Tado Thuis/Afwezig na update

Flink balen dat de Tado aanwezigheidsstatus niet meer werkt. Ik heb ook een melding gemaakt bij Athom.

Heb wel een tijdelijke oplossing gemaakt door gebruik te maken van IFTTT (koppeling met Tado & Homey). Helaas kan je dan niet per persoon instellen wie thuiskomt of weggaat. Maar de laatste die weggaat zet het alarm aan en lichten uit. En de eerste die thuiskomt haalt het er weer vanaf.

Niet helemaal ideaal maar werkt goed genoeg voor nu.

De functie die jij nu via IFTT gebruikt is wel nog aanwezig in de TADO app: Algemene Thuis/Afwezig status verandert vanuit je Woning kaartje is nog aanwezig.

@M_a_r_c_o, heb je nog iets van TADO of Athom gehoord?

Tado geeft aan dat ze geen api hebben…
Athom heeft voor Tado app de uitleg gegeven en verder niet gereageerd op vragen aangaande homey aanwezigheid die veel te langzaam werkt.

Er heeft zich nog geen programmeur gemeld die even kan meekijken waar het fout gaat.

Zelf heb ik nu MacroDroid op onze telefoons gezet en een webhook receiver op de Homey, dan is het wel per persoon, maar vanwege het vele thuis zijn (maar niet vrij) heb ik de MacroDroid nog niet goed kunnen testen (testflows die alleen loggen lijken wel te werken).

In macrodroid 2 flows:
Thuis melden indien ssid xxx en yyy aanwezig zijn, stuur dan http get request met tag marco naar homey, schakel flow Afwezig in en schakel flow Thuis melden uit.
Tweede flow is dus afwezig die een melding stuurt als ssid xx en yy niet in de buurt zijn, etc etc.
Polling staat geloof ik nu op 2 minuten.

ga de komende dagen een poging doen met locative, eigenlijk een Apple IOS app, maar is nog een Andriod variant te downloaden.
https://apkpure.com/nl/locative/io.locative.app

Voor uitleg zie de video van Homey Cornelisse : https://youtu.be/_4VkqhqZMwY

Of kijk in de zeer uitgebreide uitleg die al bijna een jaar online staat.

Maar wat heeft dit met Tado te maken?

niets, het een Andriod alternatief voor de ontbrekende betrouwbare geofencing functie, net zo als het macdroid alternatief voor IOS van Marco.
Dank voor de tip van de handleiding die had ik al nog gevonden, maar erg attent!
De link naar de Andriod versie ontbreekt echter.

Ben benieuwd of dat goed werkt. Ik ben het er mee eens dat het niet veel met Tado te maken heeft, maar het is hopelijk wel een oplossing voor het probleem wat er nu is.

@M_a_r_c_o Heb je direct van Tado te horen gekregen dat de API niet meer beschikbaar is?

Via Tado support, dat er geen officiele api is en geen documentatie.

De api credentials die ik gebruik voor de Tado api werkt wel, want ik debug zie ik dat ik succesvol ben geauthoriseerd. Ik heb te weinig kennis van javascript en homey apps om dit op te lossen.

Locative voor Android is voor mijn telefoon geen optie, gps signaal is er, maar komt niet in de app aan. MacroDroid detecteert met handmatig testen prima, maar ik zie dat het niet stabiel automatisch werkt helaas.
Waarschijnlijk moet ik dan de telefoon gaan vervangen om betere resultaten te krijgen hiermee (Fairphone 2).

Helaas de locative andriod variant doet helemaal niets op mijn Samsung S1O, was ook te mooi om waar te zijn. Ga me eens verdiepen in Tasker en macrodroid

Ik heb wat lopen spelen met Owntracks en dan eerste via webhooks, maar daar liep ik vast op teveel webhook requests, omgebouwd naar CloudMQTT en Node-red lokaal die dan de MQTT naar Homey conversie zou doen, maar ook Owntracks is te “onnauwkeurig”. Die onnauwkeurigheid heeft te maken met slechte GPS ontvangst binnen. Dus, tenzij ik een app vind die en gps en wifi doet of een GPS repeater ophang (liggen nog ergens 2 in een doos, maar waar is die doos gebleven?).

