Sony Bravia Android TV

Hopelijk leest de ontwikkelaar ook mee.

Is het ook mogelijk om de bediening van de “play” en “pauze” knop uit te lezen? Wat ik namelijk graag zou willen is een licht scène activeren bij het bedienen van de play en pauze knop. Een donkere scène voor tijdens het kijken van een film. En iets meer licht voor als je even naar de keuken of WC wil. (ik kijk vrijwel in het donker)

De app is exact de naam van dit topic. een @ tag geprobeerd, maar helaas kwam de naam niet op. (Ricardo Snoek) Het lijkt mij een Nederlander, dus ik denk wel dat hij het kan lezen. :grinning: Helaas kan je in het recensie vakje niet te veel info kwijt. Dus vandaar een poging op deze manier.

Hoi Johan, leuk dat je de BRAVIA app gebruikt. Zoals je waarschijnlijk begrijpt ben ik overgeleverd aan de APIs die ingebouwd zitten in de TVs. In het geval van onze Sony TVs kun je wat commando’s versturen en wat basis informatie uitvragen. Helaas is het allemaal nog vrij gelimiteerd.

Ik ben een tijd geleden begonnen aan een Android app die op de achtergrond draait en informatie van de TV uitvraagt via de Android APIs en verstuurd naar jouw Homey. Daarmee zou er een stuk meer informatie beschikbaar komen. Maar het ontwikkelen van zo’n app kost enorm veel tijd. Helaas verdien ik hier geen cent mee, dus ik moet het doen van wat vrije tijd.

Dat klinkt leuk en handig, is dat Sony specifiek of is het ook geschikt voor andere Android TV’s? Wil best een bedragje doneren, zonder verplichtingen. Zie net dat er al gewerkt wordt aan een adroid app Pipup - misschien kunnen jullie je inspanningen bundelen?

Ondertussen reactie van de ontwikkelaar via recensie dat dat helaas niet mogelijk is. :neutral_face:

Ik heb een RF remote. Dus aan IR heb ik ook niks om gewoon via die weg de knopjes af te luisteren. Of er moet een app zijn om RF af te luisteren.

TV heeft wel Home Kit ondersteuning wat ik gebruik om mijn subwoofer aan en uit te schakelen. Maar helaas via die weg ook niet de mogelijkheid.

Bedankt Erwin, voel je niet verplicht om te doneren. Maar mocht je de app willen supporten kun je op de “doneer” knop drukken in de Homey App Store

In principe is het een universele Android TV app. Ik zit nog in dubio hoe hem in te steken richting Homey, maar waarschijnlijk kan die zo universeel zijn dat het een losse Homey app wordt ofwel makkelijk te implementeren is voor andere Homey developers.

Als ik het goed begrijp is Pipup vooral een notificatie display voor op je TV zelf. Dus niet om vanaf je TV naar je Homey te communiceren.

@Ricardo_Snoek

Vreemd notificatie van jouw bericht niet ontvangen. En is mijn eerder ook niet opgevallen. (zat in het bos)

Ik begrijp dat je afhankelijk bent van wat de software van de TV kan leveren. Commando’s van de afstandbediening uitlezen gaat dus niet. Zou dat met je eigen app mogelijk wel kunnen?

Films kijk ik niet via de Android apps. Maar via een Apple TV 4K. Video en Audio is dan van betere kwaliteit. Betere ondersteuning van Dolby Vision en Atmos. Gek genoeg ook van het zelfde platform zoals een Disney + (op op de TV 4K 5.1, Apple TV 4K Dolby Vision & Atmos waarbij het ook nog afhangt van de film) Maar Apple zit helemaal dicht getimmerd. Vind ik aan de ene kant juist goed, voor dit soort grappen minder handig. :wink:

Dat is correct!

Bedankt voor je donatie Edwin! Die extra bakkies koffie worden erg gewaardeerd :+1:

Hallo allemaal,

Graag wil ik mijn Bravia XR A8J55 koppelen aan mijn Homey maar krijg dit met geen mogelijkheid voor elkaar. Kan iemand mij helpen?

