Verbinding met netwerk valt weg

Hallo,

Mijn Homey heeft vandaag versie 2.1.2 gekregen en nu raakt hij steeds de verbinding met het netwerk kwijt.
Hebben hier meer mensen last van?
Ik heb hem al een aantal keren opnieuw op laten starten en ook na een PtP valt toch weer de verbinding weg.

Gelijk even een melding van maken bij Support. 2.1.2 zou dat juist moeten verhelpen…

Yep, hier ook na een aantal uur offline, al sinds de poweruser optie een reboot ingesteld iedere nacht, maar 2.1.2 verliest binnen halve dag verbinding.
Laatste rc7 was stabieler dan deze “stable” versie :crazy_face:, zal wel weer verband houden met de memory leak issue welke sinds 2.0 aanwezig is.

Ik draai nu ongeveer 2 weken 2.1.2 (RC3 en RC7 en nu de stable)
Ik heb nergens last van

Ik heb gisterenavond mijn Homey dichterbij mijn router geplaatst en nu blijft de verbinding.
Waar hij stond staat een access point.
Dit access point werkt gewoon goed maar mijn Homey vind blijkbaar dat die verbinding niet goed genoeg is?
Wel heb ik nu devices die door het verplaatsen onbereikbaar zijn omdat de Homey nu te ver weg staat.

Hmmm. Soms is té dichtbij een acces point of router staan ook niet goed.

Ik heb dat met mijn Orbi netwerk. Wifi apparaten die erg dicht bij een satelliet staan pakken vrijwel nooit dat signaal, maar meestal van een satelliet die verder weg staat.

Zal wel iets met tè sterk signaal zijn of misschien omdat sommige apparaten niet goed om kunnen gaan met meedere wifi signalen van hetzelfde SSID.

Wel gek dat het nooit mis ging en nu na de laatste update fout ging.
Maar voor mij is het voor nu opgelost.

Wees gerust, gaat vanzelf weer weer een keer offline :wink:, hier nu:
7 mei versie 2.1.2 geĂŻnstalleerd.
8 mei rond 14:00 offline
9 mei rond 14:30 offline
Kijken of hij vandaag of en wanneer offline gaat.
Staat dagelijkse herstart ingesteld on 05:00
De fix in 2.1.2 is dus nog niet feilloos, en afhankelijk van veel verschillende factoren kan homey dus nog steeds spontaan offline gaan.

En van heel veel waar Homey niks aan kan doen.

Yep, klopt inderdaad.
Alleen omdat zij de enige zijn die in de logs kunnen kijken kunnen we er zelf ook niets aan doen helaas.
Er worden gelukkig steeds meer problemen verholpen en alles werkt de afgelopen 2 1/2 jaar redelijk stabiel, maar er blijven ook in de 2.X versies nog issues zoals de:

  • Geheugen Lek/ Geheugen vol(bij veel gebruikers)
  • Homey Wifi offline op random momenten
  • Zigbee vergeetachtigheid (ivm antieke zigbee driver/ rewrite al ruim jaar in de planning)
1 Like

Ik heb ook hetzelfde probleem (v2.1.2). Homey gaat regelmatig offline. Ik heb ontdekt dat wanneer ik even mijn 2.4GHz wifi uitschakel en daarna weer inschakel dat Homey weer online is. Ik ga nu mijn router zo instellen dat hij s’nachts even de wifi uit en inschakelt.

V 2.2.0 RC-6 nog altijd nergens last van.

Aangezien je router resetten werkt zou ik het daar gaan zoeken en niet bij Homey

Dat lijkt me alleen logisch als meer apparaten dan alleen Homey last hebben van hetzelfde probleem.

Niet per sé. Sommige apparaten herstellen zich direct of vrij snel na het kort wegvallen van WiFi of domweg de internet connectie. Homey niet, dat weet ik uit ervaring.
Ik had hetzelfde met mijn vorige router. Om de zoveel tijd even een dipje. Als die net even te lang was startte Homey de “cloud connectie weg” flow en kwam daar niet meer vanzelf uit. Terwijl een aantal camera’s en andere WiFi apparaten wel een melding gaven (in de logs etc), maar vrijwel meteen daarna weer verbinding hadden.
Mijn HomeWizard heeft het ook een beetje, WiFi weg is zeker een kwartier tot een half uur of langer geen verbinding. Soms zelfs een uit/aan nodig.

Je hebt natuurlijk altijd de kans dat je internetverbinding eventjes wegvalt, ook buiten jouw schuld om, en dan wil je toch graag dat Homey daarna weer automatisch z’n noodzakelijke verbindingen opnieuw opzet. Ik zie dat als een Homey-probleem, niet een router-probleem.

Eens, maar dat doet Homey nu eenmaal niet, daar zijn meerdere meldingen over gedaan. En een reboot van Homey is ook niet altijd aan te raden. Dus als dit voor hem werkt is dat toch prima?

Ja hoor, dat is ook prima, waar ik op reageerde is dat gesuggereerd werd dat de oorzaak bij de router zou liggen en niet bij Homey.

Inmiddels blijkt mijn Homey nu sinds een paar dagen geregeld opnieuw op te starten.
Hij staaf dichter bij mijn router en dat ging een tijd goed maar sinds een dag of vier start hij sf en toe opnieuw op.
(Gele ring)
Dit gebeurd ook steeds iets vaker lijkt het.
Helaas weet ik niet hoe ik kan uitlezen wanneer dat gebeurd.

Nee hoor dat is helemaal niet logisch. Dat kan zomaar.
Kunnen heel veel factoren mee spelen.
Bijv een firewall of de DHCP server werkt niet helemaal lekker. Ik noem maar even wat.

Het kan namelijk zomaar zijn dat de Homey wel wifi verbinding heeft maar dat er bijvoorbeeld een verificatie fout is opgetreden.

Ik heb een tijdje gehad dat mijn Chromecast er elke keer eruit knalde. Dat was achteraf een firmware bug van de router

Internet of de wifi? Dat zegt dit verhaal namelijk niet
Veel mensen zien wifi als internet maar als je geen wifi verbinding hebt dan hoeft het niet zo te zijn dat de Internet connectie ook weg is.
Of andersom als je wel wifi hebt dan kan het zijn dat er geen internet verbinding is.

Daarom denk ik dat je het bij de router moet zoeken. Nadat de wifi in en uit geschakeld word dan maakt de Homey wel gelijk connectie.
Daarbij lijk je Ă©Ă©n van de weinige te zijn van dit probleem en denk ik dus niet dat het on de firmware van Homey zit

Ik zou dit draadje even gaan volgen
https://community.homey.app/t/vollopen-geheugen/11401/100

Soms kan je dit terug zien in je grafiek van het systeem geheugen. Die dipt dan helemaal naar 0MB
https://insights.homey.app/

Of je maakt de volgende flow

Uhm nou, nee, er zijn best veel mensen die regelmatig de melding “Homey offline” krijgen. Ikzelf ook, om geheel onduidelijke redenen. Of zijn al onze routers nu het probleem?