VD - Volume slider koppelen aan een flow

Goedemorgen, graag zou ik vanuit de app virtual devices (VD)een virtueel apparaat willen maken waarmee ik het volume van mijn versterker harder en zachter kan zetten middels een volume slider. Hiermee kan ik dan door op het betreffende apparaat/tegeltje op mijn homeydash te klikken een slider tonen, waarmee ik het volume zowel harder als zachter kan zetten in een beweging. Het apparaat in de app VD heb ik al aangemaakt, slider wordt getoond door het klikken op het apparaat/tegeltje, alleen ik heb geen idee welke flow/logica ik moet maken en koppelen om mijn volume hiermee zowel harder als zachter te laten zetten. Hopelijk kan iemand me helpen hiermee. Dankjewel!!

Deze thread is verplaatst naar het Nederlandstalige deel van het forum. Als je daar problemen mee hebt, neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op.
Graag aandacht voor het plaatsen in de juiste taal/categorie.

Hier “A volumebutton for my chromecast” alvast een startpunt.
Geen slider, ik heb een dimmerknop gebruikt.
Maar denk dat het principe te gebruiken is

Beste Fkey,

Dank voor je reactie, punt is echter dat ik dan twee aparte knoppen die te gebruiken voor volume harder en volume zachter. Graag zou ik dat dus in een knop/ apparaat/ tegel willen hebben middels gebruik van een slider. Het maken van een dergelijke slider is mogelijk middels een apparaat via Virtual Devices, alleen weet ik dan niet hoe ik een aparte flow voor harder en zachter kan triggeren door her verplaatsen van de slider?

Dankjewel alvast voor je reactie

De output van je slider is een getal neem ik aan?
Die assign je dan aan de variabele “setnewvolume”

Als de slider netjes 1decimaal output geeft kan je deze direct in de variabele stoppen.
Komen er meer decimalen uit dan zal je ook die round functie erin moeten stoppen

Dus iets van
IF “output van slider” has changed
THEN logica zet een numerieke variabele “setnewvolume” to “de tag van de instelling van je slider”

Ik gebruik de slider die beschikbaar komt wanneer ik een apparaat bijvoorbeeld een speaker aanmaak via de virtual device app. Alleen heb ik geen idee hoe ik aan output van de slider kom… zou je me daarmee kunnen helpen… de rest gaat denk ik wel lukken met jouw uitleg. Alleen dus de output van de slider als input voor de SetNewVolume (in plaats van input via twee afzonderlijke knoppen. Dank alvast weer voor je reactie!!

Haha zelf ook weer wat geleerd. Ik had nog niet ondekt dat virtual devices ook een volumeknop had…

Komttie

Als je een flow aanmaak kies je bij ALS je virtual device.
En selecteert “volume veranderd”

image

Dan zie je bij tags “volume”.
image

Nu ga. Je naar DAN en voegt daar een logica kaartje toe
Bij “kies een item” kies je de variabele die je hebt aangemaakt “setnewvolume”
Bij waarde klik je op de tag
image

Je ziet dan in lokale tags de tag “volume” van zojuist.
Daaronder zie je de lijst van alle tags die in homey beschikbaar zijn.
Dus als je de volumeknop niet in ALS gebruikt kan je in de lijst eronder ook. Nog gewoon die tag opzoeken en gebruiken
image

Je hebt Weer wat te doen dit weekend :wink:

1 Like

Superbedankt weer voor je reactie.
Heb je stappen uiteraard nauwkeurig gevolg, alleen hoe koppel ik de gemaakte volume slider nu aan mijn versterker?
Ik gebruik een Rotel versterker als apparaat met een logitec harmony hub.

Heb zelf net ook een test gedaan door de tag in de laatste stap van jouw uiteet veranderen in de volume tag van mijn google nest hub, maar dat werkte helaas ook niet…

Bijgaand de link naar de flow welke ik heb gemaakt zojuist… https://homey.app/f/Q-Bt6w

Dankjewel weer voor je verdere hulp!!

Dat gaat hetzelfde als in de laatste stap van mijn volumebutton voorbeeld, maar ipv chromecast “keukenspesker” kies je dan jouw logitech, die heeft ook weer een tag volume waaraan je dan de waarde setnewvolume toekent

Het lukt me niet om via de slider het volume te bedienen…
Wat ik nu heb gedaan is THEN als eerste kaartje toegevoegd "Zet versterker aan”
Nu wordt de versterker aangezet zodra ik de volume slider beweeg, dus dat werkt dan weer wel.
Alleen het volume veranderen met de slider dus niet.

Ligt het misschien aan het logic kaartje?
Ik heb een Logic Numerieke variabele aangemaakt, met als waarde 0.
Doe ik hier iets niet goed, of gaat er iets anders verkeerd…

Ikzelf regel het volume door een VD up en een VD down knop (heel erg simpel maar wel effectief), met de volgende flows maar een sliderbar lijkt me ook wel leuk.

Je kunt variabelen in logic settings ook handmatig zetten.
Check op die manier eens of je het volume kan regelen?

Chromecast werk met 0-1 range.
Maar misschien werkt logitech met 0-10?
Dan merk je met die kleine verstellingen niets.

Lijkt erg op hoe ik het gedaan heb.
2 bugjes die ik tegenkwam (maar misschien heb je er geen last van).

1 als je vaak genoeg op de knop drukt kan je boven de 1 of onder de 0 komen. Als je dan weer de andere kant op gaat lijkt de knop “unresponsive” maar je zit dan domweg nog boven de 1(of onder de nul)

2 het bereken met logica gaat soms fout. Dan is de uitkomst niet meer 0.74 maar 0.739999999999.
Daar kan een chromecast niet mee omgaan en ook dan wordt de knop unresponsive.

Zie mijn theead “A volumebutton for my chromecast” voor de oplossing

@FKey
Goeie tips wat betreft het afronden en boven de 1 uitkomen, zal het aanpassen.

Beste FKey,
Ik ben het spoor bijster aan het raken en loop eigen helemaal vast :wink:
Zou je alsjeblieft stap voor stap je uitleg kunnen geven wat ik moet doen om de volume slider te maken en te koppelen aan mijn rotel versterker / harmony apparaat…

Thanx!!!

Je bent er bijna:
Je hebt zelf deze al gemaakt

En de volgende is de flow uit mijn voorbeeld.
Maar in de Dan… moet je je logitech kiezen waar ik chromcast als apparaat heb.
(Maar werkt hetzelfde)

Voor troubleshouting kan je de app papertrails installeren.
Dan kan je zien of een flow gelopen heeft in die kaarten kan je ook de tags opnemen