Tradfri lampen koppelen via ikea schakelaar en Homey

Deze lampen kun je prima koppelen met homey of met de bijgeleverde schakelaar. Het zou mooi zijn dat dit beide kan, zodat je de lamp aan kunt zetten met de schakelaar en met homey als je dat wilt. Helaas is me dit nog steeds niet gelukt. Zodra de schakelaar is gekoppeld, zijn de lampen niet meer opnieuw te koppelen door homey.
Ook de schakelaar kun je niet koppelen met homey, zodat je dit signaal naar de schakelaar zend.

Wie heeft hier ervaring mee ?

Je kan naar mijn weten op een zigbee apparaat maar een ding koppelen.
Dus of de Homey of de schakelaar.

1 Like

Misschien kun je iets concreter zijn in je voorbeeld? Welke ‘schakelaar’ heb je het over. En wat wil je exact bereiken. Zigbee (oa. Hue en ikea lampen) kunnen maar zoals in het voorgaande antwoord beschreven aan 1 apparaat gekoppeld worden. Belangrijkste voordat je ikea lampen en andere randapparatuur wil koppelen met homey is dat je deze goed unpaired in de oude situatie.

https://apps.athom.com/app/com.ikea.tradfri

is het niet mogelijk om de schakelaar met homey te verbinden? En dan flows te maken zodat je de lampen via homey aan stuurt?

De schakelaar is nog geen support voor helaas ik heb dat al eens gevraagd.
De schakelaar wordt als schakelaar herkend.

Ik heb meerdere Ikea lampen eerst gekoppeld aan Homey en als dat werkte dan gekoppeld aan de Ikea afstandsbediening, de dimmer of de 5 knops versie. Voor sommige lampen werkte dit goed, andere waren niet meer via Homey te bedienen.

Uiteindelijk heeft iemand een Tradfi gateway/bridge App gemaakt, dan koppel je alles aan de Tradfi bridge en die weer aan de Homey. Dat werkt het beste.

Deze app: https://apps.athom.com/app/com.ikea.tradfri.gateway

1 Like

Op de app staat een bridge afgebeeld. Houd dit in dat er een fysieke bridge tussen moet ? Of is de app voldoende ?

Fysieke bridge nodig. Aangesloten via LAN kabel ergens centraal in huis. Zonder de bridge/gateway werkt de Tradfri App ook niet.

Deze: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40337806/

Met de bridge kan ik de lampen via Homey (flows) sturen, met de afstandbedieningen en via de Tradfri App.

1 Like

Hoi M_a-r_C_o, zit er veel vertraging in het aansturen via de APP/Bridge/Homey ?
Als het lekker soepel gaat dan is het wel waard om een bridge aan te schaffen :slight_smile:

Er is een kleine vertraging, maar niet veel meer dan met de Tradfri app zelf. Misschien 0,5 sec in totaal

Homey app naar Homey is wifi en dan via ethernet naar Bridge en die dan via zigbee naar lamp, dit laatste kost de meeste tijd. Ik heb wel gecontroleerd dat tradfri bridge en homey op aparte kanalen zitten (dacht ik me te herrinneren).

Ik vind dat het soepel gaat.

Eén probleem, na een stroomuitval gaan alle lampen automatische aan als de stroom terugkomt :slight_smile: Maar dat is met alle intelligente lampen zo die geen harde schakelaar hebben en staat los van de Tradfri bridge.

Thx dan zal ik ook maar een bridge kopen, want van athom verwacht ik niet veel meer, de aanvraag voor ondersteuning van de 5 knop dimmer is al meer dan een jaar oud, hetzelfde voor ondersteuning van de bridge, die nu gelukkig door gebruikers gemaakt is.
Kijken hoe dit werkt met Google home!
Bedankt!

Ik zag afgelopen zaterdag bij Ikea Eindhoven 2x bridge liggen bij de opruim hoek voor €25.
Dus als je er in de buurt woont kan je een mooi dealtjes doen

1 Like

Vraagje: kan je dan ook de lampen via Homey individueel bedienen? Ik heb de IKEA lampen direct aan Homey gekoppeld, maar ben niet zo blij met de performance. Ik heb 12 GU10 spots en heb regelmatig dat 1-2 van de lampen bijv niet aan/uit gaat. Erg irritant wanneer je alles geautomatiseerd wil. Ik kan alle lampen echter wel los bedienen op deze manier (wat noodzakelijk is in mijn situatie).

