Smart verwarming (vloerverwarming en radiators)

In mijn huis eveneens vloerverwarming (twee circuits met dus ook twee pompen), twee CVā€™s en een aantal radiatoren. De oplossing die ik heb toegepast is hier beschreven.

Heb dus nu een zelfgemaakt zone verwarmingssyteem. Groot nadeel is de betrouwbaarheid (met name de Eurotronics kranen icm Homey is een brakken oplossing. Athom weet hiervan, maar de oplossing (FLIRS) laat al twee jaar op zich wachten).

Daarnaast is de bediening geheel automatisch (op basis van aanwezigheid) maar is er toch de wens om iets te kunnen 'bijregelen;. dat kan alleen door via een smart device een (virtuele) thermostaat aan te passen. Geen 'knop" aan de muur.

Ik wacht Homey v5 af (zigbee is namelijk ook onderdeel van dit systeem en ook de Spirit kranen zouden straks beter moeten werken), anders stap ik waarschijnlijk toch over op een ander systeem. Ik overweeg dan Plugwise.

Het aan/uit zetten van de pompen van de vloerverwarming werkt ook hier al jaren probleemloos. Een pompschakelaar doet feitelijk hetzelfde; meten van de aanvoertemperatuur en dan de pomp schakelen.

1 Like