Tado Thuis/Afwezig na update

Ik ben gisteren ook zo “brutaal” geweest om mijn 1.0.0 in te dienen als officiële app in de app store, maar dat wordt afgewezen.

2020-04-02_20-14-43

Dus het komt ook niet meer terug, erg jammer want de locatie van homey zelf is niet zo betrouwbaar als die van Tado.

Dit lijkt dan een goeie optie :smile:

Echt weer wat voor Athom om dat er uit te halen.
In hun eigen app werkt de aanwezigheid detectie ook nog steeds niet.

Alles werkt maar voor de helft.
En communiceren kunnen ze ook niet.

Onderstaand bericht van Athom ontvangen. Het is dus bewust er uit gehaald en ik denk persoonlijk om mensen te stimuleren de Athom aanwezigheidsfunctie te gebruiken. Ik vind dit echt een gemis in de app!

Het klopt inderdaad dat deze functie niet meer in de tado app zit. het was niet meer mogelijk om dit technisch te onderhouden. Onze excuses dat deze niet is benoemd in het change log.
Wel is het mogelijk op te vangen door de aanwezigheidsfunctie van Homey zelf. Deze kunt u vind onder aanwezigheid/presence.

Ja dat wordt zeker een gemis, ik heb inmiddels alles overgezet naar aanwezigheidsfunctie van Homey en je raad het al, het ging gelijk fout ik werd wel gezien als afwezig maar mijn vrouw niet en we gebruiken samen het zelfde merk en type telefoon. Dus thuis bleef alles branden en de verwarming lekker hoog voor de katten, jammer.

Als de aanwezigheidsfunctie van Homey nou goed werkte was er niets aan de hand maar dit is vanaf dag een al hopeloos.

1 Like

Reactie Athom:

Bedankt voor het contact zoeken met Athom support!

Het klopt inderdaad dat deze functionaliteit niet meer in deze app zit. Het was technisch onmogelijk voor ons om dit te ondersteunen.

Ik begrijp van onze developers dat het wel in het changelog heeft gestaan maar niet duidelijk op de site heeft gestaan waarvoor onze excuses.

Het is wel mogelijk om je flows op te vangen door de aanwezigheidsdetectie om te zetten naar die van Homey zelf om zo je flows intact te houden.

Ik ga er vanuit dat je vraag hiermee is beantwoord, daarom sluit ik nu je ticket. Mocht je aanvullende support nodig hebben kun je je ticket heropenen door te antwoorden op deze email.

Ik wens je een fijne dag en veel plezier met Homey!

Ik heb geantwoord op het standaard antwoord dat iedereen heeft gekregen:

Juist omdat de aanwezigheidsdetectie van Homey kwalitatief niet voldeed en die van TADO wel gebruikte ik deze voor correctie op de Homey aanwezigheids detectie.

Ik zie nu zonder de Tado informatie dat eea. regelmatig mis gaat. Verlichting gaat uit omdat Homey denkt dat er niemand thuis is. Alarm aan/uit gaat niet goed etc.

Wat wordt er bedoeld met technisch onmogelijk om te ondersteunen? Is deze informatie vanuit de API vanuit TADO niet meer beschikbaar? Of begrepen mensen de functionaliteit niet?

De community is nu bezig om een alternatief te maken met de nieuwe authenticatie en daarin toch weer de verwijderde flow cards. Als dat geen zin heeft is het goed om dit te weten.

Als er meerdere versies met changelog gemaakt worden welke niet gepubliceerd worden dan moet het changelog van de gepubliceerde versie wel alle wijzigingen bevatten.

Ik heb reeds eerder gevraagd om een soort uitklapmenu van eerdere changelogs in de appstore. Het nut hiervan werd toen door Athom betwijfeld, maar lijkt me nu wel bewezen.

2 Likes

Misschien is de originele “vader” , van de app: @OpenMind_NL, bereid om te helpen met een alternatief?

Vandaag een test gedaan:

  • Handmatig inchecken met pinpad = T0 (presenteren token bij pinpad)
  • Automatisch inchecken met Tado = T0 - 2 minuten
  • Automatisch inchecken met Homey app = T0 + 7 minuten.

M.a.w. als ik het huis binnenloop heeft Tado me al aangemeld en is het alarm van het huis en de verwarming al aangeschakeld. Als ik met de Homey app binnen loop heb ik 7 minuten alarm ellende.

IK heb ook een uitgebreid antwoord terug gestuurd.

Als er geen ontwikkelaars hulp bij een fork van Tado komt om geo in de lucht te krijgen, dan houd het voor mij op. Waarschijnlijk ga ik dan een webhook gebruiken die ik aanstuur vanuit Owntracks of misschien MacroDroid of een andere auomatisering app.

Ik weet dat smart presence ook bestaat, maar dat is de verkeerde route, de telefoon dient te melden waar deze zich bevind en niet iets wat een telefoon probeert te pollen, telefoon een keer uit doordat de accu leeg is en het is mis.

Ik denk dat ik het begin te begrijpen. Er is een probleem met de geo/locatie oplossing via de Tado API, deze is namelijk voor alleen te pollen en er is niet via een push een status verandering te ontvangen.

