik voor optie twee gaan. Ben ooit ook begonnen met hue maar vind dit toch niet fijn werken. Ik heb een huis met gewone schakelaars en met slimme lampen moeten deze altijd ‘aan’ staan. Hoewel ik dit lang heb proberen uit te leggen aan de rest van het gezin, merk ik toch dat het gemak van het uitschakelen via de knop toch de het ‘gemak’ van een app overstijgt. Voor de app moet je namelijk ook altijd je telefoon pakken om iets aan of uit te zetten, is best vervelend op den duur. Gevolg was dat de verlichting soms uit stond met de schakelaar. Weer aanzetten kan op dat moment alleen met de schakelaar. Uiteindelijk sommige schakelaars vervangen door een blindplaat, maar dan kreupel je weer functionaliteit, vind ik. Ik ben dus gewoon helemaal om; traditionele verlichting met een dimmer2 of qubino mini.

En wat je zegt over de kleuren, herken ik ook heel erg. In het begin is het leuk speelgoed en laat je het aan mensen zien… maar later heb je gewoon je normale licht kleur aan staan.
Bij ons in de serre heb ik 8 spots, slimme variant, het idee was dat ik dan 1 kant aan kon zetten of alleen de voor of achterkant, maar ook daar blijkt dat je eigenlijk gewoon alles aan zet, maar dan wel gedimd. Grotere groepen slimme spots of lampen werkt ook niet lekker voor mij. Via de Ikea bridge niet, via hue bridge niet en ook niet direct verbonden en met de groups app. Dus… ik zou optie twee doen.

Hier juist gekozen voor steeds meer slimme lampen. Ja, dat betekent dat je je huisgenoten moet leren niet de schakelaar te gebruiken of de schakelaars te vervangen door een (half) “slimme” variant. Boeiend (not).

Ik heb er voor gekozen een tablet aan de muur te hangen dat gebruikt kan worden om een modus te kiezen (“avond”, “slapen”, “film”, …). Film modus bijvoorbeeld: met 1 druk op de knop gaan de lampen boven de eettafel en keuken uit, de rest in de woonkamer verandert naar een ander kleurtje en dimt. In “werken” gaat alles boven de eetkamertafel op vol vermogen naar een lage kleurtemperatuur wit. De mode “diner” schakelt de lampen boen tafel naar een warm kleurtje en 75%, de rest van de kamer gaat terug naar 30% en een ander kleurtje zodat het minder opvalt.

Voor de keuken had ik ook kunnen kiezen voor alleen een slimme schakelaar, maar de spotjes wilden we toch al vervangen door iets dat te richten was en dat geen 12V trafo nodig had. Dan maar meteen Tradfri. Schakelaar is vervangen door een pulsdrukker en er hangt een bewegingssensor. De combinatie is ideaal; licht gaat automatisch aan als het donker is maar als je staat te koken en meer licht wil kan dat ook in 1 keer.

Lekker boeiend??? Nee idd.

Maar met 4 kleine kids in huis niet echt een beste optie lijkt mij.
En ja ik hang er ook een iPad neer. Of deze nu de slimme lamp dan wel de slimme schakelaar aanstuurt maakt ok niet uit lekker boeiend toch?
deze zijn ook ook in te stellen op scene en Domstad.
Enige wat ontbreekt in Dan de kleurtemperatuur. Die vind ik minder relevant.
Ik plaats hooguit 2 kleuren lampen in de woonkamer voor een filmstand.

Maar thanks voor de reactie

Ik heb een mix van slimme schakelaars (overigens wel zigbee, dus ook te besturen via de hue app) en hue lampen.
Slimme schakelaars hebben een paar grote voordelen:

  1. Je oude vertrouwde schakelaars werken ook nog gewoon. Dus ook als je de mobiel niet bij de hand hebt, je wifi eruit ligt of als zigbee even hapert heb je gewoon licht. (Voorwaarde voor al mijn domitca is: de cruciale systemen niet afhankelijk van een app/wifi etc. Dus lampen verwarming etc)

  2. je bent vrij in de keuze van je lampdesign. Want erg fraai zijn de hue’s nog steeds niet.
    En als je je lamp over een jaar zat bent koop je gewoon iets anders. Ze kosten tenslotte een fractie van de hue’s

  3. als je meerdere lampen hebt (spots in het plafond) gaat hue al snel in de papieren lopen. Een hue schakaar kost je €50. Daar koop je geen hue spots voor…

Nadeel, schakelaar heeft geen colors. Maar ook bij mij zijn die afgelopen jaar alleen met haloween en oudjaar in de kleurstand geweest.
(Maar als je mixed heb je the best of both worlds)

