Tado met Homey, pompschakelaar of smart plug

Gisteren is mijn nieuwe cv ketel geplaatst (Vaillant ecoTEC exclusive VHR 35-45/5-7 CW5+) en deze heeft in tegenstelling tot mijn vorige ketel geen 220 volt aansluiting om de pomp van de vloerverwarming direct op de ketel aan te sluiten.
Als alternatief werd door de installateur aangegeven dat een pompschakelaar de oplossing zou zijn voor het niet altijd blijven draaien van de pomp. Deze staat nu dus continue te draaien.

Nu overweeg ik al een tijdje om een Tado slimme thermostaat aan te schaffen en zou het denk ik ook mogelijk moeten zijn om de pomp van de vloerverwarming op een smart plug te zetten en via Homey aan te laten gaan wanneer er warmte via Tado wordt gevraagd.

Is een smart plug een goede oplossing of is een pompschakelaar toch beter en of betrouwbaarder?

De Tado zou in eerste instantie alleen de vloerverwarming voor de woonkamer gaan aansturen. De overige kamers hebben wel radiatoren maar worden verwarmd of gekoeld door airco’s. Mogelijk zou er nog een Tado radiatorknop op de radiator in de badkamer kunnen maar of dat echt nodig is vraag ik me af.

1 Like

Wat zei de installateur op al je vragen? Behalve een pompschakelaar plaatsen… want die moet ook geschakeld worden. Bijvoorbeeld als je ketel stookt

Ik heb de installateur alleen gevraagd hoe ik de pomp van de vloerverwarming uit kon krijgen als er geen warmte gevraagd. Ik heb hem niet naar de andere optie gevraagd omdat ik er niet vanuit ga dat iedereen bekend is met Homey.

Op basis van het antwoord van de installateur dat een pompschakelaar dat kan heb ik bovenstaande hier geplaatst.
Ik stel me zo voor op basis van mijn persoonlijke logica dat ik een slimme stekker via Homey aan kan laten gaan als de Tado thermostaat aanslaat. Hetzelfde voor als de Tado thermostaat geen warmte meer vraagt om de slimme stekker na een minuut of 10 uit te laten gaan om de pomp wat naloop tijd te geven.
Dat is wat ik mij afvraag of dit hetzelfde doet en ook werkt als zo’n pompschakelaardoet.

1 Like

Een pomp schakelaar schakeld op warmte toevoer. Zodra de ketel warmte geeft wordt te toevoer leiding warm, daar zit een temperatuur sensor op. Als de toevoer leiding boven de vooraf ingestelde temperatuur komt schakeld hij de pomp in.
Als er geen warmte vraag meer is dan zal de leiding weer afkoelen en de pomp wordt weer uitgezet

Vaak hebben pomp schakelaars ook een functie dat bijv minimaal 1 lx per week de pomp wordt geschakeld om vastzitten te voorkomen. Bijvoorbeeld in de zomer

Heel simpel systeem eiegenlijk

Voorbeeld van een pompschakelaar

Werkt niet helemaal hetzelfde omdat je niet met een temperatuur sensor werkt op de toevoer leiding maar is zeker mogelijk.

Homey weet immers van tado wanneer er warmte vraag is

Oke, dan is wat ik al dacht mogelijk en is het proberen waard. Mocht het niet lekker werken kan ik altijd nog een pompschakelaar aanschaffen.

Bedankt voor je reactie. :+1:t2:

Mocht er al een Tado gebruiker zijn met soortgelijke situatie ben ik geïnteresseerd naar de flow die daar voor wordt gebruikt.

Ah okee. Maar… ik zou zelf Homey nooit een cv-pomp laten aansturen.
Het is gewoon niet 100% failsafe.
Een tuinsproeier of lamp die een keer niet ingeschakeld wordt is geen ramp, maar je CV installatie… ik raadt het echt af :hugs:

Ik snap je punt en daarom wil ik het ook eerst testen.
Maar eerst de Tado maar eens aanschaffen.

