Smart presence

Het af en toe wegvallen is een lastig probleem.
Heeft te maken met de wifi powersave van je telefoon en is vaak niet in te stellen.
Je telefoon blijft wel aangemeld op je router maar is niet meer te pingen.
Om die reden heb je een router nodig die doormiddel van een homey app af te vragen is.
Ik gebruik een unifi router en de unifi app wat zeer goed werkt.

Daarom gebruikte ik de app in het verleden alleen om op aanwezig te zetten en liet het op afwezig zetten aan Homey over

Ik heb tot nu toe de Locative app gebruikt icm met een webhook naar Homey om de aanwezigheid te controleren , dat werkte prima.
In het verleden ook met de Ubiquity app en IFFT app de aanwezigheid geregeld maar beide kennen beperking vooral in reactie snelheid.
Sinds IOS 13.1 gebruikt ik de persoonlijk automation van mijn iPhone icm een webhook naar Homey, vergelijkbaar met de Locative app oplossing. Ook dit werk prima, ja kan zelfs de straal aangeven wanneer er een trigger moet komen.

Werkt de standaard homey detectie niet goed voor jou dan? Want sinds enige versies terug werkt dat voor mij echt heel prima. Heb nu ook de notification ingeschakeld zodat ik te horen / zien krijg wanneer ik in de buurt van het huis ben, maar dat gaat dus goed. Enige wat ik wel vind is dat de straal erg groot is… zeker zo’n 500 tot 700 mtr.

Ben je eventueel bereid om jouw oplossing in iets meer detail te noteren? Als je daar namelijk de straal beter kunt instellen, dan ben ik daar wel in geinteresseerd.

Om dezelfde als door jou aangegeven reden ben ik de app Smart Presence gaan proberen. Na wat aanloop moeilijkheden schijnt mijn flow nu wel redelijk te werken. Deze werkt namelijk niet met Google Maps maar met het IP-adres van je telefoon. Als je telefoon de reikwijdte van je modem overschrijdt en je IP-adres vervalt wordt je als “niet thuis” aangemerkt en kun je daar een vervolg aan verbinden in een flow. Ik heb de vervaltijd van 900 naar 120 seconden terug gebracht.Ik heb met de ingebouwde app wel mijn afwezigheid opgenomen. Samengevat:
Als iemand ging weg
Dan markeer als weg
(Stuur bijv een notificatie)
(Start bijv een flow)
Een flow voor iemand die weer thuis komt lijkt me nu niet meer moeilijk te maken.
Succes!

1 Like

Maak er inderdaad ook gebruik van maar krijg veel meldingen over vertrekken en terug komen. Heeft te maken met stroom besparen maar goed, vet irritant is dat.

Met de thuis detectie van Homey:

Met de thuis detectie van smart presence:

Maike (als familie lid) wordt door Homey in zijn geheel niet gedetecteerd.

Met Smart Presence is mijn vrouw (maike) vooral s’nachts vaak de hort op… Blijkbaar is haar telefoon (Samsung Galaxy A5(2017) SM-A520) niet te gebruiken als thuisdetectie. (of zou het toch echt zijn…?)

Mijn telefoon Anton: (Samsung Galaxy A8 SM-A530F) werkt, zou zeggen, bijna perfect.

Heb denk ik alle instellingen die ermee te maken zou kunnen hebben op haar telefoon (Samsung Galaxy A5(2017)) al geprobeerd, maar het op een of ander manier lukt het niet om haar “thuis” te krijgen. (en nee, ook een bosje rozen helpt niet… maar dat terzijde)

Mijn idee is dat de thuis detectie van Homey denk ik, best wel goed werkt. Maar dat de telefoon die dat moet detecteren best wel wat roet in het eten kan gooien.

De standaard homey detectie werkt bij mij en mijn vrouw erg wisselend. Wil je meer weten hoe ik het in IOS 13.1 heb geregeld of met de Locative app?

@OetAelse zeer geïnteresseerd. Ben (nog) niet over op ios13,wacht ik denk ik ook nog mee, tenzij… Er grote voordelen zijn. Gebruik zelf ook locative en werkt vanaf de eerste minuut uitzonderlijk goed en accuraat. Alle andere apps/oplossingen hadden toch allemaal wel wat tekortkomingen/vertragingen en/of onregelmatigheden(homey, fing, ifttt, ubiquiti)

Met die locative app. Heb hem nu wel geinstalleerd en heb een geofence aangemaakt. Maar waar stuur je die webhooks naar toe?

Kijk eens naar dit artikel, Webhooks krijg ik niet voor elkaar
Hier wordt uitgelegd hoe het werkt. Let op, de event naam en tag zijn case sensitive!

Nog een mooie link met uitleg IOS Presence app (locative)

Late dank voor je antwoord. Ben onder de indruk dat je dit in Better Logic grafisch kan weergeven. Is dat voor een leek ook te doen ?

Jazeker! Ga naar https://insights.homey.app/ en daar staat alles.

In Better Logic een numerieke variabele aanmaken. Op het moment dat iemand thuiskomt zeg je dat die variabele 1 moet worden. Gaat die persoon weer weg (met een andere flow) dan maak je die variabele weer 0. Zo wordt dat keurig netjes in insights weergegeven.
Zo kan je ook al je pir’s weergeven in insights

Ik heb ook de smart presence gebruikt maar toch gaat het vaak steeds mis, netgear app gebruikt gaat ook vaak mis, hierna de owntracks gebruikt ging lange tijd goed maar helaas gaat ook weer mis, nu heb ik de life 360 app deze werkt nu al voor langere tijd voor 100% zowel voor mij als voor mijn vrouw.

Hartelijk dank, werkt goed. Wat is een “pir” ?

Dank !

Hoi, ik wil via Smart Présence mijn schoonmaakster automatisch ‘thuis’ laten zijn wanneer ze komt. Ik heb haar in de router een vast op gegeven en deze toegevoegd aan Homey. Hoe kan het dat Smart Prescence haar niet detecteerde? Ik heb het met mijn werktelefoon geprobeerd en daarmee lukt het wel. Welke instellingen zijn het beste? Het belangrijkste is dat het arriveren goed gaat!