Ben hier begonnen door enkele kamers volledig uit te rusten met hue inbouw spots.
Dit werkt op zich goed.
Echter om het gehele huis te doen in 1 stap wordt een dure bedoening.
Daarom heb ik nu al mijn bestaande verlichting gekoppeld aan een 8-tal Sonoff 4CH switches.
Deze werken alleen als aan/uit, maar dat is zoals we het gewoon waren.
Echter nu kunnen ze met allerlei sensoren gekoppeld worden en allerlei flows.
Zo een Switch heb je al voor 25 tot 30 euro. En daarmee schakel je 4 circuits.
Met de tijd ben ik wel van plan om de bestaande lampen te vervangen door slimme lampen en deels RGB. Hoewel voor veel ruimtes de wit licht met dim-functie vaak genoeg is. En deze zijn tevens goedkoper dan de RGB varianten.
Schakelaars worden ook een voor een vervangen door draadloze zigbee schakelaars.

Dat zijn additionele bepalende factoren die je niet in je originele post schreef. Ik heb geen glazen bol en kan dat van achter een toetsenbord natuurlijk niet raden.

Maar is het dan niet heel eenvoudig? Gewoon schakelaars, klaar.

[quote=“Kristof_Rouw, post:4, topic:25681”]
En ja ik hang er ook een iPad neer. Of deze nu de slimme lamp dan wel de slimme schakelaar aanstuurt maakt ok niet uit lekker boeiend toch?[/quote]
Dat ligt er dus maar net aan wat je er mee wil. Een schakelaar is aan/uit. Als dat alles is wat je wil (oke, inclusief misschien een deels automatische besturing?) dan is het simpel. Maar waarom zou je dan überhaupt moeilijk doen met een tablet aan de muur? Ik noemde die optie slechts omdat er door Martijn gesuggereerd werd dat besturing d.m.v. een app alleen maar onhandig is en dat dat de reden zou kunnen zijn om te kiezen voor alleen slimme schakelaars i.p.v. slimme lampen terwijl er dus ook andere oplossingen te bedenken zijn.

Anyway, zoals ik al schilderde kan je met slimme lampen (en dat hoeven echt geen dure flipsen te zijn) nou eenmaal meer: dimmen, kleurtemperatuur, kleur. En dat kan je in principe niet aansturen met een schakelaar. De vraag is of je dat wil c.q. nodig hebt. Wederom: er werd gesuggereerd dat je dat in de praktijk niet gaat gebruiken en ik ben het daar dus niet mee eens.

Overigens interesseert het met geen zier wat anderen daar van vinden als ze bij mij thuis komen. Ik ga dat niet uitgebreid zitten demonstreren of zo. Als er bezoek komt staat de boel in avondstand. En als ze komen eten hebben ze het meestal nauwelijks door (al komt dat vooral voor in de zomer en dan is licht binnen al helemaal onbelangrijk).

Ik denk dat iedereen wel een persoonlijke voorkeur heeft. Ik ben een groot gebruiker van de app en spraak. Maar een fysieke knop als je een ruimte binnenkomt is toch nog steeds fijn. Ik heb daarom veel slimme lampen geplaatst en gebruik gemaakt van slimme schakelaars. Iets duurder in aanschaf, maar wel veel programmeer mogelijkheden.
Risico: als Homey (ooit) bezwijkt of in storing staat, dan moet je het huis met old school waxinelichtjes verlichten.

(Ik heb voor een aantal lampen bewust gekozen voor de 433 mhz KAKU schakelaars en dimmers. Ik heb de schakelaar rechtstreeks aan de dimmer’s én aan Homey gekoppeld. Op deze manier heb je een snelle reactie bij schakelen en geeft hij de status door aan Homey. Én mocht Homey om welke reden dan ook niet werken, werkt 433mhz nog wel. )

Ee dat kun je ook niet weten. En ik ben ook niet boos :+1:t2:
Ik wil de schakelaar idd laten bestaan. Dit voor de kids.
En via de iPad wil ik het voor mezelf leuk maken.
Daarnaast komen er nog maar toepassingen in mijn huis die ik aan de homey wil hangen.

Is het idee van een smart home niet juist dat je nauwelijks meer een schakelaar hoeft aan te raken?

Ik was er in eerste instantie ook huiverig voor en dacht dat ik erg gehecht zou blijven aan mijn fysieke schakelaars. Echter zijn inmiddels alle schakelaars verdwenen en zijn de zwarte en bruine draden allemaal doorverbonden en zitten er blindkappen op de plekken waar ooit schakelaars hebben gezeten.

