Trapverlichting icm Homey

Beste mede Homey gebruikers,

Allereerst een heel mooi en creatief 2021 gewenst :grin:
Dan de vraag zijn er mensen die trapverlichting hebben geplaatst?
Op internet zie ik kant en klare setjes waarvan de fabrikant niet zeker weet of het met Homey aangestuurd kan worden (kan wel via de Hue app zigbee protocol)
Kan op dit forum eigenlijk heel weinig terug vinden.

Ook de beste wensen!

Heb je al trapverlichting in gedachten? Wat zijn je wensen.

Mijn trap verlichting zijn twee spots. Dat bedoel je vast niet. Je zal ff meer info moeten geven waar je naar zoekt.

Wat al wel duidelijk is dat het geen verschillende kleuren worden dus zal waarschijnlijk warm wit worden.
Of het een aantal spots worden of onder elke traptrede weet ik nog niet. Spots had ik nog niet eens aan gedacht dus bedankt Martijn :wink: dat zou wel veel minder werk zijn.
Het idee was om hier eens te kijken wat andere gemaakt hadden en hoe dit samenwerkt met Homey en of dit beviel.

Op internet ben ik deze tegen gekomen https://www.ledstripkoning.nl/speciale-leds/trapverlichting-led-strip-sets/trapverlichting-led-strip-warm-wit-50-cm-complete-set-inclusief-profiel/ maar onbekend of dit samenwerkt met Homey…

Voor de samenwerking op native niveau (zigbee / wifi / z-wave / rf / ble) dient een app aanwezig te zijn. Je kunt in de app store of de community appstore kijken of die er is. Gaat het puur om een in / uit schakeling kun je er altijd gewoon een tussenstekker tussen zetten en eigen sensoren gebruiken.

1 Like

Je moet je ook afvragen of je dit door Homey wil laten bedienen. Wat zou je er voor voordeel van hebben?
Ik denk (weet niet zeker) dat dit wel kan werken als je de zigbee controller er bij neemt en aansluit via de Hue bridge. Ik heb een soortgelijk systeem (maar dus niet via Homey) met IR oogjes en die gaat aan als je van beneden naar boven loopt en weer uit als je boven bent. Iedere trede gaat dan van beneden naar boven aan op een in te stellen snelheid en van beneden naar boven weer uit. Zal eens kijken of ik de link nog ergens kan vinden.

Nice, klinkt goed en wacht op de link :slightly_smiling_face:

Link, click.
Deze kan iets meer dan de standaard versie, bekijk ze alletwee!

2 Likes

Het idee wat ik had was de trapverlichting alleen in de avonduren te laten werken dit zou Homey kunnen doen.
Ik denk dat het makkelijker is om een systeem los van Homey te nemen ik zou altijd nog de in / uitschakeling door Homey kunnen laten doen via een tussenstekker. Het faden had ik op Youtube ook gevonden ziet er erg mooi uit ik ga me er eens in verdiepen :wink:

Ik heb getracht het zo simpel mogelijk te maken :

  • 8 vloerspots van Ali (deze). Gemonteerd op ong 45 cm hoogte bij de trapopgang en overloop
  • allemaal aangesloten op 1 stopcontact met een stekker
  • hier tussen zit een slimme stekker (z-wave) die met Homey is gekoppeld
  • 2 motion sensors van Aqara om beweging te detecteren
  • diverse flows in Homey om e.e.a. te regelen…
1 Like