Somfy Connexoon of Tahoma, dezelfde functionaliteit met Homey?

Beste allen,

Op dit moment sta ik op het punt om een Homey aan te schaffen, maar ik kom niet helemaal achter 1 ding.

Zeer binnenkort krijg ik een aantal screens met Somfy IO motoren en een aantal Somfy Tilt Only RTS voor mijn bestaande jaloezieën.

Nu ben ik er (via dit prachtige forum) inmiddels achter dat ik voor de RTS motoren rechtstreeks verbinding kan maken met de Homey, zonder tussenkomst van de Somfy bridge, Connexoon of Tahoma.
Voor mijn screens met IO motoren is wel de tussenkomst van een Somfy bridge nodig om verbinding te maken met de Homey. Ik moet hiervoor dus de Homey en een Connexoon OF Tahoma box van Somy aanschaffen.

Mijn vraag is eigenlijk simpel: Indien ik kies voor een Connexoon en deze gebruik om te koppelen aan de Homey, heb ik dan dezelfde functionaliteit op de Homey als dat ik zou hebben met een Tahoma gekoppeld aan de Homey?
De Homey-app zal uiteraard mijn primaire app worden om alles wat Smart is in huis te bedienen.

Tussen de Connexoon en de Tahoma zit nog een redelijk prijsverschil, terwijl ze voor mij eigenlijk enkel hoeven dienen als bridge tussen de Somfy motoren en de Homey.
Mijn voorkeur heeft dus het aanschaffen van een Connexoon en de Homey, i.p.v. de Tahoma en de Homey.

Ik hoop mijn vraag zo duidelijk mogelijk te hebben omschreven, anders laat het natuurlijk even weten.

Mochten er verder nog tips zijn, altijd welkom. Ben nogal nieuw m.b.t. Homey. :slight_smile:

Alvast bedankt!

1 Like

Ik heb exact dezelfde vraag. Ben je er al achter?
Ik wil ook zigbee temperatuursensoren koppelen en heb nu een Tahomabox. Twijfel echter of ik hem terugstuur en omruil voor een Connexoon icm een Honey.

Volgens mij volstaat de Connexoon prima, zie

Hier staat:
Het verschil tussen Somfy’s smart home oplossing “TaHoma” en “Connexoon io”

  • TaHoma is dé meest uitgebreide smart home oplossing van Somfy, om de gehele woonomgeving te bedienen en om via je smartphone of tablet actief op de hoogte te worden gehouden van de situatie thuis. TaHoma is compatibel met io-homecontrol, RTS en producten van partners zoals Velux en Philips Hue. Verder werkt TaHoma met Google Assistant, Amazon Alexa en IFTTT.
  • Connexoon io is gericht op consumenten die alleen hun zonwering (Terrace), rolluiken (Window) of garagedeuren/hekken (Access) thuis of onderweg willen bedienen en controleren via hun smartphone. Deze producten dienen dan wel uitgerust te zijn met een ingebouwde Somfy io motor (io-homecontrol). Een RTS motor is niet compatibel. Connexoon io is compatibel met producten van partners: Velux en Philips Hue. Verder werkt Connexoon io met IFTTT en Google Assistant

Op Somfy TaHoma & Connexoon App voor Homey | Homey
Kun je vinden dat sw Connexoon werkt op de app.

Er waren enkele problemen, maar die zijn nu opgelost zie Somfy TaHoma (Certificate Has Expired) - #5 by Rob_Delpeut

Zie ook:

@Pascal_Van_der_Burgt. Er loopt ook een zelfde topic: Somfy Connexoon OR Tahoma, same functionatities on Homey? maar dan in het Engels. Hier staat aardig wat informatie in. Maar geen eenduidig antwoord.

Echter zie ik nu dat @Werner85 een zeer uitgebreid antwoord heeft gegeven en daarmee denk ik onze vraag heeft beantwoord!!

Top @Werner85, bedankt voor de uitgebreide info. Hier kan ik zeker wat mee en mijn keus gaat dan ook uit naar de Connexoon i.c.m. de Homey. :smiley:

@Werner85 @Joey_M
Ik vind het maken van scenario’s erg belangrijk. Ik las dat de Connexoon maar 4 scenario’s ondersteund. Als ik de Homey koppel aan een Connexoon kan ik dan middels de homey wel voldoende scenario’s inregelen? Ofwel wil dan de Homey koppelen aan mijn Philips Hue en temperatuur en licht sensoren kopen en dan de Homey koppelen aan de Connexoon en dan op de homey de scenario’s instellen.

