Tips voor sensoren, motion & temp

Ik heb met z-wave een bereik van 30 meter, en met zigbee 5 a 6 meter, ik begrijp ook niet waarom de Homey van mij zo,n slecht zigbee ontvangst en dergelijke heeft. maar het geval is dat ik alleen nog z-wave gebruik, en daar ben ik heel tevreden over

Hier ook een Xiaomi bewegingssensor op het toilet die een Fibaro Dimmer aanstuurt, zodra ik binnenkom gaat het licht mooi aan en na 5 minuten van inactiviteit in de zone automatisch terug uit. Je kan ook een flow maken waarbij Homey ā€˜s nachts het licht minder fel doet branden bijvoorbeeld. Ik doe hier wel nog zelf het licht uit met de schakelaar als ik het toilet verlaat, dan kan je inderdaad ā€˜problemenā€™ ondervinden met het feit dat hij pas na 60 seconden opnieuw detecteert: ik doe het licht uit en als direct erna iemand ook naar het toilet gaat dan zal het licht niet automatisch aangaanā€¦ Maar hoeveel keer komt dat voor?

Ik heb verschillende xiaomi aqara sensoren en ben er zeer tevreden over. Als je ze via Banggood bestelt zijn ze ook nog eens een stuk beter betaalbaar dan bij de Nederlandse importeurs.

Inmiddels zijn er een aantal sensoren en schakelaars onderweg, dat zal nog paar weekjes duren voordat ze er zijn.

In theorie kun je het tijdelijk aangaan ivm beweging in Ć©Ć©n flow stoppen. Gewoon de lamp aanzetten en daarna met bv 120 sec. vertraging uitzetten in dezelfde flow.

Ik denk dat je naar de verkeerde reageert?

Er is een officiƫle Xiaomi store online in Nederland, tip voor wie dit nog niet wist. Binnen 1 of 2 dagen je temp of contact sensor binnen voor een goede prijs en nee ik heb geen aandelen of banden met mistorebenelux. Scheelt je vijf weken wachten.

1 Like

Heb nu de mi motion sensorā€¦ die werkt echt niet lekker met de homey pro 2019 (versie 4.2.0) en app versie 5.1.0.561

Wat raden jullie aan? een MI bridge te kopen?

Wat bedoel je met ā€œwerkt niet lekkerā€?

Wat is niet echt lekker werken?

Antwoord op je vraag, ik werk alleen maar met de Hue sensoren en die bevallen mij meer dan prima.
In het verleden de Xiaomi sensoren gebruikt, maar die deden het voor mij nou net niet.
Probeer alles zoveel mogelijk bij Ć©Ć©n systeem te houden.

Als hij 8 meter van de homey is verwijderd krijgt hij al connectie problemenā€¦ Het koppelen loopt niet helemaal lekker. Dit is voor mij nog een test opstelling. Zal ook even jullie tip volgen en die van HUE bestellen.

Of een Zigbee router er tussen plaatsen.
Heeft bij mij wonderen gedaan!
Zelfs die van de Ikea voor een tientje (smartplug of repeater) is al voldoende.
Kan je een boel geld schelen misschien.

En hoor dat de aankomende v5 update heel veel problemen op Zigbee gebied op gaat lossen.
Kost je helemaal niks. Alleen wat geduld totdat alle apps geuodate zijn (o.a. de Aqara/Xiaomi zigbee app) :slight_smile:

2 Likes

Ja in mijn toekomstige TP-Link Deco M9 Plus routers zit ook zigbee en bluetooth. Misschien dat dat ook al wat gaat oplossen.

Iemand daar ervaring mee?

Zoals Henk ook oppert, router devices plaatsen. Heb je nu ook al 230 volt gevoede zigbee apparaten in je zigbee netwerk zoals lampen op smart plugs? Of heb je al veel zigbee apparaten in je netwerk?

Homey is helaas geen hoogvlieger als het op een betrouwbaar zigbee netwerk aankomt. Zelf heb ik om die reden een Raspberry met een Conbee stick als Zigbee gateway die weer verbonden is met de app Deconz aan homey. Heb nu met zoā€™n 70 devices een super betrouwbaar zigbee netwerk hier in huis verdeeld over 3 verdiepingen.

Met een router wordt hier iets anders bedoeld:
Een Zigbee router is een 230V gevoed Zigbee apparaat zoals een lamp, smartplug oid. Die fungeren dan als repeater voor het Zigbee signaal. Een wifi router is iets anders.

In de Deco router zit een Zigbee hub (ook gateway genoemd). Die zet dus een eigen Zigbee netwerk op. En dat wil je niet, want je wil 1 groot betrouwbaar Zigbee netwerk en geen twee ā€œhalveā€.

Zigbee netwerken wordt dus betrouwbaarder en krijgen meer dekking/bereik door Zigbee routers zoals lampen, smartplugs oid te plaatsen. Je moet deze wel aanmelden op je Homey trouwens. Alleen een Ikea smartplug in een stopcontact duwen is niet genoeg.

Zoek hier anders even verder in de community op dekking/bereik Zigbee, evt met ā€œrouterā€. Zo te lezen had je dat nog niet gedaanā€¦ (no offenseā€¦ :slight_smile: )

1 Like

Hier heb ik wat aan! Heb een ikea lamp van tradfri in slaapkamerā€¦ Daarom is daar zigbee bereik wel goed.

1 Like

Psies. Spijker op zijn kop.

1 Like

Ik blijf problemen houden met het bereik van Zigbee. In het huis doet alles het prima, maar zodra ik de tuin in loop is direct alles dood. Heb inmiddels een versterker van IKEA en een smart socket van Xiaomi in een stopcontact zitten aan de binnenmuur, aangrenzend aan de tuin, en zie in Developer ook dat 1 sensor inmiddels via die versterker loopt in zā€™n routing, maar zodra de sensor buiten is, (5 meter de tuin in) gaat hij offline. Het liefst zou ik ā€˜bij wijze vanā€™ een bedrade router in de schuur hangen aangezien ik de tuin in de toekomst nog wil voorzien van veel smart producten. Iemand tips/ideeĆ«n?

Er bestaan geen bedrade Zigbee routers, het is puur een draadloos protocol. Maar misschien dat een IKEA versterker in je schuur de andere versterker wƩl stabiel kan bereiken? Dan hebben sensoren in ieder geval meer keus in welke router ze gebruiken.

Vreemd dat sommigen hier zoveel zigbee problemen hebben. Ik heb een 20 tal sensoren van aqara/xiaomi en dat werkt prima. Heb een magneetcontact op het dakraam op zolder zitten welke direct aan de homey zigee gekoppeld was en die werkte zelfs feilloos. Lijkt me dat alle Homeyā€™s dezelfde hardware hebben toch, uitgezond de pro neem ik aan.