Thanks.

We hebben het hier ook niet over de CV pomp maar over de pomp van de vloerverwarming.
Niet zo spannend dus

Er kunnen twee dingen gebeuren.

1 de pomp wordt niet ingeschakeld. Dan wordt de vloerverwarming niet warm.

2 de pomp wordt niet uitgeschakeld. Dan draait de pomp…net als nu

Daarbij kan je zeker wel een fail save inbouwen met een flow die controleerde of de slimme stekker is geschakeld. Bijv na 5 min nadat de verwarming is aangezet
Zo niet, dan melding op je telefoon of cv uitschakelen

2 Likes

Hi,

Ik draai al een tijdje met de oplossing die je voorstelt; ik heb een ZWAVE smartplug voor mij vloerpomp hangen. Het komt inderdaad voor dat deze niet schakelt op het moment dat dat wel van hem gevraagd word, maar daarvoor heb ik weer een flow die het vermogen dat door de smartplug gaat meet, en het commando nog een keer verstuurt als het is mis gegaan. Met uiteraard een notificatie. Nog nooit gehad dat dat echt mis ging en het te koud was, of de pomp bleef draaien terwijl er allang geen warmtevraag meer was.

Wat ik inderdaad ook wel doe is de pomp periodiek de pomp voor een paar minuten aanschakelen ook als er geen warmte vraag is.

Werkt hier probleemloos iig

3 Likes

Goed om te horen dat het goed werkt op een enkele keer na misschien.
Die flow mbt dat vermogen is wel interessant om te zien.

Bedankt.

Is er een Tado gebruiker die me kan vertellen of het volgende wel of niet hetzelfde is of doet?

Tado adviseert om bij vloerverwarmingspompen een zoneklep te installeren om zodoende zones te kunnen verwarmen. Andere Tado gebruikers geven aan dat een Tado radiatorknop op de vloerverwarmingspomp zetten hetzelfde doet. In mijn ogen doet een slimme stekker dan ook de functie van zoneklep activeren.
Als er in andere ruimtes met Radiatorknoppen warmte wordt gevraagd en de slimme stekker van de pomp gaat niet aan komt dan toch op hetzelfde neer of is dit te simpel gedacht.

Navraag bij Tado leverde tot dusver niets op want die geven standaard antwoorden en het woord zoneklep en de naam van een door hun ondersteunde installateur krijg je er dan ongevraagd wel bij.

Onderstaande schrijft iemand op het tado forum, en ik zie niet in waarom je niet een slimme thermostaat kraan zou kunnen gebruiken ipv een zoneklep. In de tado app kun je ‘slimme schema’s’ per zone aanmaken, en met Homey kun je die aan/uit zetten, schakelen, en evt de temp wijzigen.
Ik heb zelf tado, maar enkel een thermostaat in gebruik, en 3 slimme knoppen die nog op de werkbank liggen :sweat_smile:

Om te beginnen moet je voor de zoneklep ook een extensiekit aanschaffen en een kabel trekken van je thermostaat naar de extensiekit . Dus niet naar de CV en in de installatie handleidingen moeten kijken hoe je deze moet aansluiten. Ik durf zo niet te zeggen welke zoneklep geschikt is en welke je hiervoor het beste kan aanschaffen.

Een (eenvoudiger) alternatief zou ook kunnen zijn (ik heb m thuis ook :wink: ) om een radiatorknop te plaatsen in plaats van een zoneklep deze kan ook de vloerverwarming in en uitschakelen maar dan draadloos zoals dit ook werkt voor de andere radiatoren. Let op de bestaande thermostaat knop moet blijven zitten.

Een beschrijving hiervan:
ik heb namelijk de vloerverwarming aangesloten zoals in mijn eerste bericht voorgesteld. Dus een thermostaatkraan met slimme thermostaat knop gemonteerd in de water toevoerleiding van de vloerverwarming.

