Temperatuursensoren

Ik heb een Aquara en een Neo Coolcam Bewegingssensor, beide meten temperatuur. Maar ze doen dit niet constant. Hoe kan ik de interval van het meten instellen? Ik heb al vanalles veranderd maar lijkt niet te werken. Of kan ik op een bepaald moment als ik in de app de sensor aantik de temperatuur laten meten of eventueel met een flow?

De meeste bewegingssensoren sturen de temperatuur alleen op als ze beweging detecteren. Homey kan niet actief de temperatuur bij de sensor opvragen omdat dit soort sensoren het grootste deel van de tijd slapen. Homey moet dus wachten totdat de sensor zelf besluit dat ie een update moet sturen.

Snap ik, maar de Xiaomi vocht/Temperatuursensor heeft geen bewegingssensor… Dus hoe kan ik die dan meer laten meten. Deze heeft nu al een dag niet meer gemeten. Hij zou gebruikt worden voor het meten van temperatuur en luchtvochtigheid om de ventilatie te schakelen. Maar als hij niet meet of te weinig frequent meet, dan zijn de sensoren helemaal waardeloos…

Is de aqara sensor wel binnen het bereik van homey? Anders kan de verbinding wegvallen waardoor hij geen data update

Nee inderdaad, maar die noemde je ook niet in je eerste post. Die sensor stuurt een update bij een “significante” verandering van temperatuur of luchtvochtigheid (iets van 0.5°C en 5% of zoiets).

Als de sensor desondanks niet update is er iets anders aan de hand: batterij (bijna) leeg (vertrouw niet op het batterijniveau dat Homey voor de sensor aangeeft), de sensor zit op de rand van je Zigbee-netwerk, interferentie (zeker als je al geen goed Zigbee netwerk hebt kan dat problemen veroorzaken).

Staan vlakbij, dus dat kan het zeker niet zijn…

Hoeveel Zigbee devices heb je aan Homey gekoppeld?

Zijn nieuwe sensoren, batterijen zijn ook nieuw en staan vlakbij de Homey.
Zou wel kunnen dat er geen grote veranderingen zijn. Ik woon nog niet in dei woning en ben er sinds gisteren niet meer geweest. Dus de warmte en luchtvochtigheid zal niet veranderd zijn.

Thnx voor de tips!

Op dit moment 4 of 5 denk ik.

Oh dan is dat ook het probleem niet.

Je zou er een keer zachtjes op kunnen gaan blazen vanaf een korte afstand. Dan zou vochtsensor meteen moeten gaan veranderen.
Heb ik hier thuis ook geprobeerd om de flow te testen. Hoef ik niet steeds de douche nutteloos aan te zetten.

Of op het knopje drukken, dan stuurt de sensor ook altijd de huidige waarden op. Kun je meteen kijken of Homey het signaal wel ontvangt.

Hoe heb je geconstateerd dat de temperatuur niet constant gemeten wordt?

Kan je aangeven welke parameters je voor de temp hebt en welke je veranderd hebt.

Ikzelf start een flow met:
Fibaro_Temp

Wat je nog zou kunnen doen is de status van je Zigbee devices checken

1 Like

Ik heb de indruk dat het inderdaad hetgeen is wat hierboven al word aangegeven.
De sensoren sturen niets door als er niets te fel veranderd denk ik dan.

Doordat er in de app bij de sensoren staat, een X aantal uren gelden was het een X aantal graden of LUX.
Maar het kan dus ook zijn dat het een X aantal uren hetzelfde of nagenoeg hetzelfde is. Ik woon nog niet permanent in die woning, dus er zijn moment dat het ook lang niet veranderd…