SolarEdge Inverter App, hoe te configureren

Beste Homey gebruikers,

Ik heb de SolarEdge App geïnstalleerd, maar loop even tegen een paar vragen aan, heeft iemand ervaring met de configuratie van deze App.

  • wat heeft de voorkeur op WiFi of LAN aansluiten?
  • IP adres is bekend
  • Poort hoe vindt ik dit, staat nu op 502 ?
  • Polling staat nu op 20 is dit oké ?

Advanced:

  • Auto correct ?
  • Reconnect timeout (ms) staat nu op 5000 is dit goed of teveel of te weinig ?

Alvast bedankt groet, Fred

Hoi, ik gebruik met mijn solaredge installatie de solarpanels app ipv de solaredge inverter app. Werkt prima. Enige wat je moet configureren is een api-key

Is er een specifieke reden om te kiezen voor de solaredge inverter app?

1 Like

Hallo Walter,

Ja, ik zie in de SolarEdge inverter App dat er vele mogelijkheden zijn om mogelijkheden te kunnen instellen tav de flow kaarten die je kunt gebruiken. ( zie Homey App Store)

Ik wil daar mee bereiken dat ik afhankelijk van de opgewekte eigen energie apparaten zoveel mogelijk deze opgewekte energie te gebruiken.

Groeten, Fred

Hoi Walter,

De reden om de SolarEdge inverter App te gebruiken is om zoveel mogelijk eigen opgewekte energie te gebruiken met de diverse flow kaarten. Deze flow kaarten kan ik mede inzetten om apparaten zoals de wasmachine of afwasser enz. aan te zetten wanneer de zon schijnt.

Groet, Fred

Hallo Fred,

Ben je al verder gekomen met de SolarEdge app?
Heb zelf de installatie bedraad, krijg echter mij ip ook niet gevonden, laat staan de andere gegevens.

Of ben je die andere hier bovengenoemde app gaan gebruiken?

Mvg, Jean Paul

Ik zit met het zelfde probeer. Weet iemand hoe we aan deze gegevens kunnen komen?

Hallo allemaal,

Het is mij gelukt om de SolarEdge App in Homey goed werkend te krijgen en het ziet er zeer goed uit!. Ik heb via Homey-community (Pieterv123) de instellingen gevonden, als naar de community gaat en zoekt op SolarEdge krijg je uitgebreide informatie hoe de App in te stellen en de mogelijkheden.

Ter info: als je via de SolarEdge SetupApp of de Link (http: 172.16.0.1 63) genoemd in de beschrijving Homey-Community dan vind je ook het lokale IP adres waarop je SolarEdge Inverter is aangesloten in je eigen netwerk, het Poort nummer kan je dan ook in de inverter aangeven en/of instellen en deze dus ook in de SolartEdge App instellen.

Veel succes en vriendelijke groet,
Fred

He bedankt voor je reactie, het is mij nu ook gelukt! :grin:

Hi all,

Na veel lezen, uitproberen, corrigeren, nog eens proberen… No luck. Nu las ik daarnet in een andere thread dat de SolarEdge inverters niet via de API benaderbaar zijn als gebruik wordt gemaakt van WIFI.

Dat is wel een teleurstelling, want bedraad internet is lastig op de plaats waar de inverter staat. Ik ga de komende week proberen of het werkt met een unifi router die ik configureer als wireless bridge.

En, misschien een goed idee om deze beperking toe te voegen aan de omschrijving van de Homey App?

Groet,
Mark

2 Likes

Dat is een beperking van SolarEdge,
Dus alleen als je de SolarEdge bedraad aan een “Wireless bridge” naar je thuisnetwerk aansluit kun je hem voor de gek houden. Niet als je de SolarEdge aan de Wireless bridge Wifi hangt.

Dat is het idee inderdaad! Een Unifi AP op de zolder, en dan van daaruit een ethernet kabeltje naar de inverter.
Mvg
Mark

1 Like

of ethernet over je elektriciteit. Het was een foutje van solaredge . het was nooit de bedoeling dat het zou werken over wifi.

ik ben de beheerder van de app, maar het grootste voordeel is, elke 30 seconden een update ipv 5 of 10 minuten.

