Trapverlichting en 2 sensoren

Ik heb onze nieuwe trap voorzien van led strips die compatible zijn met Philips Hue.
In de gang (begane grond) en op de overloop (1e vedieping) heb ik bewegings sensoren.

Ik heb het idee dat de flow die ik heb gemaakt conflicteert.
Want als ik naar boven loop word er een flow getriggerd die een conflict veroorzaken tussen de 2 beweging sensoren.

Ik kom er niet uit. :wink:

2 Likes

Ik vind het gebruik van “zones” daar erg handig voor.
De sensors dienen dan in dezelfde zone te staan, zij maken de zone “actief” en “inactief” ( > lees: “sensor alert” en “geen sensor alert”)
Ik heb die zone “Overloop” genoemd.
Ik heb een deursensor beneden, en een bewegingssensor boven.

De flows:

Bijkomend voordeel: je kunt sensoren vervangen, toevoegen, verwijderen, zolang er maar 1 sensor in de zone blijft. De afhankelijke flows hoef je dan nooit aan te passen.

2 Likes

Nadeel hiervan vind ik dat ik beneden en boven niet meer gescheiden kan gebruiken qua detectie.
Of zie ik dat verkeerd?

Daartoe zou je aparte flows kunnen maken, die door de sensor naar keuze getriggerd worden.
Het e.e.a. kan vaak op verschillende manieren bereikt worden.

1 Like

Waarom geen timer gebruiken?
In de flows die je nu hebt staat 2x een “uit na zoveel minuten”.
Deze flow zal het licht uit doen na 4 (of 5 volgens die andere flow) minuten, wat er ook gebeurd.
Als je timers gebruikt, zoals in de link, dan wordt de timer gestopt bij detectie. Die zorgt er dus voor dat het licht alleen maar uit gaat als jij dat wil.

Dat heb ik al eens geprobeerd met een flow voor de lamp in de wc.
Helaas niet geslaagd. Boze vrouw in het donker op de pot;-)

Misschien moet ik me er nog een keer goed in verdiepen.

Voor de wc lamp gaat dat ook niet werken nee. Die moet detecteren op aanwezigheid, niet op beweging. Voor je trap werkt dit zeker wel.

1 Like

Heb je toevallig een voorbeeld flow? :wink:

Zeker! Staan in de link die ik gaf.

1 Like

Maar die is gebaseerd op 1 sensor en lamp.
Ik heb twee sensoren.
Of moet ik die dan uitgaan van het gebruik van een zone waar beide sensoren inzitten?

Daar is vanalles voor te bedenken. Het leukste zou zijn dat als de onderste sensor af gaat dat dan je lampen van beneden naar boven 1 voor 1 aan gaan. En van boven naar beneden andersom, als de bovenste sensor aan gaat.
Je kan ook allebei de sensoren tegelijk gebruiken:

Tags gebruiken heeft ook al eens iemand een leuke post over gemaakt.

1 voor 1 aan dat zou inderdaad erg mooi zijn. Maar helaas is het een kant en klaar systeem met 1 Zigbee controller.
Dank voor je advies, ik ga er eens mee aan de slag.

Als 1 lukt dan lukt 2 ook, toch?
Maak er eerst 1 en als die het doet maak je er nog 1.
Daarna doe je die flows kopieeren en pas je de derde flow aan zoals je wilt. De orginele heb je dan bewaard voor als het mis loopt ergens.

1 Like

Ik heb deze ook met 2 bewegingsmelders.
Je maakt er 1 voor onder en een voor boven.
Als: Melder gaat aan.
Dan: zet trap aan of dim op … procent
Deze maak je ook voor boven.

Dan maak je er om uit te schakelen.
Als: Melder gaat uit
En: Melder is boven uit
Dan: Zet trap uit.
En ook deze maak je voor boven.

Werkt perfect.

Succes

Maar als ik de WC als zone heb.
Dan zou ook bij beweging het moeten werken?
Ik zie het verschil niet bij de trap.
De trap werkt inmiddels trouwens perfect :wink:

Dan moet je maar een keer proberen om een kwartier op de trap te gaan zitten zonder te bewegen. Denk dat het licht uit gaat!

Maar ik kan toch kiezen voor een langere inactief periode voordat de lamp uitgeschakeld wordt?
Of zie ik dat verkeerd…

Alles kan. Maar het is niet handig. Ga je even snel plassen, blijft daarna het licht nog een kwartier branden.

2 Likes

Hoi Wout,
Dit kun je met de countdown timer app van Jeroen Bos doen.
Hiermee kun je een virtuele zandloper gebruiken.
Is even uitzoeken maar werkt perfect…

Precies. En dan zijn we weer aan het begin van het verhaaltje.