Spraak in Homey

Hallo,
Ik heb sinds een week of 2 een Homey gekocht. Een paar zaken heb ik werkende zoals een Ring deurbel. Het spraak gedeelte is voor mij zeer verwarrend. Je kan Homey bijvoorbeeld aan Google koppelen. men spreekt hier over spraak integratie en directe integratie. Ik snap het verschil niet. Ook over het al dan niet de Google Home app nodig te hebben is mij niet duidelijk.
Ik heb geen Google Home smart speaker. Wat ik wil bereiken is dat ik Homey kan koppelen aan Google Assistant en via de smartphone via spraak zaken laten gebeuren. Ik heb Google Assistant kunnen koppelen aan Homey. Ik heb 2 devices, een Yamaha Receiver en een Sony Android TV die gesynchroniseerd zijn met Google Assistent. Ze worden daar gezien als on/off switch. De devices hebben als naam Radio en TV. Taal is langs beide kanten Nederlands. Als ik nu tegen Google assistant zeg “zet TV aan” of “zet radio aan” dan geeft hij mij gewoon zoek resultaten, er wordt niets aangezet. Ook de zin “OK Google zeg tegen Homey zet radio aan” werkt niet. Ik heb nu de Google Home app ook geïnstalleerd. Ook daar zie ik alle devices met de correcte naam maar dit maakt geen verschil. Ik heb ook al geprobeerd een virtuele schakelaar te maken die de receiver aan/uit zet met een flow. Dat werkt in Homey maar niet in Google. Nochtans is de virtuele schakelaar ook gesynchroniseerd en heet Test. “OK Google zet test aan” werkt dus ook niet. Software op Homey is de laatste versie alsook de app op de smartphone. Is dit verondersteld te werken of heb ik echt een Google Home smart speaker nodig?

Hoi @GB_at_Home, welkom op het forum! Om je laatste vraag als eerste te beantwoorden: nee, je hebt geen google home speaker nodig, het zou gewoon moeten werken vanaf je telefoon. Wel is Google Assistant erg kieskeurig met betrekking tot de naam en uitspraak van een apparaat. Iets als ‘Test’ is te algemeen en leidt al snel tot een Google zoekopdracht ipv de bediening van een apparaat…

Vaak helpt het om exact de naam te gebruiken zoals jij hem hebt genoemd en het dus ook zichtbaar is in Google Home. Bijvoorbeeld 'OK Google, zet Yamaha Receiver aan". Het is vaak ook een kwestie van spelen en oefenen. Ik werk veel met Google Assistant, maar heb me echt bepaalde vraag-antwoord-combinaties moeten aanleren voor hij/zij precies deed wat ik wilde.

Over de 2 integraties staat hier een en ander uitgelegd.

De spraak integratie was er eerst, daarmee kun je eigenlijk via Google Assistant alle opdrachten aan Homey geven die in Homey zijn ingericht. Kan het in Homey, dan kun je het zeggen. De manier van aanroepen is dus wel iets langer en je moet de benaming in Homey zo maken dat het werkt in Google. Google stuurt de opdracht gewoon 1 op 1 door en Homey maakt er dan iets van.

Bij directe integratie ‘deelt’ Homey apparaten met Google Home via een uitwisseling, waarbij Google eigenlijk via Homey ook het recht krijgt om die apparaten te bedienen. Dit is korter en naar mijn persoonlijke ervaring ook stabieler, maar je deelt dus ook de apparaatgegevens met Google (dat wil niet iedereen). Daarnaast is het beperkte tot apparaten en functies die Google ondersteunt, en dat is lang niet alles. Homey kent veel apps voor hele specifieke apparaten die Google niet kent als ‘soort’ en dus ook gewoon niet toont.

Ik hoop dat je hier iets verder mee komt, succes!

Dag Joost,
Bedankt voor de toelichting. Dus geen speaker of Google Home app nodig. Vreemd, de Google Assistant begrijpt echt niet dat hij de Homey moet aansturen. Ofwel krijg ik zoek resultaten ofwel de reactie “Oke, ik verzamel meer informatie, zodat ik je daarmee kan helpen”.
Mijn apparaten hebben Radio en Televisie als naam. Dus OK Google zet televisie aan zou toch moeten lukken.
Ik zal naar de logopedist moeten vrees ik. Google Assistant begrijpt mij niet. Bedankt alvast, nu weet ik in welke richting ik verder moet zoeken.

Gebaseerd op mijn ervaringen met mijn Google Home Mini speaker adviseer ik je je apparaten niet te algemene namen te geven. Bepaalde commando’s interpreteert de Google Assistent anders. Voorbeeld: als er een TV device is met de naam “Sony” dan snapt Google “zet Sony aan”. Wat hij echter ook snapt is “zet TV aan” omdat er een tv device is. Als je dan een ander device de naam TV geeft, dan kan het zijn dat Google toch probeert om een TV device te lokaliseren om aan te zetten. (dit is maar een voorbeeld om een beeld te geven, niet exacf hoe het werkt). Ik heb zelf veel lopen experimenteren met naamgevingen, nog voordat ik Homey had, met integraties van Google Home met Honeywell Evohom, Somfy Connexxoon, Logitech Harmony etc. Ik zou zeggen dat in meer als 2/3 van de gevallen iets anders wordt verstaan of geinterpreteerd dan ik zeg of bedoel. Het werkt dus dermate slecht dat ik al weken geen spraak commando meer heb gegeven. Let wel: dit was zonder Homey koppeling. Die moet ik nog een keer in gaan richten maar vanwege bovengenoemde issues nog niet de motivatie voor gehad. Ik wil dan proberen om de spraaksturing alleen met Homey te koppelen zonder de andere integraties, kijken of dat betere resultaten geeft. Ik wil er maar mee zeggen dat het nog niet heel volwassen is, foutgevoelig en je verschillende dingen moet proberen om het werkend te krijgen. Wat de ene dag herkent wordt wordt de dag erna niet herkent. Of soms Engels terug ipv Nederlands of andersom. Maar niet opgeven voordat het een beetje gewerkt heeft en je zelf kunt ervaren of je het werkbaar vindt. Succes ermee! Korte versie: maak de namen minder algemeen

ja, mee eens. Ik denk dat als je de apparaten ook echt de naam geeft zoals jij die bij het begin aangaf (Yamaha Receiver en Sony Android TV) je al meer kans van slagen hebt!