Tradfri ikea detector

Hallo,
Ik probeer de detector van ikea toe te voegen maar dit lukt me niet.
Via de app van ikea zie ik heb nie staan en als ik een zigbee apparaat wil toevoegen kan de detector niet gevonden worden.
Iemand een oplossing?

1 Like

De Zigbee implementatie van Homey ondersteunt deze apparaten niet.

Hallo Robert,

Welke detector zou je aanraden?

Ik heb alleen ervaring met de sensors van Xiaomi, en die werken goed voor mij: https://nl.aliexpress.com/item/32828696729.html

Hallo Skelle, bedoel je deze: https://www.ikea.com/nl/nl/p/tradfri-draadloze-bewegingssensor-wit-70429913/
Ik heb deze namelijk gewoon werkend. Ik gebruik wel de IKEA hub; https://www.ikea.com/nl/nl/p/tradfri-verbindingshub-wit-40337806/ icm Homey

Gr

Helaas worden de bewegingssensoren van Ikea nog niet ondersteund en zul je de Ikea Tradfri hub daar voor moeten gebruiken.

Ok, alvast bedankt,kzal het via de hub proberen.

Als je de sensor via de hub aangesloten hebt, kan je dan ook de waarden uitlezen van de bewegingssensor? Of gaan alleen de lampen (die gekoppeld zitten met die sensor) aan?

Geen idee wat je bedoeld met uitlezen van waarden, zover gaat mijn kennis niet. Wellicht kun je dat uitleggen? Het is idd zo dat je eerst een schakelaar of in dit geval een beweging sensor toevoegd en daarna de lamp of lampen die je daar aan wil koppelen. Ik ben eerst ook begonnen zonder Ikea Tradfri hub maar rechtstreeks aan Homey geeft dat alleen maar frustratie, en zo’n hub kost €30, daarvoor moet je niet gaan zitten klooien😀

Wat jij gedaan hebt, neem ik aan, is in de mobiele IKEA app de lampen aan de sensor gekoppeld. Dat gaat helemaal buiten Homey om, en in Homey kun je dus niet—in ieder geval direct—de status van de sensor uitlezen (dat is wat @Dedier bedoelt).

Eventueel zou je wel indirect de status van de sensor kunnen uitlezen aan de hand van of de lamp aan of uit staat, maar dat werkt alleen als die bewuste lamp alleen door de sensor aan/uit gezet wordt (en dus niet ook op een andere manier, want dan weet je nog niet of de lamp door de sensor is aangezet).

Je hebt helemaal gelijk! Maar waarom zou je een lamp nog op een andere manier aan/uit zetten? Dan neem je toch geen sensor dan neem je een schakelaar. Ik kan overigens prima de status zien van alle lampen die gekoppeld zijn aan Tradfri hub in de Homey app of ze aan of uit staan

Ik heb sommige lampen die 's avonds m.b.v. een bewegingssensor aangezet worden, maar die ik overdag af en toe ook aan wil kunnen zetten. Dus zowel met “schakelaar” (een Zigbee knop) als via de sensor. In dat geval weet je dus niet of de lamp is aangezet vanwege beweging, of vanwege dat ik op de knop gedrukt heb (daar valt ook wel weer een mouw aan te passen, want je kunt natuurlijk bijhouden of je op de knop gedrukt hebt, mits de status van die knop wel uitgelezen kan worden, en dat is ook weer niet altijd het geval).

Dat was inderdaad wat ik bedoelde. Wat ik graag zou willen is dat ik een sensor heb die alleen de lampen schakelt als het donker is. En dat hij mogelijk ook nog meer dingen regelt, denk aan een ochtend routine o.i.d.
Daarvoor moet Homey natuurlijk wel weten of de sensor “afgegaan is”, wat ik nog niet heb kunnen vinden. Direct werkt het sowieso niet, maar hoopte dat het via de hub wel mogelijk zou zijn om de “waarde” uit te lezen.
De oplossing om de lamp “uit te lezen” vind ik erg leuk bedacht, helaas gaat dat voor mij niet werken, want ik zet de lamp ook met andere routines aan / uit.

Dat is helaas niet mogelijk (de hub van IKEA retourneert die data simpelweg niet).

Eventueel zou je een schakelbare stekkerdoos kunnen gebruiken speciaal voor dat doel.

Enig idee wanneer de ikea sensor zou beschikbaar zijn om rechtstreeks waarden te leveren aan homey?

Ik wilde van de week weer een paar bewegingsmelders van tradfri halen (in Utrecht) en toen er geen lagen en ik ging informeren werd mij verteld dat ze misschien helemaal niet meer komen omdat ze slecht verkocht worden en eruit gaan. Ik kan me dat totaal niet voorstellen en hoop dat de medewerkster het helemaal verkeerd heeft…

In het kort: nee. Ondersteuning voor deze sensoren is afhankelijk van De Grote Zigbee Rewrite, een project dat al meer dan anderhalf jaar loopt en waarvan niemand (behalve Athom) de status weet (ook niet of de rewrite ervoor gaat zorgen dat dit soort apparaten wél ondersteund zullen worden).

Ik heb ze zelf ook, met de laatste firmware 5.x werken ze, je vind ze in de Ikea app.

Hi guys,

Even een Ikea Tradfri bewegingssensor-vraag.
Ik heb er 1 en ik heb een Homey (duh). Ik heb de sensor toegevoegd aan de Ikea Gateway en deze is te zien in mijn Ikea-mobiele-app.
Op mijn Homey gebruik ik de Ikea Gateway-app. Via deze app kan ik tot nu toe al mijn lampen en stopcontacten toevoegen, gaat helemaal goed.

De bewegingssensor zie ik hier alleen niet om toe te voegen. Iemand een idee hoe ik dat op kan lossen?

Thx vast

PS: de sensor zit niet gekoppeld aan een lamp of ander device. Dat wilde ik dus eigenlijk via Homey regelen.

De IKEA Tradfri gateway exporteert geen sensoren, dus met die app kun je dat niet fixen.

Je kunt de “officiële” IKEA app downloaden en de sensor op die manier (via Zigbee) toevoegen.