Smart presence

Ik heb ook Smart presence in gebruik. Mijn Android 11 telefoon werkt prima. Alleen de gsm van mijn vrouw met Android 10 heeft nog geen 1x een log gestuurd bij vertrek of aankomst. Alle telefoon instellingen staan gelijk, allebei vast IP adres. Juiste WIFI netwerk. Iemand tips wat ik nog meer kan controleren? Bedankt!

Toevallig Privacy instelling van wifi netwerk? Standaard staat dat aan met een wisselend MAC adres van je telefoon.

1 Like

@PascalB Dat dacht ik dus ook, heb beide telefoons naast elkaar gelegd en alle instellingen gelijk gelegd waar mogelijk. Beide vast MAC adres, beide vast IP adres, en het rare is dat de 1 100% werkt en de andere 0%. In router zie ik ook geen verschillen allebei via DHCP vast IP adres aangemaakt.
Dus je zou zeggen het ligt aan telefoon. Maar beide toestellen met kale Android one software, dus kan ook geen bloatware zijn. Vandaar ook mijn post, heb alles al 10x bekeken, maar kan “het juiste vinkje” niet vinden.

Als het ip adres 100% zeker weten klopt (geen spaties o.i.d. die roet in het eten gooien?) dan zou ik eens spelen met de poort in de geavanceerde instellingen. Volgens de beschijving werkt e.e.a. door gesloten poorten te detecteren, misschien is heel toevallig de gebruikte poort niet gesloten?

Anders zou ik verwachten dat er een firewall op zit die anders reageert op de SmartPresence pogingen.

Ik had overigens omgekeerde problemen: een telefoon die wifi uitzet om stroom te besparen en na een OS upgrade geen instelling meer had om dat uit te zetten zonder te rooten :frowning: .

Smart Presence geeft bij mij een vertraging van 5 tot 8 minuten.
Als mijn vrouw al uitgebreid thuis naast me op de bank zit zegt homey: “welkom thuis”. Dat had ik inmiddels al begrepen.
Is dit op te vangen of heeft iedereen hier last van?

Dit zijn mijn instellingen. Werkt tot nu toe prima !

SP werkt bij mij perfect op 600 seconden.

Om iedereen sneller afwezig te krijgen wil ik jouw flows graag gebruiken. Ik heb de SP instellingen, delay, aangepast naar 10 seconde en weer teruggezet op 100 maar mijn afwezigheid blijft flipperen terwijl ik gewoon thuis ben, op de wifi zit en de deursensor niet actief wordt.

Het lijkt er op dat dat ik iets verkeerd doe met de zandloper.
Heb jij in jouw voorbeeld de tekst “peter afwezig” bij de zandloper getypt of haal je deze op als tag?

Als ik ff in mag breken Ilja.
Als je een nieuwe countdown zandloper kaart maakt, kun je zelf het naampje invoeren. In de andere flow(s) moet je bij countdown ‘zandloper is leeg’ e.d. kaartjes exact dezelfde naam invullen.
Dat Peter “Peter afwezig” als zandloper naam heeft gebruikt is wat verwarrend :wink:
Ik zou het dan bv. “Peter Wait SmartPresence” noemen

Graag Peter :+1:

Volgens mij heb ik het zo ook gemaakt. Omdat het niet uitmaakt wie weg gaat heb ik mijn zandloper flow “Iemand gaat weg” genoemd.

Als vervolgens een van de gezinsleden, ik in dit geval, weg is moet de volgende uitgevoerd worden.

Moet toch kloppen?!

Moet goed gaan Ilja.
Ik zie alleen dat de zandloper namen niet gelijk zijn. De ene begint met een hoofdletter i, de andere met een kleine letter i.
Op niet-windows systemen is “Jan” niet hetzelde als “jan”.
Meteen ff getest. Flow 2 wordt niet getriggerd, omdat de timer naam met een kleine letter begint. Dat is dus een andere timer en daar reageert hij niet op.

Als je inderdaad diezelfde zandloper"trigger" aan de flows voor de huisgenoten hangt moet dat goed gaan.
Vervang hem wel even voor “Draai een nieuwe of bestaande zandloper om.”
Zo wordt de zandloper opnieuw gestart als iemand binnen de zandlopertijd ook vertrekt.
Maakt vlgs mij voor de werking niet uit, enkel wordt de eerste die in dit geval wat later op afwezig gezet.

