Verlichting wordt vergeten

Hallo allemaal,
Ik heb sinds een dag of 4 een probleem dat al mijn verlichting uit het zigbee netwerk verdwijnt. Ik zie de verlichting wel in de app maar kan ze niet meer bedienen. Ik ben nu dagelijks al mijn verlichting weer aan het toevoegen en als ik geluk heb dan houden ze het ook een nacht vol. Heeft iemand een soortgelijk probleem en heeft iemand een oplossing want ik wordt hier echt gek van.

Welkom. Alleen “zigbee” en “verlichting” is wel erg summiere info als je iets opgelost wilt hebben. Wat meer informatie (merk, type, welke app gebruik je, welke firmware van Homey, etc, etc) is geen slecht idee…

Verplaatst naar Nederlands

Hallo PetervdK, ik gebruik de 2.1.1 van homey, verder heb ik de verlichting van trust, innr, IKEA, en Xiaomi.
Het maakt niet uit welk merk ik gebruik ze geven allemaal problemen.

Begint er op te lijken dat er toch problemen zijn met de Zigbee implementatie. Er zijn steeds meer mensen die problemen hebben met Zigbee, zowel met apparaten die “verdwijnen” als met apparaten die niet meer reageren.
Het is misschien verstandig om een melding te doen bij support van Athom.

Heb ik al gedaan. Ik ben al sinds afgelopen vrijdag met hun aan het mailen. De laatste mail is echter nog niet beantwoord. Ik hoopte dat iemand op dit forum een soortgelijk probleem had en ondertussen een oplossing had gevonden.

Volgens mij zou athom hier toch echt wel serieus wat mee moeten doen.
Het zelfde probleem wat jij hebt heb ik ook al gehad.
Melding gemaakt bij athom en alles wordt op een rewrite geschoven( die belofte is al meer als een jaar oud)
Ik heb het nu opgelost door de gateways van de merken aan te schaffen en die aan te sturen met homey.

Als ik dat zou willen doen dan heb ik er dus 4 nodig. Ik heb echter voor homey gekozen omdat ik dan alles kon aansturen vanuit 1 centraal punt.

Ik snap je reactie ,maar na heel veel proberen en rommelen en boze reacties van mijn gezin hiervoor gekozen.
Het heeft ook een aantal voordelen zoals dat je je lampen etc geüpdate worden.
En dat homey nog steeds aan jouw en mijn wens voldoet hij bestuurt alles in je huis.(alleen nu ook de controllers van die andere merken)
Dat het niet de mooiste oplossing is vind ik ook en dat onze homey pretendeerd dat je alles kan aansturen is waar.
Alleen vergeten ze te vertellen over de beperkingen op dit moment met ZIGBEE.
En dat je updates voor ZigBee en zwave alleen met de controller van het merk zelf kan. Vergeten we want dat verkoopt niet lekker.
Het zou athom sieren als ze in ieder geval met een update komen over de status van de rewrite van het ZigBee gedeelte.

Lekker verhaal dit. Als ik dit had geweten had ik waarschijnlijk niet voor homey gekozen.
Nu eens uitzoeken of ik elke gateway via homey kan koppelen.

Beetje flauw. Je weet inmiddels waarom dat is en dat dat niet aan Athom of de Homey ligt…

Zou het dan wel fatsoenlijk moeten werken zonder deze updates?

Als het nu ook gewoon werkt wel ja. Misschien dat je wat specifieke nieuwe settings of aanpassingen niet krijgt. Maar die werken dan meestal toch niet zonder dat eerst de bijbehorende app wordt aangepast aan de nieuwe parameters/opties.

BIjvoorbeeld: Ik heb nu Coolcam plugs V1 en V2. Ze schakelen allemaal aan en uit zoals het hoort, dat is geen probleem. Alleen van de V2 kun je niet meer via de huidige app de settings aanpassen omdat de nummering van de parameters in de apparaten is aangepast. Die zal dan eerst ook in de app moeten worden aangepast voor dat weer werkt. Klinkt best simpel, maar dat is wel wat meer werk dan wat nummers omzetten. Anders werkt het ineens niet meer met de V1 modellen… Dus driver uitbreiden, ondersteuning voor verschillende modelnummers, parameters aanpassen etc etc.

Als je dat echt nodig hebt (bv led uitschakelen vanwege fel licht) is er soms wel een workaround door bv zelf de parameters raw mee te sturen (als je die überhaupt weet), maar dat is toch wat onhandig en kost wat uitzoekwerk.

1 Like

Fibaro, Vera, Zipato, Smartthings etc hebben allemaal hetzelfde probleem hoor. Ze updaten alleen devices van hun eigen merk en niet van anderen. Je kunt met een Tradfri hub toch ook geen Hue lampen updaten en vice versa?

Duidelijk. Bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Nu even wachten op een antwoord van athom hopelijk hebben ze een oplossing voor dit probleem.

Dat is niet flauw bedoelt alleen het is niet dat athom dit verkondigt op hun site.
Het zijn wel belangrijke dingen om te vermelden vooral als je wil starten met domotica.
Maar goed laat ik maar ophouden voordat dit (weer eens )als negatief wordt ervaren.

Sterker nog, in blogposts wordt regelmatig geschreven dat je met Homey de oorspronkelijke hub niet meer nodig hebt (“Homey is able to connect directly with Fibaro sensors and switches, removing the need for a Fibaro Home Center 2 or Home Center Lite”, “the SmartThings Hub can be fully replaced by Homey”).

Niets aan gelogen voor zover ik dat lees. Die heb je ook niet meer nodig. En als het vervolgens goed werkt heb je toch ook geen update nodig? Volgens mij wordt hier regelmatig geroepen dat updates meer stuk maken dan lief is.

Ik zie bij de rest van de grote domotica merken ook nergens staan dat ze apparaten van concurrenten of grote bedrijven niet kunnen updaten. Dus ik snap niet zo goed waarom Athom daar dan wel op wordt afgerekend.

Maar wat als het niet goed werkt? Dan heb je net een mooie dure Homey gekocht en devices waar je geen hub voor nodig hebt, maar ze werken niet goed. Dat ligt natuurlijk nooit aan Homey maar aan het device, en dan kun je alsnog een hub kopen om het werkend te krijgen (IKEA Tradfri anyone…?).

Dat klopt wel ja, zoals de Homey v2 update mijn Homey heeft stukgemaakt.

Omdat Athom expliciet zegt dat Homey de hub volledig vervangt, wat niet het geval is.

Ik vraag me echt serieus af waarom jullie nog een Homey hebben als de rest van de controllers zoveel beter zijn. Spui je gal dan in de daarvoor bestemde topics, maar niet elke keer in een topic van iemand anders die zijn probleem graag opgelost ziet.

Maar goed, het gaat hier dus om het probleem van Poulus en we hebben geen idee of dat überhaupt met een update van zijn individuele devices heeft te maken. Ik ben geneigd te denken van niet.

1 Like