Maar, omdat ik al node-red heb… er is ook een Tado library pallet voor Node-red met de Tado geo locatie ondersteuning. Dus na wat knutselen nu een Node-red flow die elke 30 seconde voor 2 telefoons bij Tado de home/away status opvraagt en alleen bij wijziging van status een webhook naar de Homey stuurt, waar 2 flows draaien om de webhook locatie om te zetten naar de Homey locatie status.

Best wel een eenvoudige oplossing voor mij, aangezien ik al een Pi3 met Node-red heb draaien voor experimenten met o.a. Node-red dashboard. Het zou nog iets beter kunnen door de webhook van Homey app http request te nemen, zodat die ook nog binnen lokale LAN blijven, maar dat ga ik later nog wel eens uitzoeken.

Node-red flow:
Extra node-red pallets nodig naast de standaard pallets:

  • node-red-node-rbe 0.2.8
  • node-red-contrib-tado-client 0.6.0

Homey flow:

flow code:
‘’’[{“id”:“4d2ebae5.062134”,“type”:“comment”,“z”:“c751cad.f427438”,“name”:“Use location information from Tado”,“info”:"",“x”:160,“y”:620,“wires”:},{“id”:“bb5aae28.6515c”,“type”:“inject”,“z”:“c751cad.f427438”,“name”:“Elke 30 seconds”,“topic”:“time”,“payload”:"",“payloadType”:“date”,“repeat”:“30”,“crontab”:"",“once”:true,“onceDelay”:“5”,“x”:130,“y”:860,“wires”:[[“3e6c5077.7a961”,“93f5f98f.570388”]]},{“id”:“1f5271b7.1aae5e”,“type”:“debug”,“z”:“c751cad.f427438”,“name”:“Homey webhook response”,“active”:true,“tosidebar”:true,“console”:false,“tostatus”:false,“complete”:“true”,“targetType”:“full”,“x”:1320,“y”:860,“wires”:},{“id”:“3e6c5077.7a961”,“type”:“tado”,“z”:“c751cad.f427438”,“configName”:“932e14ad.768d98”,“apiCall”:“getMobileDevice”,“homeId”:“xxxxxx”,“deviceId”:“tttttt”,“zoneId”:"",“power”:“on”,“temperature”:“18”,“terminationType”:“manual”,“terminationTimeout”:900,“name”:“Marco FP2”,“reportDate”:"",“presence”:“HOME”,“geoTracking”:true,“temperatureOffset”:0,“windowDetectionTimeout”:"",“x”:350,“y”:840,“wires”:[[“ac4b9ad0.7b6748”]]},{“id”:“93f5f98f.570388”,“type”:“tado”,“z”:“c751cad.f427438”,“configName”:“932e14ad.768d98”,“apiCall”:“getMobileDevice”,“homeId”:“xxxxxx”,“deviceId”:“rrrrrrrr”,“zoneId”:"",“power”:“on”,“temperature”:“18”,“terminationType”:“manual”,“terminationTimeout”:900,“name”:“Mercedes FP2”,“reportDate”:"",“presence”:“HOME”,“geoTracking”:true,“temperatureOffset”:0,“windowDetectionTimeout”:"",“x”:360,“y”:900,“wires”:[[“519bf085.90279”]]},{“id”:“81616362.86142”,“type”:“function”,“z”:“c751cad.f427438”,“name”:“filter location boolean”,“func”:"\nvar newMSG = msg.payload.location.atHome\n\nreturn {\n payload: {\n name: msg.payload.name,\n atHome: newMSG,\n lat: msg.payload.location.bearingFromHome.degrees,\n lon: msg.payload.location.bearingFromHome.radians,\n \n }\n};",“outputs”:1,“noerr”:0,“x”:780,“y”:860,“wires”:[[“435db7e9.90aa98”]]},{“id”:“435db7e9.90aa98”,“type”:“http request”,“z”:“c751cad.f427438”,“name”:“Locatie webhook 2 Homey”,“method”:“GET”,“ret”:“txt”,“paytoqs”:false,“url”:“https://*********************.connect.athom.com/api/manager/logic/webhook/{{{payload.name}}}?tag={{{payload.atHome}}}”,“tls”:"",“persist”:false,“proxy”:"",“authType”:"",“x”:1020,“y”:860,“wires”:[[“1f5271b7.1aae5e”,“150033f9.fd434c”]]},{“id”:“ac4b9ad0.7b6748”,“type”:“rbe”,“z”:“c751cad.f427438”,“name”:“only at change”,“func”:“rbe”,“gap”:"",“start”:"",“inout”:“out”,“property”:“payload.location.atHome”,“x”:560,“y”:840,“wires”:[[“81616362.86142”]]},{“id”:“519bf085.90279”,“type”:“rbe”,“z”:“c751cad.f427438”,“name”:“only at change”,“func”:“rbe”,“gap”:"",“start”:"",“inout”:“out”,“property”:“payload.location.atHome”,“x”:560,“y”:900,“wires”:[[“81616362.86142”]]},{“id”:“b7144be3.436848”,“type”:“inject”,“z”:“c751cad.f427438”,“name”:“Manual (get home id)”,“topic”:"",“payload”:"",“payloadType”:“date”,“repeat”:"",“crontab”:"",“once”:false,“onceDelay”:0.1,“x”:140,“y”:680,“wires”:[[“f4c37cf2.6ce47”]]},{“id”:“a2afbedd.35e5e”,“type”:“debug”,“z”:“c751cad.f427438”,“name”:"",“active”:false,“tosidebar”:true,“console”:false,“tostatus”:false,“complete”:“false”,“x”:590,“y”:720,“wires”:},{“id”:“f4c37cf2.6ce47”,“type”:“tado”,“z”:“c751cad.f427438”,“configName”:“932e14ad.768d98”,“apiCall”:“getMe”,“homeId”:"",“deviceId”:"",“zoneId”:"",“power”:“on”,“temperature”:“18”,“terminationType”:“manual”,“terminationTimeout”:900,“name”:"",“reportDate”:"",“presence”:“HOME”,“geoTracking”:true,“temperatureOffset”:0,“x”:350,“y”:680,“wires”:[[“a2afbedd.35e5e”]]},{“id”:“d3590713.2b06f8”,“type”:“tado”,“z”:“c751cad.f427438”,“configName”:“932e14ad.768d98”,“apiCall”:“getMobileDevices”,“homeId”:“166978”,“deviceId”:"",“zoneId”:"",“power”:“on”,“temperature”:“18”,“terminationType”:“manual”,“terminationTimeout”:900,“name”:"",“reportDate”:"",“presence”:“HOME”,“geoTracking”:true,“temperatureOffset”:0,“x”:350,“y”:740,“wires”:[[“a2afbedd.35e5e”]]},{“id”:“d36addbe.459c”,“type”:“inject”,“z”:“c751cad.f427438”,“name”:“Manual (get all devices)”,“topic”:"",“payload”:"",“payloadType”:“date”,“repeat”:"",“crontab”:"",“once”:false,“onceDelay”:0.1,“x”:140,“y”:740,“wires”:[[“d3590713.2b06f8”]]},{“id”:“932e14ad.768d98”,“type”:“tado-config”,“z”:"",“name”:“Marco”}]’’’’

Mijn eerste test met macrodroid zijn zeer positief, zowel de geofencing als de SSID trigger doen het goed. Nog even wat langer testen voor een definitief oordeel. Enige nadeel is een extra app op je telefoon.

Zit nog in de studie fase vwbt MQTT maar dank je voor het JS script.

Ik gebruik een Node-red Tado module en een webhook naar Homey. Alleen Node-RED is dus nodig en geen MQTT.

