TKB Home

Har installerat TKB Home wallswitch (TZ36D) med tvĂ„ brytare, dĂ€r den vĂ€nstra “ersĂ€tter” den vanliga strömbrytaren och den högra Ă€r en “extra” zwave brytare (ingen relĂ€funktion).
NÀr jag frÄn Homey tÀnder och slÀcker lampan som sitter pÄ den vÀnstra brytaren fungerar det som tÀnkt. Men om jag tÀnder pÄ knappen uppdateras inte status i Homey. AnvÀndning av flow för den högra knappen fungerar ej (test fungerar, men tryck pÄ brytaren fungerar ej).
Hur kan jag felsöka?

Hej Lars.
Jag tittade i koden för enheten och det ser ut som att det inte finns nÄgon lyssnare för den vÀnstra knappen, bara för den högra. Den vÀnstra knappen förvÀntas du associera till en annan enhet i instÀllningarna.

Jag tror utvecklaren skulle kunna putsa lite pÄ den koden. LÀgg gÀrna ett Àrende pÄ appens github.

Jag har lĂ„tit en elektriker installerat 3 st TZ55D och inkluderat i Homey utan problem. Alla svarar momentant pĂ„ kommandon som pĂ„/av och dim (detta kan jag se i Homey developers tool). Det Ă€r bara det att det hĂ€nder ingenting. Brytarna funkar bra nĂ€r jag manuellt dimmrar men som sagt alla fjĂ€rrstyrningskommandon tas emot men det hĂ€nder inget. Är det nĂ„gon som har en aning om vad problemet Ă€r?

Hej Rickard.
SÄ enheten fungerar som den ska nÀr du trycker pÄ knapparna men inte nÀr du aktiverar enheten frÄn Homey? Varken frÄn Device sidan eller frÄn flöden?

Vad har du för Manufacturer ID, Product type ID och Product ID pÄ den?

FÄr du upp korten för bÀgge knapparna i flödesbilden?

Hej Johan och tack för ditt svar. Nu i morse (i natt faktiskt), satt jag och felsökte. Jag tog bort och la till dom till förbannelse. Tillslut började jag testa om högerknappen (fjĂ€rrstyrningsknappen) funkade och det gör den men bara vid dubbelklick. Det Ă€r ok för mig. Men nĂ€r jag började fippla med högerknappen verkade det som om enheterna hittade en route genom zwave-nĂ€tverket som de inte hade innan. Innan stod det “route unknown” i developers tool. Efter detta fungerar faktiskt alla brytare felfritt. Det mĂ„ste ha varit sĂ„ att mesh-nĂ€tverket var tvungen att fĂ„ hjĂ€lp pĂ„ traven för att alla enheter skulle hittas.

1 Like