Vaker ophalen info devices

Dag allemaal,

Ik heb even een vraagje, ik heb een heel aantal Aqara / Xiaomi devices. Motion Sensors, temperatuur sensors enzovoort. Nu merk ik dat bij voorbeeld mijn licht sensors die mijn somfy bedient heel weinig geüpdate wordt. Zie afbeelding. Deze is dus voor het laatst gister geüpdate, nu staat de zon er op maar doet die dus niets. Hoe kan ik er voor zorgen dat dit vaker gebeurt? Bijvoorbeeld structureel om de 10 minuten of om de 10 minuten tussen zonsopgang en zonsondergang ofzo? Kan je dat aanpassen?

En welk type sensor is dit precies?
Een Aqara motion sensor doet volgens mij alleen maar lux updaten bij beweging bv.

Maak in logica een variabele die je bijv elke 5 min vult met de waarde (Tag) van je sensor.

Dan leest Homey elke 5 min de waarde en plaatst die in de variabele.

2 Likes

En als die waarde alleen maar veranderd bij beweging doet hij iedere 5 minuten dezelfde waarde in de variable stoppen.

1 Like

De waarde wordt door Homey uitgelezen zonder de beweging hij leest de Tag waarde van de sensor.

1 Like

Ok.

Homey leest inderdaad de Tagwaarde uit, en de Tagwaarde wordt door de sensor geupdate, de temperatuur sensor van Aqara bijvoorbeeld update de Tagwaarde zodra de temperatuur voldoende is veranderd (zie parameter instellingen).

Helaas is dit niet helemaal hoe het werkt. Homey stuurt geen signaal naar de sensor om aan de sensor de actuele status op te vragen. De sensor stuurt de actuele waarde wanneer de sensor dat zelf nodig vind, dat is afhankelijk van hoe de fabrikant het heeft bedacht. Het enige wat Homey doet als je elke 5 minuten de waarde gaat vragen is weer geven wat de waarde van de laatste rapportage is geweest. Is de update van een uur geleden dan zal je dus 12X dezelfde waarde gaan krijgen, dat schiet dus niet op.

En de human bodysensor doet dat alleen bij beweging.

2 Likes

precies dit idd

Als de laatste update 20 uur geleden is geweest kunnen er een aantal redenen zijn waarom dat zo is:

  • de sensor ligt buiten bereik van Homey
  • de batterij van de sensor is (bijna) op
  • je hebt een slecht Zigbee netwerk, met veel sensoren (“end-devices”) die allemaal direct aan Homey gekoppeld zijn in plaats van via Zigbee router devices (dat zijn over het algemeen Zigbee apparaten die permanent van stroom worden voorzien, zoals lampen of smart sockets)

Het gaat hier om de Aqara Light sensors. Dus echt puur voor verlichting.

Ah oke dank je wel.

  1. staat op een paar meter van de homey. Dus dat zit wel goed.
  2. Batterij is 100%. Ook goed dus.
  3. Dat zou kunnen. Wat is te veel? Ik heb in huis wel veel Hue lampen, dat zijn ook zigbee routers dan toch? Ik heb wel een device of 10/15 met batterij er op ja.

Maar, wat zou dan de oplossing zijn? Ik mag toch verwachten van een light sensor dat deze bij verandering van LUX dat doorstuurt. Hij heeft alsnog niets gedaan sinds vanmorgen. Staat nu op een dag geleden. Op die manier kan ik er natuurlijk niets mee. Hij moet met veel zonlicht mijn jaloezie dicht doen maar als hij maar 1x per dag (of minder) wat doorgeeft schiet dat niet op. Overigens deed hij het gister wel goed. Toen ging de jaloezie meerder malen per dag open en dicht.

En als je hem 10cm naast Homey zet, doet hij het dan wel?

En heb je de batterij gemeten?

Wat zou de oplossing zijn, dat is een hele goeie vraag en die weet ik helaas ook niet. Ik weet alleen hoe het systeem werkt en vanuit dat perspectief was mijn reactie.

Ik ben het met je eens dat die sensor vaker zou moeten rapporteren en ik denk dat dus ook dat het een probleem van de sensor is… Voor het meten van lichtsterkte heb ik om die reden meerdere HUE motion sensoren, die rapporteren namelijk wel om de 5 minuten de lichtsterkte (en zelfs vaker als de lichtsterkte abrupt veranderd). Helaas rapporteren de Xiaomi sensoren alleen de lux waarde als er ook beweging is gedetecteerd. Met de nieuwe lichtsensor van Xiaomi heb ik nog geen ervaring daar ik deze niet heb.

Dank je wel. Ik ga er wel eens in duiken.

Ik heb hem er even naast gelegd nu. Even kijken wat die doet. Homey geeft aan dat de batterij OK is en geeft vol aan. Lijkt me goed (is ook nieuwe sensor)

Niks is wat het lijkt. Meten is weten. Maar als jij denkt dat “een paar meter” afstand niks uitmaakt en dat als Homey zegt dat de batterij ok is dat jij dan vind dat hij ok is dan vind ik het ook ok.

1 Like

Nou ja ik vind het nu niet ok… Maar ik mag er toch vanuit gaan dat als Homey het als OK ervaart dat dat dus voor homey ook OK is. Kijk ik snap dat homey nog een beta product is dat constant in ontwikkeling is hoor maar als dit al niet werkt… Tis net als mijn Tesla, constant gezeik, accepteer ik ook niet.

Maar oke, we gaan het even afwachten nu hij bij de homey ligt. Nu geeft hij nog steeds de weergave van 1 dag geleden in ieder geval.

PS: @Rocodamelsheki top dat je zo snel en vaak reageert! Heb ik veel aan! Soms reageer ik wellicht wat geërgerd maar dat komt niet door jouw reacties, meer door het niet altijd werkende product Homey…