Ik ben bang dat als ik de IKEA lampen aan de Gateway koppel en dan dat aan Homey, dat ik dan ze allemaal als één groep zie in Homey. Kan je hier toevallig wat duidelijkheid in geven :)?

Ik heb hier geen problemen mee. Ik heb sinds kort nu deze opzet:

IKEA plafondlamp met 3x GU10 in 1 groep in de Tradfri App - Kamer 1 groep 1 + dimmer
IKEA plafondlamp met 3x GU10 in 1 groep in de Tradfri App - Kamer 1 groep 2 + vijfknops
IKEA plafondlamp met 3x GU10 in 1 groep in de Tradfri App - Kamer 2 groep 1 + vijfknops
1x E27 - Kamer 3 + vijfknops
1x ledstrip in keuken + vijfknops

De groepen zijn nu gedefinieerd in de IKEA TRADfri smartphone app en Bridge. In de Homey spreek je de groep aan en niet de individuele lampen, dus als de groep een signaal krijgt dat ze uit moeten, gaan ze zeker alle 3 uit, hier nog geen problemen in kunnen ontdekken, stabieler dan direct de lampen op de Homey.
Homey zend via ethernet signaal naar Bridge en die draadloos naar de lampen. Soms kleine vertraging, maar ze gaan aan en uit.

De 12x GU10 kun je dus groeperen (in de Tradfri App/Bridge), of individueel laten.
Mij plafondlamp kan lokaal bediend worden via de afstandsbediening door ons en via de Homey worden gestuurd. Bij de Kamer 1 met 2 plafondlampen (groepen) gebruik ik een z-wave PIR van NeoCool om te bepalen of er nog iemand aanwezig (beweging in de afgelopen x minuten) is en zet het licht uit en dat gaat goed, geen problemen mee.
Zonder bridge had ik ook een lamp die regelmatig niet wilde c.q. verbinding kwijt was.

Als laatste heeft de Bridge het grote voordeel dat als er nieuwe firmware beschikbaar is voor lampen, dimmers of de 5knop dan worden die automatische geladen.

App is de App op de telefoon van IKEA.

Tegenwoordig doet IKEA ook aan online verkoop met bezorgen, dus een Bridge kost 32,95 + 2,99 verzendkosten.

1 Like

Bedankt voor je snelle respons Marco! Maar het is dus dan ook niet mogelijk om ze niet als groep aan te spreken? Ik heb namelijk 4x GU10 in mn badkamer. Ik heb het zo ingesteld dat ze alle vier aangaan op 100% zodra er beweging wordt gedecteerd met een Xiaomi sensor en ook alle vier uitgaan zodra er geen beweging is. Echter wanneer het tussen 22:00-07:00 is, mag alleen 1 ervan aan op 20%, de rest blijft uitstaan. Als ik ze enkel als groep kan aanspreken, dan kan dit dus niet meer via FLOWS worden ingesteld.

Begrijp ik het goed dat ik het dan niet meer op die manier kan regelen als ik het via de Bridge doe gekoppeld aan Homey?

Lijkt dus wel te kunnen?

1 Like

@ASN zoals je het beschrijft kun je 3x GU10 in 1 groep stoppen en 1 apart houden voor je nachtstand, maar alle 4 apart kan ook nog steeds, vrije keuze, die je bepaald in de Tradfri app op je telefoon en daarna de lampen weer in Homey toevoegen.

Wel eerst de lampen uit Homey verwijderen, lampen resetten, koppelen aan bridge via App en dan als ze het in de app goed doen en een mooie naam hebben gekregen pas toevoegen in de Homey.

Helder! Dan ga ik ook de Gateway halen. Heb ik hopelijk eindelijk stabiel verlichting in mn woning :). Thanks Marco!

Better thank the homey ikea bridge app builder :wink:

2 Likes

Koppelen van lampen gaat goed, maar ik heb nu een defecte Ikea lamp, deze vervangen door een nieuwe en opnieuw aangemeld. Maar hoe verwijder ik nu de defecte lamp, bij lamp verwijderen lukt het niet, dan wordt gezegd zet de lamp in de leermodus maar dat gaat niet lamp is defect en niet meer op Homey aanwezig.
Iemand een tip hoe deze defecte lamp is te verwijderen uit Homey? Dit alles is zonder Ikea bridge. En Homey V2.0