Temperatur larm för frys

Hej
Jag skulle vilja ha tips på hur jag ska få en notifiering vid för hög temperatur i frysen. Jag har skapat ett flow som gör det jag vill, problemet är att jag får en notifiering vid varje temperatur förändring. Jag vill ha EN notifiering om temperaturen är högre än -10 grader.

Jag flaggar intresse för den här också. Vill få ordning på samma koncept när balkongdörren är glömd öppen så man slipper leta katt i otid.

Skapa en Boolean variabel via appen Better Logic och sätt den till True efter notifieringen och sedan till False igen efter t.ex. 1 timme. Sedan sätter du villkor i AND att variabeln ska vara False för att ge notifiering. På så sätt kan du styra hur ofta du vill bli notifierad.

Hej Johan, tusen tack för svar, men jag skulle jättegärna vilja ha lite utförligare hjälp med hur jag ska göra.
jag har laddat ner appen och skapat boolean variabeln (som jag inte förstår riktigt vad den gör) vad ska jag göra sen?

ber om ursäkt för krångel, jag har tidigare kört domoticz med blockley programmering och det är ju betydligt enklare.

mvh

Malle

Hej igen, ingen fara… jag förklarar gärna i detalj :smiley:

Tanken är att du kontrollerar om Boolean är satt (true) i ditt flöde:

  1. WHEN triggar på att temperaturen ändrats
  2. AND kontrollerar om Boolean är False (är den det så går flödet vidare till THEN, annars stannar flödet)
  3. THEN skickar notifieringen till din mobil (eller vad du nu vill ha här)
  4. THEN sätter Boolean till True
  5. THEN sätter Boolean till False, men med en fördröjning på x min/tim.

På så sätt får du inte notifieringar hela tiden utan bara max per den tid du angett ovan.

1 Like

Hej igen

Jag är jättetacksam för din hjälp!

Ska jag lägga upp det i ett och samma flow eller behövs flera?

Som det är gjort nu så har jag ett flow som ser ut så här:

WHEN: the temperature changed (tag på givaren)

AND: (I Logic vanliga appen) An equation is true, temperatur > -10

THEN: Send Push notification

kan jag ändra på det jag har gjort bara eller ska jag börja om på nytt?

Mvh

Malle

Jobba vidare på det och lägg till kontrollen av Boolean i AND samt sättning och återställning av Boolean i THEN

Hej Johan

Nu fungerar det som det ska! Nu fattar jag även vad boolean används till! :wink:

Tusen tack för hjälpen!

1 Like