Smart radiatorknoppen en homey, is er nieuws?

Ik zit al een poosje te hopen op een mooie oplossing maar alles wat ik vind zijn knoppen van minimaal 50 euro ps, redelijk absurd wat mij betreft.Vorig jaar om mee te spelen een tuya knop via ali gekocht voor een paar tientjes. Leuk om een schemaatje in te prutsen om de badkamer iedere ochtend tijdelijk op te warmen maar iedere communicatie met de rest van het huis lijkt er zonder tuya hub niet in te zitten. Zijn er inmiddels goedkopere alternatieven? Kan ik met de hub wel aan Homey koppelen?

Lidl heeft sinds kort een exemplaar in haar assortiment. Het is nu nog wachten tot de bestaande Lidl app op Homey er mee overweg kan :crossed_fingers: . Overigens is een eenvoudig schema ook al instelbaar op het apparaat zelf. Tot die tijd dus wel al gewoon bruikbaar.

De insteek van ondersteuning komt later weer had ik al met de Tuya maar nu al weer een winter later.
Ca even duur als de Tuya (30 euro op Ali). Noodzakelijke (voor minimaal app bediening) hubje er bij is maar 20 euro dus dat valt mee en er is al google assistant ondersteunen dus mijn vriendin kan al dingen roepen als ze het koud heeft :wink: Hij ziet er niet erg subtiel uit maar zeker in de putverwarmingen is dat niet echt een issue.
Bedankt! Goede optie evt.

Edit: op de Duitse site van Lidl is ie maar 22,99. Kan je nagaan wat een marge er nog op zit. Duitse Lidl levert niet op Nederlands adres natuurlijk ander kunnen ze de NL site wel sluiten.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Tuya HY368. Ik had er al eentje van die ongeconnect de badkamer iedere ochtend een uurtje opwarmde. Nu heb ik er 4 en een hub.
Ze werken prima, zijn alleen een beetje kritisch op batterijen; 1,2V NiMH oplaadbare AA vinden ze wat sneller niet opgeladen genoeg meer (paar weken). Moet ff overdenken om 1,6V AA te gaan doen of adapter gevoedde nepbatterijen.
Helaas speelt dit alles zich buiten Homey af maar de app van Tuya is erg goed te doen en er is wel google,alexa en siri mogenlijk.
De apparaten die ik recent aanschaf lijken sowieso buiten Homey bereik te vallen. Een Roborock S7 stofzuiger moet ik door 5 brandende hoepels springen om één of ander id nummer uit het apparaat te kunnen trekken. (Dan kan ik net zo goed Home assistant of Domoticz gaan doen maar ik heb al genoeg aan werk en hobbies.)Tuya ondersteuning zit al een jaar geen enkele beweging in. Aan die kant van de planeet gebeuren toch de meeste dingen en voor de beste prijs dus jammer.

Systemen als Tado zijn inderdaad duurder dan Tuya-prul maar systemen als Tado hebben dan ook veel meer te bieden zoals bijvoorbeeld meten van luchtvochtigheid. En al zeker als je centrale verwarming nog niet slim wordt aangestuurd door bijvoorbeeld automatische weersafhankelijke regeling, modulering, …

Ik doe máándenlang met de batterijen in mijn Tado’s.
Er zijn ook regelmatig promoties te vinden waardoor de prijs niet altijd x2 is t.o.v. Tuya :wink:

Ik heb recent een 4tal radiatorkoppen van netatmo draaien hier, een flinke hap uit het maandelijkse budget maar wel goed. Ik heb momenteel hun normale aan uit thermostaat omdat wij volgende zomer overschakelen naar een paradigma zonneboiler systeem maar er is ook een opentherm thermostaat op hun eigen website.

Op zich werkte tuya ok tot de hub voorstelde een firmware upgrade te doen en daarna in een doosje met 2 lampjes was veranderd. Volgens tuya support is het kastje overleden. Een restitutie voor de 17 euro gestart en gelijk een nieuwe besteld omdat ik de knoppen zonder hub best lastig tr bedienen zijn, zeker in een radiatorput. Order van hun kant gecancelled omdat er kwaliteitsissues zijn met het produkt. Blijkbaar hebben ze er weinig problemen mee de Chinees spul vooroordelen te bevestigen. Waarvan bij deze verslag.

Inmiddels met een nieuw bedraad hubje (geld terug voor de wifi versie en de nieuwe kostte ook maar ca 20 eur) werkt alles eigenlijk wel perfect. Redelijk groot huis (170 m2 met vide en centraal open overloop), beneden de hub, boven een repeater (ook goedkoop dingetje). Inmiddels 6 radiatorknoppen in alle uithoeken van het huis in actie, alles goed bereik als de batterijen maar niet leeg raken. Inmiddels 3 knoppen met (battery eliminators 2AA3V, ook habbekrats bij ali) van permanente stroom voorzien door een klein gaatje in het dekseltje te boren voor het snoer, gaat heel makkelijk. De app van Tuya heeft aardig wat smart mogelijkheden (schema’s instellen badkamer ochtend warm en triggers zoals tijd automatisch 23u verwarming uit) die ook nog aan google home (en naar verluid ook siri en alexa) zijn te koppelen. Dus eigenlijk jammer genoeg los van Homey maar verder voor super weinig geld alles totaal onder controle.
Problemen:
-Had wat problemen een knop te installeren omdat er een soort adapter ringetje in zit wat je niet in de gaten heb en waarmee je de knop er prima op kan draaien maar zo ver weg van het pinnetje dat ie m niet in kan drukken.
-Als je een knop toevoegt zorg dat je binnen bereik ben en dat de batterijen vol zijn.
-Het bedienen op de knop is wat wazig met 3 drukpunten waarmee je talloze functies kan bedienen. Uiteindelijk hoef je natuurlijk alleen maar het ding in de aanmeld stand te zetten maar dat is ook nog best ff een dingetje
-Als je het koopt of uitbreiding koopt ben je mss wel een maandje verder voor je het hebt dus een beetje geduld is wel nodig.