Elke ruimte van het huis is voorzien van 1 of meer bewegingsmelders en aan de hand van of er personen wakker zijn in huis gaat het licht op een bepaalde manier aan. Als er iedereen bijvoorbeeld slaapt en je loopt even naar het toilet (of stiekem naar de koelkast :blush:) wil ik niet dat alles volle bak aan gaat. Zodra de eerste persoon wakker is geworden zal echter het licht in huis weer normaal reageren.

Ook zal, de eerste keer dat de eerste persoon wakker is en naar beneden gaat de radio automatisch aan gaan. En ook hierbij is het volume weer afhankelijk van of er nog iemand slaapt of niet. Wordt via het dashboard aangegeven dat iemand TV wil kijken (of Netflix) zal ook het volume worden aangepast wanneer er iemand in huis slaapt.

Eigenlijk kan je het dus zo gek maken als je maar wilt, juist dat vind ik het mooie van een smart-home, zo veel mogelijk automatiseren en ik moet zeggen dat homey het momenteel erg goed doet. Wel moet ik hierbij de kanttekening plaatsen dat ik alle Zigbee apparaten heb gekoppeld via een Raspberry met een Conbee stick want de Zigbee in Homey (zowel normaal als PRO) is ontoereikend voor een betrouwbaar Zigbee netwerk. Echter sinds ik alles via Conbee heb werkt het echt vlekkeloos en worden een slordige 75 apparaten probleemloos aangestuurd

Alles met elkaar ben ik erg blij met de hele setup :smiling_face_with_three_hearts:

De reden dat ik alle schakelaars laat zitten is dat het handig is alsnog alles met de hand te kunnen bedienen als homey het weer eens af laat weten. En voor de buuv die tijdens onze vakantie op het huis past :wink: .

@Joost_Else

even voor mij; jij hebt dus slimme lampen ( zeg hue of tratfri)
en dan het je bij de schakelaar een extra module? ( fibaro dimmer 2) met daar aangesloten een pulsschakelaar?

in principe idee 2 zoals ik heb beschreef alleen dan met een “extra module” achter de schakelaar?

en heb je dan de lamp en schakelaar beide aan de homey gekoppeld of heb je dit op een ander manier opgelost?
ik hoor het graag.

en heb je naar de verlichting ook nog andere slimme apparaten aan het systeem zitten?
weerstation, koelkast, droger, sonos, camera’s, rolgordijnen, etc

ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk werkt en of het überhaupt “SLIM” is

doeidoei

Prijzige oplossing me dunkt. Plus dat Zigbee mesh constant onderbroken wordt als hij ‘echt’ uitgeschakeld wordt. Of een flow maken dat als het licht met een knop uitgezet wordt, dat hij weer ingeschakeld wordt en via Zigbee uitgezet wordt… Lijkt mij niet de meest ‘cleane’ oplossing, maar als het werkt voor @Joost_Else dan is dat prima. De motivatie om de schakelaars te laten zitten snap ik 100%.

Ik was niet helemaal duidelijk merk ik al.

In de keuken had ik een gewone lichtschakelaar met daar achter gewone spots (via een trafo). Die spots heb ik vervangen door tradfri (trafo er uit gehaald natuurlijk) en de schakelaar door een drukschakelaar die de stroomkring onderbreekt als je er op drukt. Die schakelaar wordt zelden gebruikt - hij is alleen voor het geval er licht nodig is in de keuken maar homey de spotjes niet aangezet heeft. Bijvoorbeeld omdat het niet donker genoeg is. De tradfri spots gaan default aan als je er spanning op zet. De korte onderbreking van de spanning is te kort om echt problemen op te leveren in het zigbee netwerk.

De rest van mijn verlichting is allemaal tradfri en z-wave en zit achter conventionele lichtschakelaars. Je kan ze in geval van een calamiteit dus gewoon bedienen via de schakelaars. Voor een paar lampen heb ik voor een hotelschakeling gekozen met eigen bediening als tweede schakelaar (omschakelrelais die aangestuurd wordt via een esp32). Via dat systeem kan ik er voor zorgen dat er dus, ongeacht de stand van de schakelaar, toch automatische besturing van het systeem mogelijk blijft:

image

Edit: of ik er nog meer mee doe?
Ja. Momenteel de ventilatie van de badkamer (met eigen sensor voor RH en temperatuur), verbinding naar domoticz (o.a. voor gas & elektriciteit), Squeezebox, TV + Ziggo (geen groot succes moet ik zeggen), netatmo weerstation en in de toekomst moet ook het zwembad weer gekoppeld gaan worden (temperatuur, water, chemie). Als de robotmaaier weer terug is van reparatie ga ik ook eens kijken of ik die er nog mee kan laten praten.

