Somfy RTS app voegt device niet toe, hoe om te gaan met wind beveiliging?

Als ik een new device wil toevoegen via de Somfy app werkt alles naar behoren.
Ik moet het knopje achterop de afstandsbediening indrukken.
Daarna kan ik via Homey mijn zonnescherm bedienen.
Daarna rond je de wizzard af en wordt het device toegevoegd staat er.

Echter het device is daarna niet beschikbaar in Homey.
De Somfy app geeft ook aan geen devices te hebben.

Somfy app herstarten helpt niet. Ook Homey herstarten gaf geen verschil.

Iemand tips?

Er zijn twee app van Somfy. De rts app en tahoma app. We praten denk ik ook over de RTS app.

Wat mij zelf een paar keer overkwam was globaal hetzelfde als bij jou. Ik moest soms wel 5x pairen voor resultaat. Werkwijze was bij mij, device toevoegen, pairen, niet werken, device verwijderen, app restarten, homey restarten, app restarten, device toevoegen etc

Waarom het dan uiteindelijk werkte, geen idee

1 Like

Ja klopt het is RTS, dat had ik in de titel vermeld, had ik ook even in de tekst kunnen doen.

Toch nog een aantal pogingen gedaan, tot ik hem een keer toevoegde zonder settings aan te passen, zoals knoppen omdraaien, tilt uit te zetten en te testen. Gewoon direct next, toen werd het device opeens toegevoegd.

Nu heb ik wel tilt knoppen op een zonnescherm, maar goed gewoon niet gebruiken.

Het volgende punt is, het zonnescherm is voorzien van een licht sensor en windmolen.
De lichtsensor kan ik uitschakelen met de afstandsbediening, dan blijft het scherm gewoon dicht of open.

De windmolen is lastig, dat is een soort beveiliging en het scherm zal bij wind altijd dicht gaan.

Als de lichtsensor aan staat gaat die bij weinig wind weer open.
Echter als de lichtsensor uit staat dan trekt die het scherm wel dicht, maar blijft dan ook dicht totdat je hem handmatig weer open zet, oftewel onthoud niet dat je hem handmatig heb geopend.

Nu kan ik dus met Homey smorgens op een bepaalde tijd het scherm openen, maar zodra het 1 keer te hard waait gebeurt er niets meer.

Iemand een idee hoe je hiermee kan omgaan?

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt dat je de lichtsensor uit kunt zetten. Is dit iets speciaals van Somfy?

De windmolen is vermoedelijk iets zoals ik heb(3d windsensor). Als de sensor je scherm dicht doet, is het scherm bij mij een half uur geblokkeerd. Dit is bij Somfy blijkbaar standaard en kun je niet aanpassen.

Echter, als je de stroom gedurende 1 minuut van het zonnescherm af haalt en daarna er weer op zet, dan is de blokkade weer weg en kun je het scherm weer bedienen. Wellicht kun je hier iets mee. Ik heb er een stomme lichtschakelaar op gezet. Handmatig ff uit en daarna weer aan. Maar dat kan natuurlijk ook intelligenter.

Ja de lichtsensor is van Somfy. Op mijn afstandsbediening zit een knop waarmee ik de lichtsensor in en uit kan schakelen.

Bij lichtsensor uit bedien je hem gewoon handmatig. Daar staat die in de winter bijvoorbeeld op.

Bij aan gaat het scherm vanzelf naar beneden, als later in de middag de zon niet meer op het raam staat gaat het scherm weer dicht.
Als het waait gaat hij ook dicht. Vaak draait het molentje al niet meer en gaat het scherm 75% dicht en vervolgens weer geheel open.
Soms krijg je dan een jojo effect, als dat teveel gebeurt stopt het scherm halverwege en kan je er niets meer mee ik schat een aantal minuten (zeker geen half uur)

Het lijkt dan anders te werken zoals jij beschrijft.