Maar als je een batterij hebt , vooral in Belgie en je hebt meters geinstalleerd dan kun je interessante dingen doen zoals daltarief, schilt nu weer 10 cent, batterij opladen in de winter wanneer er een overschot is en beperken van de export wanneer er boete regels zijn. etc.

1 Like

Hoi, ik heb nog een vraagje, ik zit ook eens te kijken hoe ik de teruglevering kan beperken, en nu had ik heel even statisch getest door de active power limit op 20% te zetten, en zag meteen de opgeleverde energie in elkaar zakken, daarna weer op 100% gezet en meteen weer volle bak.
Nu heb ik een automatische berekening gemaakt met de teruglevering en verbruik en opbrengst etc, en die laat ik dan de limiet zetten, echter nu werkt het ineens niet meer. De limiet factor die ik bereken klopt (kan ik in de variabelen zien), maar ook als ik de flow helemaal uitschakel en de limiet handmatig op 20% probeer te zetten zie ik geen verschil meer, hij blijft gewoon volle bak terugleveren. Ik zie in de app ook dat de power limit op 100 blijft staan, terwijl de andere waarden gewoon updaten, enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Mag je misschien maar eens in de zoveel tijd schrijven oid?

hey, heb je een update gehad of gebruik je die nieuwe feature van solaredge (dat wordt nu uitgerold), zij kunnen dit nu automatisch doen als tarieven ver negatief zijn.

nee dat gebruik ik niet, ik heb enkel communicatie met homey, niet met een meter oid, ik lees de P1 uit en daarmee kan ik bepalen hoeveel ik het percentage van opgewekte stroom moet beperken. Zoals gezegd heb ik 1 keer handmatig de limiet ingesteld op 20% via een ‘start vanaf hier’ commando, dat zag ik meteen in de meter, en daarna weer terug gezet naar 100%, ook dat zag ik weer meteen.
Daarna heb ik variabele aangemaakt en wat berekeningen en eerst gekeken of daar het juiste percentage uit kwam, en die heb ik toen bij een verandering van de teruglevering opnieuw berekend en laten schrijven naar de limiet, maar dat zag ik niet gebeuren in de meter en ook niet in de SE app, misschien werd dat te frequent geprobeerd. Ik heb het daarna allemaal weer uitgezet en weer handmatig geprobeerd, maar dat werkte toen ook niet meer. Als ik 20% schrijf blijft in de status pagina van de app gewoon limiet 100% staan, dus hij schrijft het niet.

overigens net nog even gekeken en nu staat hij wel op 20% en kreeg ik hem niet meer naar 100%, dus ik denk dat het gewoon een tijdje duurt? Wel vreemd, want toen ik het de eerste keer probeerde zag ik meteen reactie. Ik vermoed dat ik gewoon te vaak achter elkaar heb proberen te schrijven, de energie verandert natuurlijk constant, dus ik moet daar een vertraging in maken oid

ok, misschien throttled bij de inverter, anders stuur maar een diagnostic report wanneer hij niet na 1 minuut het heeft veranderd.

Hij schrijft nu weer gewoon en ik zie het ook meteen, ik denk dat het puur was omdat ik bij elke energie verandering een nieuwe waarde schreef, dat zal hij wel niet leuk gevonden hebben, ik heb er nu een vertraging tussen gezet voor elke nieuwe waarde. Vooralsnog kan ik nog steeds salderen, dus voor nu is het niet zo interessant om de teruglevering te reduceren, maar het was toch interessant om te kijken of dat zou lukken, vandaag helaas niet veel zon :slight_smile:

ja throttled,

maar inderdaad , doe 5 min gemiddelde waarden. [APP][Pro] SolarEdge + Growatt TCP modbus - #848 by Edwin_Biemond

Hoe kun je gemiddelde waarden over een tijd nemen? Is daar een app voor? Of kan ik op de een of andere manier een array van waarden bewaren of zo? In een plc heb ik dat zo gemaakt, maar in homey… :thinking: