Tado met Homey, pompschakelaar of smart plug

Bedankt voor het delen van je flows. :+1:

1 Like

Ik heb dit opgelost nog voordat ik een Tado of Homey had aangeschaft via een Pompschakelaar 24v aansturing tercal pompschakelaar (of eigenlijk relais).

De thermostaat stuurt de Honeywell klep aan. De thermostaat stuurt tevens de tercal aan (parallel). Op basis van de thermostaat vraag besluit de tercal om via een relais de pomp uit of aan te zetten.

Deze regeling is fool proof en werkt altijd. Voor zoiets als vloerverwarming is dat toch wel belangrijk.

Gisteren is de Tado binnengekomen en na installatie heb ik de flows nagebouwd en ze werken perfect zo ver. :+1:

Jammer dat je met Homey de afwezigheid binnen Tado niet kan instellen.
Ik heb geen abo genomen bij Tado, niet echt nodig vind ik.
Ik zet nu gewoon de temperatuur lager via een flow als iedereen weg is en dat doet ongeveer hetzelfde.
Een andere flow activeert het slimme schema weer als er iemand thuis komt.

Nu alleen nog even uitvogelen wat de warm water functie nu precies doet want op de ketel heb ik Comfort uitgezet.

De warmwater functie overrulet de warmwater functie van je ketel, met name de temperatuur wordt door tado wat lager ingesteld.

Een radiator knop ipv zoneklep werkt perfect :ok_hand:t2:

Heula, heb je een smartschakelaar of radiator knop gebruikt?
Ik ga er deze week ook mee aan de slag :wink:

Ik heb gewoon een smart plug van Philips gebruikt. Werkt perfect met de flow die hier boven egens staat.

1 Like

Ik zou ook graag de pomp middels een smart plug willen schakelen, alleen heb ik helaas de nieuwste Tado app versie (pas aangeschaft) welke niet meer de optie heeft om verwarmingscapaciteit te gebruiken in een flow.

Heeft iemand hier een andere werkende oplossing voor gevonden?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, was van plan om hetzelfde te bouwen, maar de kaarten zijn niet meer aanwezig.

Heeft iemand hier een andere oplossing voor?
———

Iets te vroeg, heb het voor elkaar.

2 Likes

klopt je kaartje wel? als je ingestelde temp kleiner is dan de huidige moet ie toch uit?

In het kaartje staat “NIET kleiner dan”…
overigens post was van 7 maanden geleden!!!

dank ik had er overheen gekeken.

Ik heb gister een warmtepomp gekregen en heb dit gelijk aangepakt om een Tado radiator knop op de vloerverwarming te zetten. I.p.v. de pomp te schakelen. Echter liep ik gelijk tegen een probleem aan.
Als ik de radiatorknop gebruik om de vloerverwarming open of dicht te zetten zal de radiatorknop ook de ketel aansturen. Dus dat betekend ook dat als hij open staat hij de ketel zal triggeren. Terwijl de kamer misschien op temp is. Hoe los ik dit op? Of maak ik een denkfout?

Als 't goed is moet je 'm in de mobiele tado app in dezelfde ruimte plaatsen als je thermostaat. Dan zijn ze één als het ware.
Kijk op support.tado.com voor verdere info

Ah, bedankt voor je snelle bericht. Maar ik heb deze thermostaat op de gang in een om-kisting. Loop je dan geen kans dat hij de kraan dicht draait omdat deze te warm word?

Graag gedaan, Gerben.

Voor mijn beeldvorming:
De warmtepomp draait onafhankelijk van tado?
De kamer wordt naast vloerverwarming mede verwarmd dmv radiatoren?
Ik ga voor nu even uit van ‘ja’ voor beide.

.

Aaaah dat veranderd de zaak. Dan wordt het precies andersom:
Dan dien je in de kamer, waar de thermostaat hangt, extra slimme knoppen aan alle radiatoren in die ruimte te monteren.
In de mobiele tado app, plaats je de knoppen dan in dezelfde groep als de thermostaat.

Op die wijze kun je de slimme radiatorknop in de bekisting apart de vloertemperatuur laten regelen:

  • Als die ‘vloerknop’ warmte vraagt en de ketel daardoor gaat verwarmen;
  • én als de kamerthermostaat geen warmtevraag heeft;
    *dan wordt de kamer dus niet d.m.v. de radiatoren verwarmd, omdat de radiatorknoppen dan dicht gezet worden.

Het zijn dan 2 aparte systemen geworden, die door 1 ketel worden aangestuurd.

V.w.b. de bekisting, als er en mogelijkheid is om ventilatie aan te brengen zou ik dat doen.
Je kunt de ruimtetemperatuur-sensor kalibreren, door het temperatuurverschil te meten van de bekisting, en de kamer (waar de vloerverwarming ligt toch?).
Of dat goed gaat werken, niet goed genoeg imho, omdat de temperatuur verandering in deze bekisting niet gelijk loopt aan die in de ruimte die je wil verwarmen met de v.v.

Hijkt mij een veel beter idee om de tado externe temperatuursensor erbij te gebruiken, deze functioneert dan als temperatuur sensor op afstand voor de ‘vloerknop’

Quote tado: “Om een nauwkeurigere meting te bereiken, kun je een Draadloze Temperatuursensor op een meer centrale plaats in de kamer installeren. Deze zal vanaf die plek de kamertemperatuur meten en aansturen. Als dat nodig is, werkt het ook als een handmatige centrale regelaar voor de Slimme Radiatorknoppen in die kamer.”
Bron:

Nee je aanname klopt niet helemaal.
Ik heb een CV ketel waar sinds dit weekend een Quatt warmtepomp is aangekoppeld. Als er warmtevraag is zal dus eerst de warmtepomp aangesproken worden daarna de CV.
Boven heb ik allemaal radiatoren met slimme knoppen en in de kamer hangt de thermostaat. Beneden is dus geheel vloerverwarming. De verdeler hangt dus in de gang waar ik dus een slimme knop heb tussen geplaatst.

Stuurt tado de warmtepomp indirect aan?
Als in, de ketel zet zelf eerst de WP aan, totdat een bepaalde temperatuur is bereikt? Ik neem ff aan dat de WP de kamer niet op 20°C krijgt, en dat daarna de ketel aanslaat.

Wanneer (bij een bepaalde temperatuur bijv?) en welk apparaat bestuurt deze schakeling:

ja klopt

OK, in dat geval zet je de thermostaat en vloerknop (=slimme therm.kraan vloerverwarming) in dezelfde ruimte, in de mobiele tado app.
De temperatuursensor van de knop wordt dan niet gebruikt.

Thermostaat en slimme knop in één ruimte werkt zo vlgs tado:

1 Like