Thuis locatie Homey

Ik ben sinds kort verhuist maar Homey heeft dat nog niet door. De thuislocatie is nog steeds mijn oude adres waardoor de aanwezigheid niet meer werkt.
Hoe kan ik de thuislocatie van Homey aanpassen?

Mvg. Jan.

Beste Roy, daarmee stel je in of je Homey wil laten detecteren of je thuis bent, die moet inderdaad aan staan. Maar de locatie van Homey zelf staat nog steeds op mijn oude adres. Hoe kan ik die veranderen?

Automatisch laten vinden heeft bij mij enkele weken geduurd voordat hij de nieuwe locatie vond, je kunt hem dus beter handmatig instellen.

Of gewoon uitzetten, en daarnaast een goed af en aanwezigheid optie gebruiken ipv Homey.
Voorbeeld: Smart Presence.

Smart Presence werkt op Wifi connectiviteit, niet op GPS locatie. Wat mij betreft geen waardig alternatief. Er zijn wel andere oplossingen, maar die vereisen allemaal een extra app op je telefoon, en persoonlijk vind ik het al heel wat dat ik mijn vrouw ervan heb weten te overtuigen dat de homey app er op moest.

hahaha. was het zo erg? :wink:
Heb hier alles, zonder strijd, op de telefoon gekregen. Sterker nog, mijn vrouw wil niet meer terug naar de “oude” situatie.
Onze kinderen hebben ook de Homey app draaien op hun telefoon. Vriendjes van hun noemen ons huis “het huis van de toekomst” :smiley: :smiley: grappig.

Ik ben juist totaal niet van de afwezigheid en aanwezigheid op basis van GPS. (Geofence)
Vindt het te onnauwkeurig, en wil niet dat er zaken in werking treden als ik binnen een bepaalde “gebied” kom.
Wij gebruiken bijv. een smartlock, de flow die hier tegen hangt, gaat pas actief worden op het moment dat mijn telefoon, of smartwatch contact maakt met ons wifi netwerk.

Draai eigenlijk al smart presence vanaf het begin, en heeft ons nooit in gebreken gelaten.
Maar zo ziet ieder zijn ding anders, en is elke huis automatisering weer anders, het is heel persoonlijk natuurlijk.

Hallo, is het mogelijk om meer parameters in te stellen met de ingebouwde presence app van Homey.
Er is een straat ongeveer 100m van ons en wanneer je passeert, zonder naar huis te willen gaan, detecteert Homey “aanwezig”

Dus, de GPS straal kleiner maken of als ik de update-tijd zou kunnen verkleinen zou ik een flow maken om een 2e check te doen


Niet met de standaard app.

Als je een Android gebruiker bent werkt dit heel goed met Macrodroid.
Je kan dan de straal instellen rondom je geolocatie. Je kan ook meerdere geolocaties instellen. Ik heb bijvoorbeeld ook mijn werk als locatie zodat homey “weet” dat ik op het werk ben of naar huis kom etc.

Dit alles trigger ik vanuit Macrodroid met een webhook naar Homey.

Voor iPhone kun je hiervoor de app Locative gebruiken die een webhook kan sturen.

Let op, deze app zal regelmatig vragen of je nog steeds je locatie wilt blijven delen. In de snelheid heb ik die vaker geblokt op die manier :innocent:.

Ik heb de app geinstalleerd en inderdaad het lijkt me DE oplossing. Juist 1 probleem, ik heb nooit niet met webhooks gewerkt

Heb een beetje gezocht in het forum en heb begrepen dat je via de developpers app een webhook kan laten aanmaken. Welke homey matching strategy gebruiken??
Vervolgens nieuwe macro maken in Macrodroid met als trigger “GEOfencing”. Wat moet je gebruiken als “THEN” functie? Sorry, mijn installatie is in het frans
 ik dacht “Application” - Requette HTTP 
 Ben ik op de juiste weg? Kan je me eventueel op weg helpen?
Alvast bedankt voor de tip !!!

Je bent al zeker op de juiste weg.

Mijn macro ziet er zo uit

Daarbij gebruik je dan eigen Athom cloud id.

Er is genoeg te vinden over het gebruik van webhooks op dit forum

jajajjajajaaaa, blijkbaar werkt de configuratie. Nu moet ik enkel nog een flow zien te maken die de webhook gebruikt. Merci voor de tip! Ik hou je op de hoogte!
groeten uit zuid-frankrijk

Begrijp het echt niet
 Waar moet je “tag” configureren?
Wanneer je de flow aanmaakt met de “logique” functie: GET https://webhooks.athom.com/webhook/ enz
 moet je vervolgens een tag selecteren
 Is dat een texte die zou ontvangen moeten worden via macrodoid? En waar zou je die text moeten invullen in Macrodroid
 Ik begrijp de werking niet goed


help help help

Uit een eerdere post die ik had gemaakt:

Logica / tags info:

Heb je beide webhook formaten getest maar dit werkt niet. Als ik de URL in mijn browser copier geeft dit een error. Natuurlijk heb ik mijn homeyID ingevuld hé :wink:
De webhook die ik heb aangemaakt via de developpers app zou goed moeten zijn want de test in de browser zegt “OK” en ik zie dat in deze applicatie de trigger teller omhoog gaat
 zelfs als ik de webhook copier in macrodroid blijkt er getriggerd wordt.
VoilĂ  mijn webhook:
https://webhooks.athom.com/webhook/63bxxxxxx691b08/?homey=5d0b8fxxxxxx49247

Jammer genoeg weet ik nu niet hoe ik een evenement en tag kan toevoegen

Wat denken jullie ervan? @Tasz

Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt in de ‘nieuwe’ webhook, er stond een keer teveel ‘webhook’ in. Deze werkt wel en geeft “ok” terug als ik hem in een browser open:
https://webhook.homey.app/JouwAthomID/oranje?tag=goal

De ‘oude’ werkt bij mij nog steeds prima, en geeft “ok” als ik hem in een browser open:
https://JouwAthomID.connect.athom.com/api/manager/logic/webhook/oranje?tag=goal

Van het webhook gedeelte op de developer page snap ik geen snars :rofl:

Het werkt nu !!! geweldig !!! Merci maat !!!

2 Likes

Een beetje te vroeg hallelouia geroepen
 manueel werkt het maar als ik de test met de auto doe
 noppes

Heb de straal veranderd alsook de refresh tijd (30s)


Sorry om je nog te storen
 Heb verder zitten te testen en blijkbaar werkt het wel maar
 met veel vertraging! (de lichten zijn aangegaan bijna 2 uren nadat ik ben thuis gekomen)
Ben beginnen te snuffelen in het forum van Macrodroid en blijkbaar is dit een veel voorkomend probleem
 Ik geef het op !!
Ik denk dat ik mijn WIFI netwerk ga uitbreiden met een acces point in de tuin en voortwerken met “Smart Pressence”. Nogmaals bedankt voor de hulp met de webhooks !!!

1 Like