Slimme thermostaat knoppen vs aansturen verwarming

Waarschijnlijk een domme vraag.
Ik kijk wat rond naar slimme thermostaat z-wave kranen voor op de radiatoren.
Het principe van aansturen van deze slimme kranen snap ik.
Mijn vraag is: Hoe regel je dat de verwarming aangaat als een radiator warmte nodig heeft?

Met een giga berg flows…

Elke kraan vergelijkt de gevraagde versus de gemeten temperatuur. Indien nodig laat ik de cv dan draaien. In mijn geval door de thermostaat in de woonkamer simpelweg 2 graden op te schroeven maar de vloerverwarming pomp in de woonkamer met een slimme stekker uit te zetten. Er zijn betere oplossingen!

Zodra alle kranen ‘geen warmte meer vragen’, zet een flow de thermostaat terug (hervat normaal programma) en mag de pomp van de vloerverwarming ook weer aan.

Houtje touwtje maar werkt!

Dank je voor je antwoord Ernst.
Jij hebt dus een programmeerbaar thermostaat via Homey?

Het is geen Z-wave, maar ik gebruik het Honeywell EVo-home systeem, dit werkt perfect.
Maar ik denk dat je dit ook kunt gebruiken: " De ongelofelijk mooie, derde generatie, Opentherm thermostaat van Nest, nu met integratie met andere domotica systemen waaronder de Z-wave controllers van FIBARO. "
Je zal toch een centrale regelaar moeten hebben die je ketel aan en uit stuurt, anders kun je nooit lekker programmeren dat je het s’morgens om 8:00h 21 graden wilt hebben, om dit nu te gaan regelen met een berg flows zou ik niet aanraden. Het voorbeeld van Eternity lijkt me ook niet echt energiebewust.

:+1:

1 Like

Het probleem is dat ik met een Raspberry PI (RPI) een eigen thermostaat heb gemaakt.
Ik heb stadswarmte dus alleen aan/uit met een relais is nodig. Die stuur ik nu via de RPI aan.
Ik lees overal dat ik bijv met MQTT de RPI vanuit Homey kan aansturen en terug. Ik heb echter nog geen enkele ervaring met MQTT.

Yep!
Een ThermoSmart

Kijk hier ook eens Edward:

en

Voor die vraag kwam ik enige tijd geleden ook te staan. Ik kwam er al snel achter dat mijn MAX! eq-3 niet de oplossing zou zijn om de warmtevraag van meerdere ruimtes onafhankelijk van elkaar te kunnen aansturen. Simpelweg omdat met een dergelijk systeem de cv-ketel niet gecontroleerd wordt (de thermostaat blijft “de baas” als het ware). In mijn situatie zou de thermostaat in de huiskamer leidend blijven voor de warmtevraag in het hele huis. Als de gevraagde temperatuur in de huiskamer is bereikt en andere ruimtes zijn nog niet warm dan hebben die het nakijken.

Vandaar dat ik toch maar besloten heb wat dieper in de buidel te tasten en een Honeywell EVOhome systeem aan te schaffen. Het kost wat maar dan heb je ook wat. En aan te sturen het de Homey Evohome app. Als één van mijn kinderen bijvoorbeeld de radiator op turbo zet wordt dat geconstateerd door Homey waarop de radiator vervolgens op een lagere maximale stand wordt ingesteld.

Voor stadverwarming lijken mij de systemen zonder CV aansturing wel bruikbaar. Een thermostaat gekoppeld aan Homey is ook een optie natuurlijk maar ik vraag mij af of de ketel net zo efficiënt wordt aangestuurd als met de Honeywell controller gezien deze ook per ruimte kan moduleren.

Een goed werkend En iets goedkoper alternatief is Tado.

Tevreden van Tado?
Wat zijn uw bevindingen? En levensduur batterijen?

Ik heb zelf een aan/uit verwarmingsketel gekoppeld aan Tado met in de kamers een Tado radiatorthermostaat en in de gelijkvloers de Tado thermostaat zelf die aan/uit schakelt. Als het gelijkvloers de bereikte temperatuur heeft dan gaat de verwarmingsketel dus uit, maar stel dat het in een bepaalde kamer nog niet de bereikte temperatuur heeft, hoe kan ik dan ervoor zorgen dat de ketel wél aanslaat en bijvoorbeeld alle slimme thermostaten behalve die in de gevraagde kamer dichtgedraaid worden?

Zolang Tado thermostaat om warmte vraagt zal de ketel aanblijven. Elke kamer die op temperatuur is zal de thermostaat dicht gaan.

Scenario is omgekeerd in dit geval, stel: Tado thermostaat in woonruimte vraagt 21° en die ruimte is 22° dus de Tado thermostaat gaat uit. In de slaapkamer vraagt de slimme Tado radiatorthermostaat 21° maar die ruimte is 20° dus daar zou de radiator moeten opwarmen. Kan Tado/Homey er dan bijvoorbeeld voor zorgen dat de Tado wandthermostaat die in verbinding staat met de ketel aangaat maar alle radiatorthermostaten in de woonruimte dicht gaat zodat de woonruimte niet verder opwarmt maar er wel warmte naar de slaapkamer komt?

Iedere radiator kraan is een separate thermostaat inderdaad. Dus in de ruimte met je hoofd thermostaat gaan de kranen dicht maar de ketel blijft verwarmen voor de ruimte die nog te koud is

Ik ben overgestapt van HW naar homey, maar heb nog wel de HW met heatlink draaien. Ik kan dus in een flow de ketel aansturen. Wie weet van welke slimme thermostaatknop je de variabelen kunt uitlezen en kunt gebruiken om deze te vergelijken. Daardoor weet je dat er warmte vraag is en stuur je de ketel naar bv 25 graden met de heatlink tot dat de ruimte- en gevraagde temperatuur in bv de studeerkamer weer gelijk is.