Tradfri lampen koppelen via ikea schakelaar en Homey

Ik heb er een stuk of 10 in huis, werken prima in combinatie met de IKEA Gateway (+ app). Het probleem zit niet in de lampen zelf.

Hoi Robert.
Homey geeft ook aan dat ze rechtstreeks te koppelen zijn zonder de ikea gateway. Ik wl je graag geloven dat t met de ikea gateway wel normaal werkt.

Rechtsteeks koppelen mag wat mij betreft gestreept worden. Je ziet ook absoluut niet wat er mis gaat. Stoom komt weer uit mijn oren.

Als ik hier verder mee wil is de aanschaf van een ikea gateway waarschijnlijk de enige oplossing.

Bedankt voor je reacte Robert

Misschien handig om ipv alleen maar roepen dat het niet werkt even wat meer achtergrond info te geven. Misschien dat we je dan (op weg) kunnen helpen…

Welke firmware?
Heb je de laatste versie van de trädfri app (niet de gateway versie) geïnstalleerd?
Heb je de lamp binnen 50cm of minder van je homey bij aanmelden?
Heb je de lamp gereset volgens de beschrijving en zie je hem dan ook daadwerkelijk knipperen?
Heb je eventueel al succesvol gekoppelde lampen geheel uitgeschakeld?

Peter. Ik moest eerst even mijn frustratie kwijt.

Ikea Tradfri e27 led1623g12
App versie 1.2.12, de laatse niet beta app
Homey 2.1.0
Lamp 10 cm van homey
Alles wat met Zigbee te maken heeft van de spanning af gehaald

Koppelen en ook resetten lukt niet.

Hmm. Je ziet de lamp wel (ietsje) knipperen na de reset? En heb je al wel andere Zigbee apparaten succesvol gekoppeld? En wat voor foutmelding krijg je uiteindelijk te zien?

Als de lamp succesvol is gereset zou je hem na het activeren van de pairing mode op Homey alleen maar aan hoeven schakelen.

Misschien een tip voor het resetten van een Tradfi lamp. Zeker voor de 1000 lumen . Probeer eens een fitting waar direct een schakelaar bij zit. Zodat je snel kunt in- en uitschakelen. Hierdoor gaat het resetten makkelijker en zie je ook dat deze lamp na het resetten 2 of 3 keer knippert. Daarna kun je de lamp koppelen.
Ik heb destijds een losse fitting met een schakelaar en snoer speciaal voor het koppelen van een Tradfri lamp gemaakt. Dit voorkomt veel narigheid. Je kunt de lamp dan ook makkelijker dicht bij homey zetten.

3 Likes

Heb je dit geprobeerd?

Peter,
Dat is um, alleen maar aan schakelen.
In de homey paring routine staat lamp uit en daarna aan zetten. Dit is dus niet juist.

Oplossing is lamp uit, dan paring aan zetten en daarna de lamp aanzetten.

Iedereen bedankt

Mijn ervaring met het koppelen is eigenlijk probleemloos.
Met homey is het heel simpel is de lamp al gebruikt resetten 6 x uit en aan en dan de lamp aan laten staan.
Dan een lamp toevoegen in de homey app dan de lamp uit en aan zetten en hij voegt hem toe.
Met de IKEA hub werkt het alleen lekker als je er ook een dimmer etc bij hebt.
Heb je die niet dan heb ik de neiging om de IKEA hub het raam uit te gooien.
Voor wat iemand het waard is.
Volgens homey zijn ze nog steeds bezig met het herschrijven van het zigbee gedeelte in homey zelf.
Het onbereikbaar zijn van een zigbee lamp is niet gerelateerd aan IKEA. Dit kan ik weten omdat lampen van trust waar ik er 6 van had in de woonkamer net zoveel problemen gaven bv onbereikbaar zijn.
Voor nu werkt het voor mij het beste door de lampen die moeten werken via de IKEA hub te bedienen.

1 Like

Behalve de 1000lm lampen. Zie mijn eerdere post

Daar heb ik 10 van hier in huis de 1623G12 bedoel je

Hier ook 6 in gebruik. Geen enkel probleem met pairen.

Dan hebben jullie waarschijnlijk al de nieuwe firmware in de lampen. Dan heb je dat “reset probleem” niet meer

De lampen zitten op firmware versie 1.2.214

Ik weet niet waar ik op draai. Volgens mij kan je dat alleen met de hub uitlezen. Ik heb ze rechtstreeks met homey gekoppeld
Daarom kan ik ze ook niet updaten. Ook dat kan alleen met de hub

Idem hier. Heb ze een maand of 2 geleden gekocht.

Heb ze hier al wat langer en de firmware versie die ik eerder noemde zit al een tijdje op dezelfde versie.
(Geldt voor de 1000lm versie.)
Voordat ik de IKEA gateway app gebruikte had ik standaard van alle types lampen 1 op recerve
Deze had ik gekoppeld met de IKEA hub…
Als daar een verandering in firmware zag ontkoppelde ik ze van homey en koppelde ik ze allemaal met de IKEA hub en vice versa.
Hoop wel dat in de toekomst er een functie in de app komt om lampen te vervangen scheelt heel veel werk.
Ik ben van mening dat als je heel veel van 1 merk hebt en als die hub zo goedkoop is.
Je eigenlijk wel de hub van het merk zou moeten hebben bv de stekkerdozen van ikea.
Die hebben nu zigbee 3.0 en aangezien de kans heel klein is voor wat ik lees dat firmware updates ondersteund gaan worden
Zul je toch veel verbeteringen als deze mislopen of je hebt apparaten die ondanks het zelfde type heel anders reageren.

Hier een screenshot van recente wijzigingen betreft firmware etc van ikea vanuit de tradfry hub app

Mijn zwager had 7 van de besproken lampen(witte E27 van 1000lm) gekocht. 2 werkte uit de doos direct en 5 met geen mogelijkheid, allemaal de nieuwste firmware. De oplossing is simpel maar kost €9,99. Als je ze eenmalig koppelt aan de ikea dimmer en daarna reset is het probleem opgelost. (Door de lamp eerst te dimmen en daarna te resetten zie je ook direct of het proces goed verlopen is en flikkert de lamp duidelijk)

1 Like

Je kunt jezelf 9,99 besparen door ze sowieso te resetten (zonder ze aan de dimmer te hangen) voor je ze aan Homey koppelt.
Ik heb er inmiddels 7 (van 2018 én 2019) en allemaal gewoon direct aan Homey gekoppeld. Van de laaste 2 deed 1 het idd niet direct, maar na resetten (7x uit/aan) ging dat alsnog prima.

Houd er rekening mee dat als je een combidoos (lamp + dimmer) koopt, de lamp al af-fabriek aan de dimmer is gekoppeld. Dan wordt koppelen aan Homey inderdaad een beetje lastig.

1 Like