1 Like

Gisteren een test met Tado via Node-Red en via MacroDroid op telefoon en de echt check-in via een NFC token, bij de eerste 2 kwam ik op de fiets naar huis en was dus nog niet helemaal door de voordeur:

2020-04-16T16:16:51.964Z;Aanwezigheid;Marco thuis? MacroDroid

2020-04-16T16:17:33.819Z;Aanwezigheid;Marco thuis - Tado+Node-Red

2020-04-16T16:19:01.035Z;Sensor; VH0-VOORDEUR in Voorhal: contact aan.
2020-04-16T16:19:05.319Z;Sensor; VH0-VOORDEUR in Voorhal: contact uit.
2020-04-16T16:19:12.885Z;undefined;Check in van 1 Marco met tag6
2020-04-16T16:19:13.496Z;Aanwezigheid;Marco thuis gekomen

2020-04-16T16:19:17.288Z;Aanwezigheid;Bewoner is nog thuis of thuis gekomen

De laatste regel betekend dat de Home alle flows heeft doorlopen die nodig zijn om mij thuis te melden (waarbij er nog iemand thuis was).

Instellen check-in via MacroDroid naar de Homey to:

Ik gebruik voor elke gebruiker ook een eigen account op de Homey, zodat ik per persoon kan zien wie er aanwezig is. Dan kun je ook gebruik maken van flows zoals eerste thuis en laatste weg die standaard in de Homey aanwezig zijn.

Begin met het maken van een flow met een webhook op de Homey om je aanwezigheid te kunnen instellen:

Details van de flowkaart. Ik gebruik zelfs een spatie in de naam:
Webhook card

Zoek je cloudid op voor jou Homey, ga naar deze Developer pagina en gebruik het cloudid:

Je webhook constructie voor in MacroDroid is dan:
https://5a****************************e.connect.athom.com/api/manager/logic/webhook/Marco%20FP2-MD?tag=true

en:

https://5a****************************e.connect.athom.com/api/manager/logic/webhook/Marco%20FP2-MD?tag=false

(Ik gebruik vaak computer whatsapp of telegram om snel deze gegevens van/naar een telefoon te kopiëren. Of als je webmail gebruikt, via een e-mail concept).

Installeer MacroDroid op je Android telefoon:

Opstarten en 2 flowkaarten maken, een voor thuiskomen en 1 voor afwezigheid. Verder schakelt de ene flow de andere uit, om te voorkomen dat je meerdere keren aanwezig kan worden gemeld als je al binnen bent.


Bij deze de geo locatie van de eerste hergebruiken.

Om flows uit/aan te schakelen moeten ze wel al bestaan, dus het in/uitschakelen pas toevoegen als je alle 2 flows hebt gemaakt. Let wel op, eerst de andere inschakelen en dan pas de eigen flow uitschakelen. Bij een Homey flow loopt een flow door als deze wordt uitgeschakeld, maar bij MacroDroid stopt het gelijk als je de eigen flow uitschakelt.

Testen macro’s kan door in het menu te kiezen voor Macro testen.

2 Likes

Athom gevraagd naar de reden voor het verwijderen van support voor aanwezigheidsdetectie van individuele gebruikers in de Tado app:

Bedankt voor reactie en interesse!

Helaas geven wij verder geen inhoudelijk commentaar op alle wijzigingen die worden doorgevoerd in onze apps.

Ik ga er vanuit dat hiermee je vraag is beantwoord daarom sluit ik nu je ticket.

oude topic, maar vraagje. Lukt het jou om op je dashboard de tado te besturen?

Ik gebruik Node-red wel, maar niet zozeer voor dashboard, wel eens wat gemaakt, maar nooit afgemaakt, omdat de combi van Homeydash en Grafana en FullyKiosk browser voor mij voldoende zijn.

Met Homeydash kan ik de temperatuur wel instellen per kamer voor Tado, alleen gebruik dat eigenlijk zelden. Wel snel info over hoe warm het is in kamers daardoor. Ik pak dan toch heel snel de Tado app op mijn telefoon en doe daar alles mee qua verwarming.

Waarvoor heb je grafana gebruikt?

Voor dit: Is it possible to create an app that has a web interface for external consumers? - #7 by M_a_r_c_o

Ik zag net op de web pagina dat daar nu 3 knoppen zijn toegevoegd aan Tado.

  • Turn off all rooms
  • Resume schedule all rooms
  • Boost heating all rooms

Het zou mooi zijn als Athom deze fucties gaat toevoegen als trigger.

1 Like