Kan dat?

Ja, dat kan.

Homey gebruik je dan als de ‘aanstuurder’. De hubs (Hue Bridge en Connexoon) ontvangen dan via flows opdrachten en voeren die uit naar de achterliggende apparaten (respectievelijk je Hue spullen en je Somfy/Velux zaken).

Dat lijkt mij wel! Gezien je de flows maakt in de Homey en Homey de achterliggende apparaten aanstuurt.
Homey is dus het apparaat waar je de “scenario’s” mee maakt.

Ik rakel dit topic nog maar es op, want ik heb hetzelfde dilemma.
Wij krijgen binnenkort wss screens die werken met Somfy IO.
Weliswaar is de prijs van een Tahoma tegenwoordig nauwelijks hoger dan een Conexoon (als ie überhaupt nog te krijgen is, wellicht 2e hands).

Maar als je een Tahoma hebt, heb je hiermee ook een (naast Homey) 2e Zigbee controller. Die ga ik niet gebruiken, want daarvoor heb ik Homey. Kun je Zigbee in de Tahoma ook uitschakelen?
Anders zou dat een reden kunnen zijn om voor een Conexoon te kiezen…

(mensen die evt graag voor een zacht prijsje van een Conexoon/Tahoma af willen mogen me een berichtje sturen trouwens… :wink:)

Voor zover mij bekend “doet zigbee niets” zolang je geen devices koppelt.

2 Likes

De nieuwe Tahoma Switch heeft Zigbee, maar de oude Tahoma en Tahoma v2 heeft z-wave.
Ook maakt de Switch verbinding via wifi en de oude Tahoma maakt verbinding via ethernet.
Connexoon is ofwel IO of RTS, maar Tahoma en Switch kunnen beide.
In het VK kost de Switch ongeveer £ 180 en de Connexoon ongeveer £ 170, dus niet veel anders. De Tahoma V2 kost ongeveer £ 230.
Ik ben erg blij met mijn oude Tahoma maar als ik nu zou moeten kopen zou ik waarschijnlijk voor de Switch gaan.

Duidelijk, dank je wel voor je uitgebreide reactie!
De switch wordt me voor 200 euro aangeboden door de leverancier van de screens, dus op zich nette prijs. Die prijs vind ik ook elders op internet.

Maar kun je Zigbee (of Z-Wave bij de oudere modellen) ook uitschakelen?

Om eerlijk te zijn zie ik niet eens een manier om z-wave-apparaten toe te voegen aan mijn oude Tahoma, dus misschien is de mijne te oud. Ik denk dat ik hem al een jaar of 5, 6 heb.
Maar ik denk dat de zigbee inactief zal zijn op de Switch totdat je er een apparaat mee koppelt.

1 Like

Dus als ik mijn zonnewering met RTS thuis wil bedienen van in het buitenland, geen nood om Somfy Tahoma aan te schaffen? Ik kan elke motor direct via Homey aansturen, correct?

Met RTS heb je theoretisch geen andere apparatuur naast Homey nodig

1 Like

Is het ook bekend of dat de Somfy 1870755 - Connectiviteitsset als bridge gebruikt kan worden?
Ik zag die er niet tussen staan zo snel.

Maar die nieuwe Connectivity Kitzal niet werken met de local API vermoed ik, @Adrian_Rockall (of @Jack_Krielen)?

Juist. Het zou echter in orde moeten zijn met de web-API.

1 Like

Beste Henk.

Ik ben al even aan het zoeken maar kan het niet vinden.

Waarschijnlijk omdat ik niet snap wat een api is haha

Ik heb dus thuis een homey

Over het algemeen gecombineerd met fibaro maar ook met plugwise

Maar je raad het al de dakkapel heeft Somfy ik rolluiken.

Ik heb na het lezen van wat artikelen hier een Somfy connectivity kit gekocht werkt perfect maar nou alleen nog in de homey app zien te krijgen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet

Peter Vos

@Peter_Vos

Ben ik benieuwd naar

Heb RTS scherm en overweeg 2 IO screens.

Werk dat met homey en de connectivity kit ?