Trigger "Aanwezigheid" melding functioneert niet

Bedankt voor je reply @Henk_Jan_Baard

Als de iPhone op battery saving staat dan werkt het dus niet? Uit ervaring weet ik wel dat een apparaat niet beschikbaar is bij ‘Zoek vrienden’ wanneer dit apparaat in batterijbesparingsmodus staat

Voor mij is het ook heel simpel, het functioneerde wel en nu niet, jammer.

Op de iPhone durf ik het niet zo te zeggen. Wij hebben Android telefoons.
Misschien is het handig om even de helpdesk van Homey (Athom) te mailen. Die weten precies waarmee de Homey bepaald of je thuis bent of niet.

Er is op de iPhone geen setting als batterij saving. De batterij besparingsmodus is iets anders en wordt voorgesteld als je batterij onder de 20% zakt.

Op mijn iPhone 7 Plus en mijn vrouw iPhone X werkt aanwezigheid detectie niet naar behoren, het lijkt even te werken. Vaak moet ik onder instellingen>Privacy>Detectie uit en aan zetten, dan werkt het weer even.
Niet betrouwbaar helaas, terwijl ik veel flows gebruik met detectie.

@Henk_Jan_Baard , ik heb jouw setup nagebootst maar t werkt bij mij niet. Ik ben de uitkomst van THEN gaan loggen via een notificatie en kwam er dus achter dat de apparaten onder EN soms offline gaan terwijl we thuis zijn. Ook komt de ‘true’ melding (ELSE) met enige regelmaat binnen. Dit duidt dus op een apparaat wat offline gaat waarvan het MAC adres zich niet onder EN bevindt.

Is er misschien een instelling in de R7000 die hier iets aan kan doen?

Ik ben achter precies hetzelfde gekomen. Omdat ik ook een Nest thermostaat en deurbel heb ben ik die twee gaan combineren. Ik heb ook de aanwezigheidsfunctie van Homey zelf toegevoegd. Dus een flow voor de Nest away functie in combinatie met de R7000 en een flow voor de Homey aanwezigheidsfunctie. Beide kunnen de boolean zetten die ik dan weer op andere plekken gebruik.

Ik ben ook met motion sensors en licht bezig en had daar ook het probleem van sensoren even uit gaan voordat ze weer detecteren. Daarvoor heb ik een countdown timer gebruikt. ([https://apps.athom.com/app/nl.bevlogenheid.countdown])
Misschien kan je daar iets mee doen. Waarbij je de bijvoorbeeld de countdown laat starten op het moment dat er iets offline gaat. En dat opnieuw checken wanneer de countdown afgelopen is. Als het dan nog steeds offline is zou je er vanuit kunnen gaan dat diegene afwezig is.
Ik heb dit zelf niet geprobeerd maar misschien iets om te testen?

(Als je wilt loggen is dit ook nog een handige app :slight_smile: https://apps.athom.com/app/nl.nielsdeklerk.log

1 Like

Ik ben sinds een paar dagen overgestapt naar de locatiebepaling van Homey. Op mn iPhone Xr gebeurt dit vrij consequent maar op de iPhone 7 van mijn vrouw werkt t ook niet.

Pas als de ze Homey app opstart, terwijl ze al een tijdje thuis is, dán pas ‘komt ze thuis’ volgens Homey :thinking:

1 Like

Ik zit met zelfde probleem. Aanwezigheid werkt 1 maal.
Nadien moe je applicatie opstarten.

Dit probleem is al diverse keren aangemeld bij Athom maar ondanks alle updates is het nog steeds niet opgelost. Met de WEB versie was er geen enkel probleem.

Ik kan bevestigen dat in de laatste beta V2.1.4 het één en ander weer werkt.

Het thuis komen werkt weer perfect alleen het weg gaan nog niet helemaal.
Maar ik denk dat dit komt doordat mijn smartphone de app in sluimer zet.
Ik heb nu het één en ander in de settings veranderd. We gaan het zien

Gaat dit over de firmware van Homey of the versie van de mobiele app?

Sorry. De app bedoelde ik daarmee

Ok, duidelijk.

Maar als de smartphone in de sluimerstand gaat is dat toch niet afhankelijk van thuiskomen of weggaan?
Bij mij is dit willekeurig. Soms werkt het bij weggaan (soms pas na 5 min. terwijl bij de WEB versie dit na 100 meter was) en soms bij het thuiskomen. Maar ook soms nooit.
Heel vervelend omdat vele flows werken op basis van weg/thuis.

Niet de smartphone maar de app gaat in sluimer

Ik vermoed dit omdat als ik van huis weg ben de afwezigheid pas getriggerd word zodra ik de app open op mijn smartphone.
Ik heb de power optimalisatie nu allemaal uitgezet en ga dus morgen zien of hij de afwezigheid triggerd zonder dat ik de app hoef te openen,

Klopt, als ik de app uitzet en opstart dan stelt de app zich (meestal) goed in.

Ik denk dat mijn vermoeden goed is. Vanochtend deed hij de afwezigheid melding correct.

Ik heb alles geprobeerd IFTTT, Smart presence. Niks werkt goed en constant. Ben over gegaan op virtuele knoppen in combinatie met in en handmatig in en uitchecken. Werkt altijd. Als je het niet vergeet.

Na 2 dagen testen met de app V2.3.0 (1) lijkt het bij de beheerder (ik) goed te gaan echter bij mijn vrouw (gast) niet. We gebruiken dezelfde iPhone 8. Het blijft bizar dat de aanwezigheid sinds release 2 niet meer betrouwbaar is en maar niet opgelost wordt.