Somfy

Ik sta op het punt om een Homey aan te schaffen maar twee vragen
worden mij niet helemaal duidelijk.

Somfy io motoren kunnen deze worden aangestuurd rechtstreeks vanuit
Homey zonder een connexoon of Tahoma of is deze altijd nodig?

Smartwares van Himewizard kunnen deze ook rechtstreeks worden bediend
of dient het basisstation van HW gehandhaafd te blijven?

Hoor graag uw reactie,

Nope, niet mogelijk, alleen via één van de genoemde boxen aangezien Somfy IO / IO HomeControl geen openheid geeft over de gebruikte signalering.

Er zijn wel andere Somfy signalen (niet IO ) die rechtstreeks kunnen.

Ik heb sinds ‘n paar dagen een Home pro…en kom het volgende tegen;

Ik heb ook een 10 tal Somfy zonne/rolschermen die allemaal met mijn Homewizard en de Somfyschakelaar te bedienen zijn…
Daar staan ook bepaalde scenes in voor-geprogrammeerd.
Nu was ik bezig om de zonneschermen in mijn Homey te zetten/programmeren met de Somfy/RTS app en de Somfyschakelaar ,so far so good…

Dit lukten tot op een bepaald moment…,tot ik een scene vanuit de somfyschakelaar in de Homey had gezet (4x schermen tegelijk) en ik deze toch maar weer had verwijderd uit de Homey ben ik daarna deze 4 (scene) schermen apart/stuk voor stuk in de Homey gaan zetten…
Het programmeren van de schermen die ik ieder apart in de Homey ben gaan zetten ging kwa programmeren goed…maar wanneer ik deze schermen daarna wilde gaan bedienen (omhoog/omlaag) met de Homey gebeurt er niets meer, Homey stuurt geen commando’s meer naar deze 4 specifieke schermen toe die ik nu ieder apart in de HP heb gezet.
Terwijl ik ze nog gewoon ieder apart vanuit HW en de somfyschakelaar bedienen kan,incl die scene…

Ik heb deze niet werkende schermen al meerdere keren verwijderd uit de Homey en opnieuw geprogrammeerd maar het wil niet meer lukken om deze 4 specifieke schermen aan de praat te krijgen.

De andere schermen die niet in die ‘verwijderde scene’ stonden werken wel prima,deze heb ik gewoon in de Homey kunnen programmeren en luisteren naar de commando’s ‘omhoog/omlaag’ vanuit Homey.
Ik heb al geprobeerd om de stekker uit/in de Homey te halen en heb de app’s van Somfy en Homewizard verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar ook dit gaf niet het gewenste resultaat.

Iemand een idee om dit op te lossen…(zonder dat ik deze rolschermen een factory-reset moet geven)

De Somfy schermen kunnen een beperkt aantal keren gekoppeld worden aan bedieningsapparaten, als dit aantal bereikt is, kun je volgens mij, alleen nog maar factory-reset doen, om weer opnieuw te kunnen koppelen. (maar vraag het eens aan Somfy, die moeten het zeker weten)

Oke…,daar was ik al ‘n beetje bang voor.
Bedankt!

Is het evt mogelijk om de Homey commando’s direct in/aan de Homewizard te geven via een flow?
Dat ik daar dan mijn rol/zonneschermen en of scene’s aanspreekt,want al mijn schermen werken (nog) wel gewoon in de Homewizard.

Geen ervaring mee, maar wellicht kan dat met https://homey.app/nl-nl/app/com.internet/HTTP-request-flowkaarten/

Is het niet zo dat je in de Homewizard scenes kunt maken en deze scenes dan vervolgens terug laat komen in Homey ?

Is dit nog steeds het geval dat een IO motor niet rechtstreeks te bedienen is? Ik heb een nieuwe rolluik pas geplaatst. Bleek een andere motor in te zitten dan het rolluik wat ik al had en die wel via homey te bedienen is. De afstandsbediening die bij het nieuwe rolluik heb is een Situo I IO.

Dit zal ook niet veranderen zolang somfy het IO protocol niet vrijgeeft, wat ze hoogst waarschijnlijk ook niet zullen doen, aangezien ze dit al niet doen sinds het bestaat.

2 Likes