Homey Community Forum

Ter info beta 2.4 RC 1 zones!

@Caseda Waar is Walli😄

Waarschijnlijk nog in de winkel :stuck_out_tongue_winking_eye:

Hieronder

Ben ik de enige die toch nog niet helemaal mee is :flushed: …?

Ik heb niet zo een uitgebreide set-up thuis als de meeste, en ben op zich ook nog een beginner, maar ik zie nog niet meteen dé toegevoegde waarde van zones… Wat me vooral nog niet geheel duidelijk is, is hoe een zone actief / inactief wordt? Ik lijk geen kaartje hiervoor te vinden dus ik neem aan dat dit automatisch gaat? Op zich klinkt dat wel goed, maar wanneer is een zone dan automatisch actief / inactief? Enkel als je er een bewegingssensor hebt en er effectief beweging is…?

Alvast bedankt!

Op deze manier kan je het betreffende kaartje vinden. Inactief en actief gebeurd automatisch voor die zones waar je bewegings of contactsensors hebt. Maakt het iets eenvoudiger. Je hebt geen timer nodig.

1 Like

Bewegingsmelders en raam/deursensoren maken een zone actief…
Je kan het gebruiken bijvoorbeeld als zone wordt actief zet lamp aan en als zone is inactief voor 1 minuut dan zet lamp weer uit. Je hebt dan maar 2 flows nodig en geen timer of iets dergelijks.

Let wel, als je in een zone zowel een bewegingsmelder als bijvoorbeeld een raamsensor hebt en het raam staat (bewust) open, dan blijft de zone actief…

1 Like

Eigenlijk als je een beetje het topic had gelezen, had je het andtwoord al, want het staat er gewoon

Zal wel te warm zijn vandaag om te lezen :rofl::rofl:

1 Like

Vanaf 25 graden gaat mijn PH(persoonlijke harde schijf) op slot. Vrouw vind dat dat ook onder de 25 graden geldt.

Denk dat ik je vrouw maar moet geloven :joy::joy::joy:

1 Like

Als ik de voordeur open doe dan gaat het deurcontact open en zet Homey de zone inactief. Vind dat niet handig gezien elke keer dat de deur open is (kat naar buiten doen, roken) de zone op niet actief gaat en als deze dicht is op actief. Dus deur open, lamp uit. Deur dicht, lamp aan. Ik mis hier de logica van…

Dat is raar, hier niet, juist andersom, deur open active, deur dicht, niets, tot 1 minuut en dan inactive. Heb je je flows niet omgedraaid? Of je Homey🙃

Nee niet eens. Zelfde verhaal dus. Heb wel beweging sensor in de huiskamer maar die staat op de kattebak gericht, geeft plusminus 2x per dag melding van beweging. Maar zodra ik voordeur open dicht doe zegt ie huiskamer inactief en begane grond inactief gelijk daarna. Elke opvolgende open/dicht zelfde verhaal. Zit ongetwijfeld een logica achter, maar niet een die ik zo snel kan bevatten.

Ik ben een absolute beginner, maar om te ordenen zou ik graag ook willen groeperen. Dat zou met zones kunnen. Bijvoorbeeld: huiskamer de flow van 1 zonwering, 1 rolluik, lichten aan en uit, Harmony Hub. Zone slaapkamer 1: lichten, rolluiken etc
Dit lukt mij niet nadat ik alle flows gemaakt hebt. Kijk ik ergens over heen? Graag een hulpje.

Geen idee of je ergens overheen kijkt, want misschien lullig echter ik kan er niks van maken wat je nu wilt :thinking:

Ik wil mijn flows verdelen in zones waar ze thuis horen. En zone activatie zou in deze nieuwe versie van de Homey softwarezitten. De zones zijn er, maar ik kan de flows niet toekennen.

Dat komt omdat flows geen devices zijn. Je kunt wel je flows groeperen door daar folders aan te maken en daar de flows in te groeperen. Heb alleen geen idee of je daar zomaar dezelfde namen als je zondes voor kunt gebruiken.

Nu vat ik hem :slightly_smiling_face: Das echter niet mogelijk. Je zult de flow kaarten moeten gebruiken, bijv “zone werd active” en dan een actie uitvoeren.

Hoe de zone functionaliteit werkt kun je aan het begin van dit topic lezen.

En flows toevoegen aan de map “bijv woonkamer” doe je in als volgt

Flows-----selecteer je flow-------tandwieltje— Map

Jammer. Leek mij zo logisch. Je kunt dan nl op je telefoon zones aanklikken en dan de flow knoppen. ik heb nu al zoveel flows door per rolluik omhoog is flow, omlaag is flow etc. Tip voor de makers? Bedankt zover. Nu mijn Harmony Elite koppelen, lukt tot nu toe ook voor geen meter. Zo leer je iets nieuws wel kennen.

Je zou ook een boolean variabele kunnen maken die je noemt Rolluik1Omhoog. Deze kan (omdat het een boolean is) de waarde Ja of Nee krijgen.
Vervolgens kun je 1 flow maken met LOGICA => Rolluik1Omhoog gewijzigd EN =Ja DAN Rolluik omhoog ANDERS rolluik omlaag…
Enige dat je dan nog hoeft te doen is de Boolean om Ja ofwel Nee zetten.