Gordijnen zou ik wel willen maar te prijzig en/of te onbetrouwbaar.

1 Like

Ik ben begonnen met enkel slimme verlichting (huurappartement, was niet de bedoeling dat ik met bedrading ging klooien). Nu ik een koopwoning heb kan ik echter een stuk meer.

Ik heb gekozen voor slimme lampen daar waar ik kleur(temperatuur) nodig heb of geen slimme schakelaar kan hangen door beperkte bedrading. In de slaapkamer en woonkamer: kleur. Boven de eettafel en in het kantoor: kleurtemperatuur. In de keuken, gangen, toilet, etc., heb ik nu witte slimme lampen maar wil ik die gaan vervangen door gewone lampen + Shelly’s. Ik heb toch net te vaak last ervan gehad dat Homey/bewegingssensoren te langzaam (of niet) reageren, of dat visite verward raakt door de setup.

De domme lampen gaan dan worden door Shelly’s bestuurd worden. Voor de slimme lampen gebruik ik draadloze Hue & Aqara switches, en die bevallen me prima.

Hoi,

Hoe heb je de squeezebox app geïnstalleerd gekregen?

Ik kan de app installeren, maar als ik ga zoeken naar de players moet ik ip adressen instellen en ik heb geen idee waar dat moet!

Heb jij een idee?

Al vast bedankt voor je tijd!

Johan

De squeezebox app crasht nadat hij getracht heeft mijn SB’s te vinden. Die werkt dus nu via domoticz. Helaas kan je hem op deze manier alleen maar aan en uit zetten, bedienen gaat niet. Maar met webhooks kom je een heel eind.

Interessante feedback. Momenteel heb ik (in de zelfde kamer) een mix van hue lampen en gewone lampen. Beiden worden gestuurd via conventionele schakelaars, de hue uiteraard ook met de app/smart speaker.

Het resultaat is natuurlijk dat alles wat “smart” is niet meer werkt, zodra de huisgenoten de conventionele schakelaar uitschakelen.

Maar als ik jou verhaal lees, kan je ook gewoon opteren om de conventionele schakelaars waar de hue lampen aan gekoppeld zijn, vervangen door een Smart Switch? Dat hoeft geen “friends of hue” switch te zijn?

Hoe verloopt de bediening in dat geval dan? Kan je diezelfde lamp dan aan/uitschakelen via zowel de hue app (met wat extra mogelijkheden), alsook via de app die de fabrikant van de switches ter beschikking stelt?

Veel vragen, ik weet het, maar ik zit er al een tijdje mee en kom maar niet tot een besluit omdat ik niet weet wat ik moet aanschaffen.

Alvast bedankt!

ps. Ik ben ook wat in de war gebracht door een artikel dat ik las op de website idisrupted. - zie hieronder -.
Ik begrijp de comment betreffende de levensduur niet echt…

"Another point of consideration are smart bulbs like Hue.
If you are planning to use them as part of your overall smart lighting installation, smart switches are not your best option for control by a country mile.

Why?

When you disconnect power to the smart bulb, they lose their “smarts” and render them dumb.
Not only that, it can drastically shorten the lifespan of both your switch and the smart bulb."

Nee, dat klopt niet helemaal.
Ik heb mijn gewone schakelaas vervangen voor slimme dimmers (fibaro, robbshop) Gekoppeld met een pulsdrukker .
Deze slimme dimmer stuur je dan aan met homey.
En als je de pulsdrukker bedient, dan ziet homey dat en kan je daarmee flows laten starten.
Je kan met deze schakelaars ook normale lampen schakelen.
Hue lampen moet je juist niet achter een schakelaar zetten. Want die zijn zelf al slim.

In jou geval kan je ook:
De hue lampen doorlussen bij de schakelaar (bruin en zwart direct verbinden) en daar een slimme Dimmer met pulsdrukker plaatsen. Die koppel je danniet aan die hue!

Nope, homey knoopt alles aan elkaar zigbee, zwave, x10, BT whatever als er maar een app voor is

Wat hij zegt is dat het spanningloos maken van hue lampen de levensduur verkorten (geen idee of dat waar is)
Wat zeker klopt is dat hue lampen niet gemaakt zijn op met een normale schakelaar te schakelen.
Ze moeten altijd aan de spanning hangen.
(Zodra je de spanning eraf haal kan je ze niet meer smart bedienen, ze staan dan net zo uit als alle andere lampen)