Dit werkt in mijn geval prima, de vloerverwarming schakeld netjes volgens de warmte vraag van de slimme thermostaat die midden in de woonkamer hangt.

Wellicht dat iemand anders geholpen is met deze methode.

2 Likes

Ik heb deze en meerdere gebruikers zien bevestigen dat zij deze methode gebruiken en dat het prima werkt.

Tado zelf geeft aan dat de theorie zou kunnen werken maar verder inhoudelijk Homey niet te kennen.

Ik ben nu dan ook echt overtuigd. :+1:t2:

1 Like

Hoi Heula,

ik heb een vloerverwarming (via stadsverwarming), aangestuurd door Tado. De warmte toevoer wordt door de Tado thermostaat via een zoneklep aangestuurd. De CV pomp is aangesloten op een Zwave plug die wordt aamgestuurd door Homey. Als de Tado capaciteit > 0: CV pomp aan, als capaciteit = 0: CV pomp uit na 3 minuten (via timer).
En zoals hierboven al beschreven een controle flow die controleert of de CV pomp aangegaan is (2 x gezien in de log). Deze combinatie zorgt voor een perfecte temperatuur regeling, zonder dat mijn CV pomp à 45 watt 24/7 draait. In de zomer als er geen CV aan staat, dan draait de pomp elke nacht 5 minuten.

Een radiatorknop ipv een zoneklep wordt door veel CV bedrijven afgeraden, dit ivm de mogelijkheid dat er te heet water de vloerverwarming in zou kunnen gaan.

1 Like

Heel goed!

Ik ga een dezer dagen de Tado bestellen en als deze aangesloten is testen met een smart plug en flows om te zien of ik het goed werkend krijg.

Tot zo ver bedankt voor de reacties, zeer hulpvol :+1:t2:

Nee hoor dit kan prima. Mits je een extra thermostaat kraan plaats in je toevoer naar je vloerverwarming. Daar zet je dan je “slimme” knop op

In principe doet een zone klep precies hetzelfde namelijk

Je mag nooit de thermostaat weghalen die er nu al zit. Die zorgt er namelijk voor dat er nooit te heet water de vloerverwarming ingaat

Zo zeg maar

In de uitleg van de tado support gebruiker staat duidelijk vermeld dat je de huidige thermostaatkraan moet laten zitten.

Ik heb in alle ruimtes van mijn huis Tado knoppen. Beneden heb ik vloerverwarming via 1 vloerverwarmingspomp. De CV ketel zoekt de weg van de minste weerstand, dus als er een verwarming warmte vraagt gaat daar het warme water door heen. De vloerverwarming heeft een overdrukventiel en heeft te veel lengte aan leidingen om via de pomp van de CV ketel het warme water te laten circuleren. Dus simpel gezegd de vvpomp (vloerverwarming) uit = geen of nauwelijks watercirculatie door de vloerverwarming.

Als ik beneden met de vloerverwarming een warmtevraag heb, geeft Tado door aan mijn modulerende ketel hoeveel hoeveel capaciteit hij nodig heeft. Via een aantal ‘simpele’ flows schakelt de vvpomp in of uit op basis van de capaciteit die Tado vraagt.

Werkt bij mij perfect.


Als de capaciteit verandert starten er 2 flows.

Als de capaciteit tussen de 2 of 100 is (dus warmte vraagt van mijn CVketel) en de pomp staat nog uit schakelt hij deze in.

Als de capaciteit 0 - 2 is schakelt hij de pomp uit.

1 Like

Oh ja, en ik heb nog een extra regel via countdown dat hij elke nacht om 0200 uur kijkt of de vvpomp in de afgelopen 24 uur heeft gedraaid. Zo niet zet hij hem 15 minuten aan, hetgeen wat men aanraad om je pomp fit te houden.

2 Likes