Smart thermostaat, voor 1 radiator

Heb in huis een systeem van Watts hangen, is ook een smart / app gecontroleerd systeem. Helaas geen homey app voor, maar als ik heel eerlijk ben is dat ook niet écht nodig.

Nu is er echter één ruimte die hier niet op aangesloten zit, dat is de badkamer. Daar heb ik een vloerverwarming en een grote radiator hangen. Beide hebben een eigen thermostaatknop.

Kun je nu gewoon een losse thermostaatknop kopen en die hier op draaien en gaat het dan werken? Dit gaat dan buiten het Watts systeem om natuurlijk, dat begrijp ik. Maar het zou fijn zijn als ik de badkamer kan aansturen via Homey.

Eigenlijk is dus meer de vraag of ik elke smart thermostaat knop, op elke willekeurige radiator kan plaatsen.

1 Like

Waar je natuurlijk wel op moet letten is dat je thermostaatkraan weliswaar “open” gezet kan worden door Homey, maar als je verwarmingssysteem daarachter niet bezig is met verwarmen dan zal er uiteraard ook geen warmte door de radiatoren stromen… en als dat verwarmingssysteem niet te horen krijgt dat er warmte gewenst is dan zal die mogelijk ook geen warmte gaan geven.

1 Like
1 Like

Bedankt voor de reacties! Tado en Netatmo had ik inderdaad gevonden als mogelijke oplossingen. Maar, het ging mij inderdaad om of je gewoonweg alle radiator knoppen kunt vervangen, of dat er meer nodig is. Maar het lijkt dus gewoon te vervangen te zijn.

@ArnoP , het lijkt mij toch dat op het moment er warm water gevraagd wordt, dat hij dat gaat leveren? Werkt dat ook niet zo met een standaard radiator knop? Heb er geen verstand van hor, dus vraag het maar even :wink:

En volstaat dan een enkele knop, of heb je ook werkelijk de starterskit nodig? Als ik hem met Homey wil aansturen?

helaas, zo werkt het niet. Als er in je woonkamer geen warmte wordt gevraagd (plek waar normaliter de thermostaat hangt) zal je ketel niet gaan branden en dus het water niet verwarmen. Ook al gaat je kraan aan de radiator open, er stroomt geen warm water door

CV is ook een gesloten systeem, dus de ketel kan niet “zien” dat er warm water gevraagd wordt door drukverschil (in tegenstelling tot de warmwatervoorziening) als een thermostaatkraan open wordt gedraaid.

ik zou gaan voor een IR warmte paneel met een slimme stekker of (fibaro) schakel module… gestuurd door een draadloze temperatuur voeler (Aquara ofzo)
Aangezien we over 20 jaar toch van t gas af moeten zijn… (mijn huis is al gasloos)

Dat klopt, maar de radiator (CV) vraagt geen warm water zoals jij dat doet als je de warmwaterkraan open draait. Zoals hierboven ook al aangegeven wordt in de meeste huizen door de thermostaat in de woonkamer bepaalt of de CV moet gaan branden. Als hij brandt dan kan een radiatorkraan bepalen dat die betreffende radiator toch dicht moet zijn (of juist open) afhankelijk van de temperatuur daar. Als de CV echter niet brandt dan kan zo’n radiatorkraan wagenwijd openstaan maar er komt geen spatje warmte in (zoals dat ook op een ouderwetse open/dicht radiatorkraan het geval is).

Edit: PS, sommige systemen hebben echter toch de mogelijkheid om te stoken in zones en/of om bijvoorbeeld een “kachelstand” te activeren. Dan gaat de CV mogelijk toch branden ook al is de temperatuur in de woonkamer in orde. Dan moeten er echter wel weer andere aanpassingen ook op de CV worden gemaakt omdat in zo’n geval het ook kan zijn dat er geen enkele radiator warmte nodig heeft en alle radiatoren dus dichtstaan. Er zal dan meestal een bypass nodig zijn op de CV ketel.

mmm… zoals ik dit lees is het wellicht verstandiger om op basis van het bestaande systeem een knop te bestellen, ook al kan ik deze niet aansturen met Homey… Want dit communiceert dan met de bestaande verdeler… Dat is dan wel weer jammer.

… vind het wel eigenaardig want als ik de gewone radiator knop open draai, dan wordt hij wel automatisch warm. Geldt ook voor de vloerverwarming, met de gewone knop, vraagt en krijgt hij ook direct warm water, zal dat dan met zo’n smart knop anders zijn?

Ik heb recent radiator thermostaten aangeschaft van Smartwares. Kan per stuk aangekocht worden (+/- 40 euro), en werkt via RF 433 Mhz. Voor deze thermmostaatkraan is er een app bij Homey. Werkt prima.

1 Like

Als je zeker weet dat dit op elk moment van de dag en altijd zo is, dan zal inderdaad een thermostaatknop op de radiator dat ook doen, maar in een “traditionele” CV installatie gaat de CV branden op het moment dat de thermostaat die daarop is aangesloten en die meestal in de woonkamer hangt daarom vraagt. Als in zo’n situatie de woonkamer op temperatuur is dan zal het opendraaien van een radiator op de badkamer er niet toe leiden dat die radiator warm wordt tenzij de temperatuur in de woonkamer ook onder de ingestelde temperatuur komt.