Dan moet app op de homey elke zoveel seconden de Tado website pollen wat de status is van de gebruiker. Tado stuurt geen traps en dit is eigenlijk wat je wil, alleen een melding als er wat veranderd. Met googlen kom ik niet verder dan dat iedereen continue aan tado vraagt wat de status is om de locatie te weten.

V

@M_a_r_c_o Programmeren is totaal niet mijn ding, dus ik kan je helaas niet helpen. Vroeg me wel af of het niet makkelijker is om de route andersom te doen. Je hebt nu de laatste versie van de app genomen waarin presence nog werkte en toen de nieuwe authenticatie wijzigingen doorgevoerd. Is andersom niet makkelijker? Dus de laatste versie nemen en de verwijderde delen weer terugzetten?

Dat was meer werk :slight_smile:

Ik heb tado gevraagd voor een eigen api id en secret, dat is waarschijnlijk het verschil nu.

Los van of het lukt met Tado en de aangepaste versie van de app, heb ik nu ook een ticket bij Athom ingediend voor de huidige tado app. Want als ik met een alternatieve methode geo locatie willen bepalen, dan heeft Athom vergeten dat je nu ook niet vanaf de Homey de thuis/afwezigheid van Tado kan zetten.

M.a.w. nu heb ik 2 apps nodig, Tado en Homey (of wat anders) op telefoon Om geo voor Tado te blijven doen en voor Homey. Dan is het veel makkelijker dat Homey de thuis/afwezigheid van Tado ook aanstuurt.

Mijn verwachting is dat de functionaliteit om de aanwezigheidsstatus aanpassen vanuit Homey in Tado een verzoek is van Tado. Door deze functionaliteit aan te bieden loopt Tado mogelijk subscribers van hun abonnementsdienst mis.

1 Like

Flink balen dat de Tado aanwezigheidsstatus niet meer werkt. Ik heb ook een melding gemaakt bij Athom.

Heb wel een tijdelijke oplossing gemaakt door gebruik te maken van IFTTT (koppeling met Tado & Homey). Helaas kan je dan niet per persoon instellen wie thuiskomt of weggaat. Maar de laatste die weggaat zet het alarm aan en lichten uit. En de eerste die thuiskomt haalt het er weer vanaf.

Niet helemaal ideaal maar werkt goed genoeg voor nu.

De functie die jij nu via IFTT gebruikt is wel nog aanwezig in de TADO app: Algemene Thuis/Afwezig status verandert vanuit je Woning kaartje is nog aanwezig.

@M_a_r_c_o, heb je nog iets van TADO of Athom gehoord?

Tado geeft aan dat ze geen api hebben…
Athom heeft voor Tado app de uitleg gegeven en verder niet gereageerd op vragen aangaande homey aanwezigheid die veel te langzaam werkt.

Er heeft zich nog geen programmeur gemeld die even kan meekijken waar het fout gaat.

Zelf heb ik nu MacroDroid op onze telefoons gezet en een webhook receiver op de Homey, dan is het wel per persoon, maar vanwege het vele thuis zijn (maar niet vrij) heb ik de MacroDroid nog niet goed kunnen testen (testflows die alleen loggen lijken wel te werken).

In macrodroid 2 flows:
Thuis melden indien ssid xxx en yyy aanwezig zijn, stuur dan http get request met tag marco naar homey, schakel flow Afwezig in en schakel flow Thuis melden uit.
Tweede flow is dus afwezig die een melding stuurt als ssid xx en yy niet in de buurt zijn, etc etc.
Polling staat geloof ik nu op 2 minuten.

ga de komende dagen een poging doen met locative, eigenlijk een Apple IOS app, maar is nog een Andriod variant te downloaden.
https://apkpure.com/nl/locative/io.locative.app

Voor uitleg zie de video van Homey Cornelisse : https://youtu.be/_4VkqhqZMwY

Of kijk in de zeer uitgebreide uitleg die al bijna een jaar online staat.

Maar wat heeft dit met Tado te maken?

niets, het een Andriod alternatief voor de ontbrekende betrouwbare geofencing functie, net zo als het macdroid alternatief voor IOS van Marco.
Dank voor de tip van de handleiding die had ik al nog gevonden, maar erg attent!
De link naar de Andriod versie ontbreekt echter.

Ben benieuwd of dat goed werkt. Ik ben het er mee eens dat het niet veel met Tado te maken heeft, maar het is hopelijk wel een oplossing voor het probleem wat er nu is.

@M_a_r_c_o Heb je direct van Tado te horen gekregen dat de API niet meer beschikbaar is?

Via Tado support, dat er geen officiele api is en geen documentatie.

De api credentials die ik gebruik voor de Tado api werkt wel, want ik debug zie ik dat ik succesvol ben geauthoriseerd. Ik heb te weinig kennis van javascript en homey apps om dit op te lossen.

Locative voor Android is voor mijn telefoon geen optie, gps signaal is er, maar komt niet in de app aan. MacroDroid detecteert met handmatig testen prima, maar ik zie dat het niet stabiel automatisch werkt helaas.
Waarschijnlijk moet ik dan de telefoon gaan vervangen om betere resultaten te krijgen hiermee (Fairphone 2).