Tado advies

Hallo allemaal, ik heb een vraag over de producten van Tado in samenwerking met Homey.

Wij hebben 1 verwarming met een thermostaat kraan. Geen cv ketel ofzo, we zitten op stadsverwarming. Deze zit in de woonkamer en daarom ook de verwarming die het meeste aan staat. Nu wil ik de knop vervangen door een slimme knop.

Nu wil ik de verwarming aan laten gaan op basis van gemeten temperatuur (knop zelf of als mogelijk een andere slimme thermometer) in combinatie met aanwezigheid en/of tijdstippen.

In het geval van Tado weet ik dat ik een knop en bridge moet hebben, maar ik wil niet betalen voor hun abonnement. Is hetgene wat ik wil dan ook mogelijk?

Ja. Abbo is alleen nodig als je gebruik wilt maken van de geavanceerde functies zoals thuis detectie en open raam detectie.

1 Like

Maar die thuis detectie (is ook aanwezigheid neem ik aan) zorgt er toch voor dat de verwarming uit gaat als er niemand thuis is en andersom.

Is dit dan via Homey te regelen?

Tado heeft een eigen systeem van afwezig/thuis. Daarvoor moet je volgens mij betalen. Met Homey kun je thuis/afwezig niet instellen in Tado omdat Tado dat niet toestaat. Je kunt echter alsnog hetzelfde bereiken. Maak twee flows.

Flow 1:
Als iedereen weg is, dan zet verwarming uit (of laag, wat je wilt)

Flow 2:
Als iemand thuiskomt, hervat het slimme schema

Dat komt in feite op hetzelfde neer als wat Tado zou kunnen met Thuis/afwezig. Zelf heb ik ook Tado en in combinatie met Homey is hun abonnement vrij zinloos.

Ter verduidelijking: ik gebruik dus wel de schema’s van Tado. Dat kun je ook helemaal met Homey regelen, maar ik vind de UI van Tado makkelijker. Bovendien is Tado vrij slim in het voorspellen van wanneer de verwarming aan moet. In Tado kun je aangeven dat het een bepaalde temperatuur moet zijn op een bepaald tijdstip en dan begint hij al eerder. Met Homey kun je alleen de temperatuur instellen zoals je dat handmatig zou doen. Dan zou je dus in Homey moeten berekenen hoe laat je moet starten, wat nogal lastig is.

Als je trouwens de Tado slimme thermostaat aanschaft en je hebt stadsverwarming, vergeet dan niet in de instellingen van Tado aan te geven dat elke ruimte apart geschakeld moet worden. Ik heb de slimme thermostaat in de woonkamer voor vloerverwarming en in 6 kamers een radiatorknop. Standaard gaat Tado er dan van uit dat als je warmte in één van die 6 kamers wilt, dat hij dan ook de vloerverwarming aan moet zetten. Het gevolg is dan dat het in de woonkamer onnodig heet wordt. In de instellingen van Tado kun je dat loskoppelen.

1 Like

In een klap antwoord op al mijn vraagtekens.

Tado ga ik proberen.

Punt van de stadsverwarming, goede tip, maar helaas hebben we 6 radiatoren waarvan maar 1 met thermostaatkraan (moet nog een adapter bijbestellen ook). Vloerverwarming en extra thermostaatkranen komt de woningbouw niet installeren denk ik.

1 Like

Top, in dit topic de antwoorden op vragen die ik ook had. Hebben ook stadsverwarming met vloerverwarming beneden en in de badkamer + radiatoren in elke kamer boven.

Zat nu te kijken naar Tado voor de radiator op kantoor. Verder staan de radiatoren op vriesstand, maar wordt ook niet heel koud in huis.

Twijfel over een slimme thermostaat in de woonkamer. Deze staat nu dag en nacht aan op 20 graden. Pomp op laagste stand en houdt het prima warm. Huis is uit 2016 en dus goed geïsoleerd. Mensen ervaring met nachtverlaging van de vloerverwarming in een soort gelijke situatie en of dit zin heeft?

Op de badkamer zit een RTL regel knop op de vloerverwarming. Ben al een tijd opzoek naar een slimme variant hierop, maar die is er niet echt volgens mij. Die zou namelijk overdag prima lager kunnen staan ipv dag en nacht op 20 graden.

Over een slimme thermostaat in de woonkamer heb ik ook getwijfeld inderdaad. Bij de oplevering van ons huis in 2019 gaf de aannemer aan dat een ‘domme’ thermostaat het beste was, want het huis was zo goed geïsoleerd dat je het net zo goed altijd 20 graden kon laten zijn. Nu ik een slimme thermostaat heb, geloof ik daar helemaal niets meer van. Als ik kijk naar de temperatuurgrafieken die Tado produceert, dan zie ik dat de temperatuur 's nachts vaak onder de 20 graden daalt. Ook zonder verwarming stijgt die temperatuur echter weer doordat de zon naar binnen schijnt. De ‘domme’ thermostaat zou dan dus 's nachts gestookt hebben, terwijl de slimme thermostaat niets doet omdat het me 's nachts niet uitmaakt dat het kouder is. Er wordt vaak gezegd dat je dan extra moet stoken om het verschil naar de 20 graden weer te overbruggen, maar op heel veel dagen hoef ik daar helemaal niet voor te stoken. Dus op al die dagen bespaar ik energie.

Het eerste jaar had ik geen Tado en het tweede jaar wel. Mijn warmteverbruik is toen 10% gedaald terwijl het tweede jaar meer graaddagen (= kouder) in de stookperiode had. Het is een zeer beperkte dataset, maar het lijkt toch wel verschil te maken.

Mijn pomp voor de vloerverwarming schakel ik nu ook 's nachts uit met een Zigbee tussenstekker. Niet zozeer om stroom te besparen, maar vooral omdat je hem heel zachtjes kunt horen in de slaapkamer. Na het uitschakelen wordt hij pas weer ingeschakeld zodra Tado gaat verwarmen. Hij staat dus het grootste deel van het jaar uit en ik heb er geen omkijken naar. Ik laat hem wel elke week minimaal 1 uur draaien om te voorkomen dat hij vast zou komen te zitten (geen idee of dat echt kan, maar je leest wel eens zoiets).

Ben met de thermostaat nu ook aan het testen als ik deze in de avond op 19 graden zet en pas om 15.00 uur volgende dag weer op 21 graden. Wordt nu ook niet echt kouder dan 20 graden in huis, dus moeilijk te zeggen. Heb het idee dat het +/- een euro scheelt per dag. Wat toch 20-30 euro per maand is maal 3-4 maanden.

Pomp gebruikt in stand 1 maar 5 watt en in hogere stand 20 watt. Horen hem verder niet dus laat die denk ik gewoon draaien. Je hoort inderdaad de meest uiteenlopende verhalen over de pomp… Ook dat het aan/uitzetten niet goed is omdat het een kleine stroompiek veroorzaakt bij aanzetten die de levensduur van de elektronica zou beïnvloeden. Maar of dat nou klopt… (zeggen ze ook bij tv’s) Geen idee :slight_smile:.

Blackfriday komt eraan dus even Tado in de gaten houden. Maar goedkoper als op Tink wordt het denk ik niet echt. Thermostaat extra in de woonkamer is dan ook niet de grootste kostenpost. Voor op kantoor willen we toch een slimme thermostartknop voor het gemak.

1 Like