Standaard schakelaar slim maken

Wellicht een simpele vraag maar kan er geen antwoord op vinden die me naar de zin is dus vandaar dat ik er een eigen draadje over open.

Eigenlijk is hetgeen wat ik wel erg simpel, ik wil achter mijn standaard schakelmateriaal een module plaatsen waarmee ik zaken kan besturen in de Homey. Nu zijn daar bijvoorbeeld de modules van Fibaro voor maar die zijn wel heel erg duur en kunnen ook meteen zelf schakelen wat voor mij helemaal niet hoeft, het hoeft van mij alleen maar een zender te zijn die ik middels een pulsdrukker kan bedienen.

De hamvraag is dus, is er een goedkoper alternatief in een Zigbee/Z-wave uitvoering wat de klus voor mij kan klaren?

Schakelaars van ALI zijn trouwens geen optie want wil de schakelaars graag combineren met de rest van mijn schakelmateriaal. Merk maakt hierbij niet uit want ben de woonkamer aan het renoveren en moet nog nieuw schakelmateriaal kopen. Ik heb de schakelaars van NIKO ook al overwogen maar die werken volgens nog niet samen met Homey voor zover ik weet. Nou zijn die schakelaars ook niet bepaald goedkoop maar vind die lijn van Niko wel erg mooi, zeker in antraciet.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Hoe stom is dit… plaats je eindelijk een vraag op het forum vind ik in eens eindelijk maar toch een antwoord op mijn eigen vraag

Zie dit youtube filmpje:

Volgens mij heeft Xiomi ook een dergelijk kleine ronde switch als ik me niet vergis die ook wel uit elkaar te halen is.

1 Like

Als je al puls schakelaars hebt is dat wel een hele toffe manier om die smart te maken :+1:

1 Like

Heb nóg geen puls schakelaars maar wil toch nieuwe schakelmateriaal hebben dus ga nu wel pulsschakelaars kopen. Heb op ali al een xiaomi schakelaar besteld voor iets van 8 euro dus kan daar gaan buil aan vallen. En een beetje knutselen is altijd leuk :slight_smile:

Als je dan toch alles vernieuwt, waarom niet gewoon bedraadde switches? Scheelt ook weer om de zoveel tijd batterijen wisselen. Komt bij dat batterijen altijd de neiging hebben om op een onhandig moment leeg te zijn… :stuck_out_tongue:

Misschien is dit ook wat interessant leesvoer: How to make regular wall switches smart?

another possibility:

Die units zijn denk wat te groot om achter een schakelaar in een doos te bouwen. Daarbij zijn het naast zenders ook ontvangers en dat hoef ik niet. Wil de schakelaars enkel ombouwen naar zender want als verlichting heb ik alleen maar hue lampen.

Heb inmiddels de kleine xiaomi schakelaar en een batterijhouder voor een CR2032 cel gekocht op ali en ga daarmee eens kijken of ik het werkend a krijgen. Als dat een succes is ga ik meerdere schakelaars ombouwen. Nu is het in een smarthome natuurlijk de bedoeling dat alles dusdanig wordt geautomatiseerd dat je feitelijk geen schakelaar meer hoeft aan te raken maar op sommige plakken vind het wel fijn om last minuut te kunnen bijsturen middels 1 of meer drukken op een knop.

Maar met 5x5x2 cm misschien net klein genoeg om ergens in de armatuur te plaatsen. Heb je meestal ook gelijk de blauwe draad in de buurt.

Dat zou idd een optie kunnen zijn, een armatuur waar bijvoorbeeld geen hue lamp in past is dan makkelijk aan te passen.

Hier gebruik ik klikaanklikuit schakelaars om de hoofd verlichting te schakelen.
Dit omdat ik wel terugkoppeling hebben en invloed wil kunnen hebben via homey.
Alleen als homey niet werkt om wat voor reden dan ook wil ik wel de hoofd verlichting aan kunnen zetten.(zonder bridge)
Voor alle overige verlichting gebruik ik aqara licht schakelaars en hue dimmer switches.
Hue kun je met een afdekplaatje op maat van de schakelaar over de inbouw doos plaatsen.
Aqara dubbele (of enkele) schakelaars gebruik ik ook over de inbouw doos door de twee gemarkeerde gaten door te boren.
Deze gaten zijn de maten van een standaard inbouw doos.
De schakelaars met relais met relais gaat hem niet worden hier aangezien die voor een vierkante inbouw doos zijn.
Het voldoet natuurlijk niet geheel aan je wens omdat je ook een relais nodig hebt voor het schakelen.
Hier schakel ik slimme verlichting wat een voeding nodig heeft maar goed 1 lasdop en er staat vaste spanning op je lichtpunt.

1 Like

Ik kaap dit oude topic maar even.

Ik heb op mijn badkamer nu een schakelaar voor de afzuiging. Dat kan automatisch natuurlijk. Ik heb al een temperature and humidity sensor. Ik moet enkel nog de afzuiging automatisch schakelen. Ik zoek dus eigenlijk een switch (geen knop/schakelaar zoals je die op de muur hebt) die eigenlijk maar een ding hoeft te kunnen:

  • aan en uit schakelen op basis van z-wave of zigbee.

Ik kom dan al snel hierop uit:
https://www.robbshop.nl/inbouwschakelaar-1-2-5-kw-zwave-plus-met-stroommeting?gclid=Cj0KCQjw2efrBRD3ARIsAEnt0ehAS9CwTRf_sVecuTM1mYQYpy5qORJl-28mogt_NcdZQq7foQOv4HsaApzVEALw_wcB
Deze is eigenlijk gemaakt voor een stopcontact, maar is er toevallig iemand die weet of dit ook werkt zoals ik het zou willen? Ik wil de originele knop eigenlijk niet meer gebruiken, dus ik zoek enkel de aan/uit functionaliteit via Homey.