Uitzetten rookmelder

Hoi allemaal,

Mijn Frient rookmelder heeft geen mogelijkheid om hem uit te zetten als het alarm afgaat. Onze hond wordt helemaal naar van het alarm. Op afstand kan ik nu in ieder geval zien of hij genoeg accu heeft, dat scheelt al 1 mogelijkheid tot het gestoord maken van mijn hond :slight_smile:
Ik kan bij een nieuwe flow wel laten kiezen dat of het alarm af gaat of de accu leeg is, vervolgens zou ik een push melding sturen dat het alarm afgaat. Maar aansluitend zou het alarm moeten stoppen…
Ik hoop namens mijn hond dat iemand me hiermee kan helpen.
Kan ik bijvoorbeeld een fysieke schakelaar kopen die ik remote mijn rookmelder uit kan laten zetten?

Alvast bedankt!
Rits

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.
Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Ik heb zo het vermoeden dat daar een goede reden voor is (omwille van de veiligheid wil je niet dat het met een verkeerd geconfigureerde flow mogelijk is een écht brandalarm uit te kunnen zetten). Maar waarom gaat het alarm sowieso af?

Inderdaad, zoals ook aangegeven staat in de gebruiksaanwijzing en ook voor andere slimme rookmelders geldt; je kunt deze alleen handmatig uitschakelen om veiligheidsredenen.

1 Like

Hoi Robert, Ted, het alarm gaat natuurlijk alleen af als er rookontwikkeling is, dus daar heb ik nog geen last van. Maar als de batterijen bijna leeg zijn gaat er ook een alarm af. En het was fijn geweest als je dat zou kunnen ondervangen door geen harde piep te horen, maar simpel een push melding, van mijn part ieder uur tot je de batterijen vervangen hebt. Is er geen enkele mogelijkheid om dat te omzeilen?

In de handleiding staat hetvolgende:
LOW BATTERY MODE
Simultaneous audible signals and front LED flashes every 45 seconds means that the battery should be replaced.
Er staat helaas niets in de handleiding overeen stil alarm bij bijna lege batterij.

Het zou me niks verbazen als er wetgeving bestaat die beschrijft dat rookmelders waarvan de batterij bijna leeg is wel irritant moeten zijn. Het is de enige onafhankelijke (dus niet afhankelijk van of je WiFi/Zigbee/Z-Wave/telefoon het doet) manier waarop zo’n apparaat je aandacht kan trekken.

Haha ja dat snap ik, en uiteraard is het ook erg belangrijk dat hij een melding geeft voor de batterijen leeg zijn. Immers, met een lege batterij valt er ook weinig herrie te maken. Maar je zou toch tegenwoordig mogen verwachten dat het mogelijk zou zijn dat je een melding krijgt op je mobiel als de batterijen bijvoorbeeld nog op 25% staan. Dan hoeft het alarm niet af te gaan want je hebt immers nog 25%, maar je kunt het alarm dan voor zijn door preventief de batterijen te vervangen…
En natuurlijk kan ik nu in m’n display in Homey zien dat de accu nog vol is, alleen geeft hij geen percentage aan, maar alleen ‘batterij: OK’

Hier staat wat meer info: https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/wet/bb2012_nvt/artikelsgewijs/hfd6/afd6-5/art6-21
En https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/norm/nen-en14604-2005-en

1 Like