Homey Community Forum

Trigger "Aanwezigheid" melding functioneert niet

Hallo, sinds de nieuwe update naar 2.0 is de trigger aanwezigheid niet meer betrouwbaar.
Ik heb een deur sensor van fibaro. Wanneer de tijd is tussen 24.00 en 6.00 uur of er is niemand thuis en het contactalarm gaat aan, dat ontvangen wij een melding dat de deur opengaat. Nu geeft homey te pas en te onpas meldingen dat de achterdeur open gaat, ook als we gewoon thuis zijn. Deze trigger van aanwezigheid hebben wij bij meerdere flows toegepast en ook bij deze flows werkt deze trigger niet betrouwbaar. Wie herkent dit en weet wat de oplossing is?

Ik heb precies hetzelfde probleem en volgens mij veel meer mensen als ik het zo lees.

Wat ik heb gedaan is mijn router (Netgear R7000) gebruiken en daarvan de wifi connecties laten checken dmv MAC addresses. Het voordeel hiervan is ook dat als je meer mensen wilt checken je die gewoon kunt toevoegen. Zolang ze maar op je wifi netwerk zitten.

Ik heb zelf een boolean variabele (waar/niet waar) gemaakt die wordt aangepast met een flow.
Deze werkt zo:

Als:
Apparaat raakt offline

En:
Apparaat 1 met MAC adres is niet online
Apparaat 2 met MAC adres is niet online
Apparaat 3 met MAC adres is niet online
etc.

Dan:
Zet mijn variabele (IsAnyConnected = false)
Anders:
Zet mijn variabele (IsAnyConnected = true)

Vervolgens kan je deze variabele gebruiken in andere flows.

Ik hoop dat dit helpt :slight_smile:

hoi
wat voor kaartje heb je bij "als " gebruikt om het MAC adres te detecteren

Ik heb even een screenshot toegevoegd voor alle duidelijkheid :slight_smile:

ok bedankt
jij kan echt je router toevoegen via een app.

ik heb een TP-LINK router ,dus dat word even zoeken

Ja klopt. Ik heb de Netgear R7000 en daarvoor is een app.

Hoi Henk

Hoe maak ik zo’n variable aan?

Als je klikt in de Homey App op ‘meer’ (rechts onder) en dan Logica. Kan je verschillende soorten variabelen aanmaken. In mijn geval dus van het type ja/nee (boolean).