Als ik het filmpje goed begrijp moet ik de TV als volgt instellen bij netwerk:

  • Starten op afstand → aan (ingeschakeld door apps)
  • IP besturing Authenticatie → Normale en vooraf gedeelde sleutel
  • Vooraf gedeelde sleutel → Hier heb ik wat ingevuld.

Wanneer ik nu handmatig het IP adres invoer (het IP adres wat bij netwerk staat aangegeven, neem aan dat dit klopt?) wordt er vervolgens een PSK gevraagd. Hier voer ik dan het geen in wat ik bij Vooraf gedeelde sleutel heb opgegeven maar kom dan vervolgens niet verder met het instellen hiervan in Homey. Wanneer ik op “Klaar” duw gebeurd er niks. Wat doe ik hier fout? @Ricardo_Snoek zou jij mij hierbij kunnen helpen?

Alvast bedankt voor alle hulp!

Als ik het zo lees heb je een IP adres in de Homey app ingevoerd uit het voorbeeld? Dat gaat niet werken als je TV niet stom toevallig op het zelfde adres zit. Bij alle netwerk apparatuur die je via het netwerk regelmatig met wat anders wil benaderen werkt het het beste, of zelfs alleen maar. Als je met vaste IP adressen gaat werken.

Je zal je TV dus een vast IP adres moeten geven. (buiten de DNS pool van je router, anders kan je daar weer ruzie mee krijgen) Dit adres vul je dan in in de Homey app en dan zal het waarschijnlijk een stuk beter werken.

1 Like

Hallo Johan bedankt voor je reactie.

Ik heb niet het ip adres uit het voorbeeld gebruikt maar het ip adres die ik onder netwerk en dan mijn wifi verbinding zie staan.

Hoe maak ik een vast ip adres? Kan ik daarbij gewoon de gegevens aanhouden die mijn tv op voorhand al aangeeft bij het maken van een statisch ip adres?

Ah, zo je hebt het dus overgenomen van de TV? Dat is inderdaad de juiste. Probleem met DHCP is alleen dat de TV eens in de zoveel tijd een ander adres krijgt. (lease afgelopen, opnieuw opgestart, enz.) En dan kan Homey de TV niet meer vinden.

Je kan voor een vast IP adres exact de zelfde gegevens invullen als dat de TV nu heeft gekregen. Alleen dat is niet helemaal zoals het hoort. En je kan een conflict krijgen als je router het adres uitgegeven heeft aan iets anders op je netwerk. Subnet en router kan je overnemen dat blijft het zelfde. Maar het is dus beter om een vast IP adres te geven buiten de DNS pool. Daarvoor moet je even in je modem/router duiken en kijken in welke range DNS adressen worden uitgedeeld. Dit loopt bijvoorbeeld van 192.168.1.100 tot 192.168.1.250 Je TV geef je dan een adres buiten deze range. Bijvoorbeeld 192.168.1.10 Het hangt van je modem/router af hoe je dit moet doen, dus dat gaat te ver om hier te behandelen. Maar Google is je vriend, en anders Bing. :grinning:

En als je toch bezig bent. Verbind je TV met een kabel. Dat geeft beter beeld en geluid op bijvoorbeeld Netflix. (bitrate gaat niet op en neer)

1 Like

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zal er eens meer in gaan duiken en kijken of ik mijn tv bekabeld kan krijgen. Super :+1:

Ik hier even op in te haken.

Hier heb ik ook een Sony Bravia tv met Android.
En ik maak gebruik van de Logitech harmony elite+hub. Deze apps heb ik dus ook op de Homey gezet, en via de harmony app op Homey kan ik de tv ook aan en uit zetten (via iR)
Echter kan ik de tv niet toevoegen aan de Homey. Hij vind hem simpelweg niet. Ook niet als ik handmatig het op adres invoer. Ik heb zowel via WiFi als bekabeld geprobeerd (heb zo veel mogelijk bekabeld in huis)

Doe ik wat verkeerd?

1 Like

Exactly the same here with sony xr 65a95k