Wellicht is het zo dat je nu op “buitentemperatuur” stookt en dan brandt de CV inderdaad al veel meer op de temperatuur buiten dan dat hij alleen maar naar de kamerthermostaat kijkt.

Het beste is wellicht om gewoon even via je installateur van de CV na te vragen hoe/of het systeem reageert.

1 Like

Afhankelijk vn je huidige radiatorknop heeft die een schroefdraad. Als dat een 30mm in diameter is, dan kan bv een Tado er zo op geschroefd worden.
Bij ene Tabo worden t.b.v. andere merken verloopstukjes meegeleverd, zo worden voor alle danfoss tehmostaatkranen convertors bijgeleverd. Helaas zijn die tussenstukjes van plastic, heb die al eens kapot gehad en uiteindelijk metalen verlopen gekocht om die er tussen te zetten. Er zijn zelfs tusenstukjes die je knop 90gr kan laten draaien.
Zoek naar: thermostaatkraan adapter

Thermostaat kraan kan in meeste gevallen alleen via Homey gestuurd worden als er ook een internet bridge aanwezig is van hetzelfde merk, Tado heeft dat in ieder geval nodig, anders werkt de app niet. Plugwise heeft de Tom, maar ook voor die heb je Adam nodig om de koppeling met netwerk c.q. Homey te kunnen maken.
Tado werkt met een eigen Z-Wave protocol.

NETAMO werkt via Wifi, maar ook daar gaan ze in tekeningen er vanuit dat er een centrale unit is die de ketel stuurt. Of dat verplicht is kan ik niet zo snel vinden.

Zelf heb ik alles via Tado, waarmee ik elke kamer onafhankelijk kan sturen, ingeregeld via de Tado App, waarbij Presence in huis door Tado wordt geregeld voor Homey en op de Homey diverse additionele flows en schema’s ter ondersteuning.

1 Like

En daar zit geen hub of ander soort gateway apparaat bij om aan te sturen? Want dan is dat wel heel interessant.

Beste
Als je gebruik maakt van Homey kan je daarniet een app voor downloaden. Die kan je dan rechtstreeks verbinden en met Homey bedienen. Zelf heb ik in de badkamer deze gekopppeld met een Xiomi thermometer. Door middel van een flow kan je dan bepalen indien de temperatuur een ingestelde minimum waarde bereikt de verwarming ient aangezet te worden naar de temperatuur die ingesteld is op de radiator.

Bij Tado en plugwise zeker een gateway nodig. Netamo lijkt direct te kunnen worden aangestuurd, maar zeker weten doe ik dat niet. Nee, ook Netamo heeft naast radiatorknop een netamo thermostaat nodig, los kan dus niet (product beschrijving op een amazon pagina)

Is het Xiomi of Xiaomi Thermometer?
Device van @Shideban werkt via klikaanklikuit, ik ben daar niet zo dol op, beste is zwave, zigbee en wifi, over algemeen veel stabieler op langere termijn.

Tado met losse internet bridge kan een start zijn, de thermostaat is niet verplicht. Lees wel de Tado site goed, want er is een versie met abonnements vorm die elk jaar wat kost.

Denk dat het een beetje begint te dagen bij mij.

Ik heb een systeem van Watts, daar zit natuurlijk een controller bij. De verschillende zones in huis zijn hier op aangesloten. Wordt er warmte in een ruimte gevraagd, dan zal de controller dit vragen aan de CV ketel en zorgt er voor dat de ruimtes die minder vragen automatisch dichter worden gedraaid.

Doe ik nu een radiator knop van een andere partij er bij, dan wordt deze niet door de controller van watts gestuurd maar los, net zoals een reguliere radiator knop. Op het moment dat er in een andere ruimte geen warmte wordt gevraagd loopt er dus geen warm water door de leidingen en daarmee wordt de radiator niet warm.

Als ik hem open draai en er wordt warmte gevraagd dan zal dat puur toeval zijn geweest dat hij ook warm wordt? Want een enkele radiatorknop ‘vraagt’ geen warmte maar draait alleen de warm water leiding open. Als er op dat moment warm water gepompt wordt, dan wordt hij warm. Maar als de CV in rust staat, dan niet…

Zie ik dat zo goed?

m.a.w. ik moet een watts thermostaatknop hebben en op het bestaande systeem aansluiten om de beste ervaring te krijgen.

Ja :slight_smile:

1 Like

Ik werk met Devolo op de thermostaten erg stabiel en tevreden! ook lokaal per radiator de temperatuur te veranderen en betrouwbaar batterij alarm (elke 5 a 6 maanden)

In de woonkamer hangt een Nest thermostaat welke eigenlijk alleen nog gebruikt word voor setpoint en temp opnemer (zolang dit nog werkt met de API) de CV (on/off, geen opentherm) stuur ik vanuit homey aan met een zwave relay

edit: fun fact: de “amerikaanse” nests hebben ook mogelijkheid voor koelen, multi stage verwarmen en ventileren. Ik kan via homey dus ook ventilatie en airco schakelen