1 Like

“Of” kan ik niet kiezen. Dan worden het twee kaartjes een nieuwe en een bestaande zandloper.

Ik was nog aan t editen, @Ilja_van_den_Bos nu mag je gaan lezen :sweat_smile:
Als je voor ieder een eigen flow2 maakt, ben je er volgens mij. Flow 1 is generiek.
Voorbeeld de flow voor Kees:

1 Like

Het flipperen lijkt nu weg te zijn. Ik ben nu in ieder geval thuis en krijg al even de melding niet meer.

:grinning:

Vanmiddag kreeg ik nog wel twee keer de melding “Ilja is weg” terwijl ik al heel lang op het werk was.
In principe logisch want iemand anders triggert de deur sensor, ik ben al weg en krijg dan de melding “Ilja is weg”

Ik had de stille hoop dat door “Markeer Ilja als weg” Homey wel begrijpt dat hij dan niet nog een keer deze melding kan/mag geven.

Wellicht is dat weg als ik de andere gezinsleden ook toe voeg. Weten we morgen.

Bedankt voor je support.

1 Like

EDIT
Even uitgebreider n.a.v. je mailtje:
Na even wat brainstormen, bedenk ik me dat je toch voor iedere huisgenoot ook de 1e flow moet dupliceren en op naam zetten.
In de flow voor jou zet je dan de EN voorwaarde “Gebruiker Ilja is thuis”.
En in de flow voor Kees de EN voorwaarde “Gebruiker Kees is thuis”
Wat het deurcontact ook mag doen, nu gaat de 1e flow van jou niet meer draaien als je als “niet thuis gemarkeerd” bent.
Zo zou het goed moeten gaan

Origineel bericht:
Even de voorwaarde
EN Ilja is niet weg
toevoegen
:+1:
Ik heb vandaag nog ff een test gedaan
Homey geo; Owntracks; Macrodroid Geo en bluetooth beacons. Best grappig, en Homey geo doet het best goed!


Even een update…

Het werkt nog niet naar behoren maar opgeven is geen optie.

Aan de zandlopers heb ik de voorwaarde “xxx is thuis” toegevoegd.
Dit voorkomt dat de zandloper gaat lopen als iemand al lang niet meer thuis is.
Daarnaast ook “draai een bestaande zandloper om” voor als je even terug loopt en weer opnieuw door de poort gaat.

De volgende flow maakt een notificatie op de tijdlijn en “markeer xxx als weg”.

Het gebeurt nu met de lage vertraging vaker dat iemand van de wifi afvalt en weer online komt. Dan verschijnt de melding “xxx is thuis”. Dit is raar want die persoon is wel gemarkeerd als thuis.
De SP instelling is nu als volgt:

De “iedereen is weg melding” lijkt nu ook helemaal van slag.

Wat nu te doen? Suggesties zijn welkom.

Wat een ellende… SP is het enige wat niet naar mijn zin werkte.
De oplossingen had ik al genoemd…

:grinning:

De verleiding is groot om iets anders te gaan proberen. Ik hoop dat de aanhouder wint.

Er zijn toch mensen die het werkend hebben?!

Het kan natuurlijk een combinatie met Iphones (X, XS en 12) en mijn Linksys Velops Tri-band zijn maar ik kan me niet voorstellen voorstellen dat het problem hier ligt.

Ik heb best veel geduld, maar enkel op Wifi schakelen was het uiteindelijk niet voor mij. Zat te vaak in een op afwezig gezet huis :wink: en toen was ik er klaar mee

He @Peter_Kawa & @Ilja_van_den_Bos

Ik gebruik al 3 jaar SP zonder problemen. ondertussen met een iphoneXR en 12 pro. hiervoor Samsung A5 en Iphone X

Deze instellingen:

Wellicht helpt dat?

Dank je. Bij mij is echter “mijn telefoon niet op wifi” onregelmatig ongelijk aan “ik ben niet thuis”. Ik pruts nogal veel :wink:
Ik gebruik liever locatie en beacons gecombineerd.