Tasmota GPIO - MQTT

Ik breek mijn hoofd over het aan de gang krijgen van 2 switches die ik op de GPIO van een Tasmota sonoff basic heb aangesloten. Ik wil deze switches gebruiken om flows te starten. Ik heb geen probleem met het normaal schakelen van een Tasmota device via MQTT. Het is specifiek de extra GPIO.

Ik draai op mijn homey de volgende (relevante) apps hiervoor:

  • MQTT Broker (Menno van Grinsven)
  • MQTT Client (Menno van Grinsven)
  • Sonoff (NorbertKlep)
  • Tasmota MQTT (Pavlo Dudnytskyl)

Op het tasmota device zie ik in de console wel effect als ik op mijn extra switches druk:
18:40:14 MQT: cmnd/audiconnect/POWER2 = ON
18:40:14 MQT: stat/audiconnect/RESULT = {“Command”:“Error”}
18:40:14 MQT: cmnd/audiconnect/POWER2 = OFF
18:40:14 MQT: stat/audiconnect/RESULT = {“Command”:“Error”}
18:40:14 MQT: cmnd/audiconnect/POWER3 = ON
18:40:14 MQT: stat/audiconnect/RESULT = {“Command”:“Error”}
18:40:15 MQT: cmnd/audiconnect/POWER3 = ON
18:40:15 MQT: stat/audiconnect/RESULT = {“Command”:“Error”}

Maar ook een error…

Bovendien snap ik in zijn geheel niet waar ik de extra GPIO in Homey flows zou moeten zien.

Iemand die kan helpen licht in het duister te brengen?

De Sonoff app ondersteunt dat alleen (denk ik, nooit geprobeerd) als je het device configureert met een module type dat a) ondersteunt wordt door de app en b) drie switches heeft. De enige die daarvoor in aanmerking komt is de 3-knops T1.

Ik vermoed dat je de error krijgt omdat Tasmota niet weet wat ie met die commando’s moet doen (omdat je niet ook drie relays aan het device hebt hangen). Ik weet niet of dat verder gebruik in de weg zit of niet.

Hmmmm, dat is zonde want die sonoff dingetjes hebben handige gpio’s waarop je veel verschillende sensoren aan kunt sluiten. Ik heb gewoon maar twee schakelaars maar zelfs dat lijkt dus erg moeilijk te zijn.

Is het hele punt niet dat je via MQTT apparaat onafhankelijk bent (hoort te zijn)? Is er dan geen universele MQTT App om deze signalen af te vangen??

Je noemde zelf al de MQTT Client app, die is universeel, maar het maken van devices op basis van MQTT berichten is binnen Homey nogal omslachtig: je moet een virtueel apparaat aanmaken met precies de juiste “capabilities”, en met de MQTT Client voor elke capability een flow maken die aan de hand van binnenkomende MQTT berichten de capability van het virtuele apparaat aanpast, plus een flow die aan de hand van veranderende capabilities een MQTT bericht verzendt.

Maar verwacht ook geen wonderen van MQTT, want het is niet meer dan een transport protocol. Wat je er vervolgens in stopt (en uit krijgt) staat nergens gedefinieerd, het is geheel aan de implementator om een topic-structuur te verzinnen om informatie door te geven. Dus moet je aan de ontvangende kant toch altijd specifieke stappen zetten om iets met die informatie te kunnen doen.

Er wordt wel gewerkt aan MQTT conventies voor IoT, bijvoorbeeld met Homie. Helaas lijkt de Tasmota community daar niet per se iets in te zien.

Ah, dat is een nieuw spoor waar ik mee aan de slag kan. Ik had niet door dat je een virtueel apparaat nodig had voor de MQTT client…

Het zou toch veel handiger zijn als de tasmota mqqt client simpelweg 1 universele Tasmota mqtt client had met alles er in wat maar voor kan komen…

Dat klopt, maar dat moet dan wel eerst door iemand gemaakt worden :wink:Ikzelf gebruik Homey praktisch niet meer, dus de Sonoff app verkeert min of meer in “read only” modus.

Wellicht ook een spoor kan zijn HomeyDuino, werkt ook met ESP-producten. Geen MQTT beperkingen.

Eerste indruk is dat dit zeer interessant is! Naast de doos met Sonoffs heb ik ook een doos Arduino’s staan en ik zocht nog een manier om een reeds bestaand Arduino projectje aan Homey te hangen. Thanks.