Verschillende verwarming groepen

Hallo allemaal,

In onze woonkamer hebben we vloer verwarming.
De rest van het huis heeft radiatoren.
Als de woonkamer warm is zijn de rest van de kamers nog niet op thempratuur.
Nou wil ik de ruimte met radiatoren afzonderlijk van elkaar schakelen zodat elke ruimte warm is.

Er zijn verschillende systemen waar dit mee kan.
Ik lees veel over batterijen die vaak vervangen moeten worden (thermostaat kranen).

Is er iemand die mij kan vertellen welk systeem aan te raden is en waarom.
Hoelang batterijen gemiddeld mee gaan.
Wat voor thermostaat aan de raden is om een goed werkend systeem te krijgen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt

Dit kan je voor elkaar krijgen als je weersafhankelijk gaat stoken, zo gaat de kachel niet uit wanneer de woonkamer op temperatuur is. Naregelen doe je dan op basis van zone regeling. Honeywell Evohome is bv zo’n systeem. Er zijn ook andere systemen die bedraad zijn uitgevoerd o.a. Cenvax. Hierdoor heb je geen batterijen issue’s. Weersafhankelijk regelen is wel een comfort regeling. Je zal mogelijk meer gas gaan verstoken.

Slimme themostaat die weersafhankelijk kan regelen zou ik hiervoor kiezen en kan je nemen van hetzelfde merk als je ketel. Anders goed uitzoeken of er geen interface tussen moet.
Zone regeling zal je zelf een keus in moeten vinden wat je het meest aanspreekt.
Ik ga zelf ook vloerverwarming leggen en wil iig kunnen communiceren met Homey, dat kan met Evohome. Watts is ook een prima regeling maar heeft geen protocol wat overweg kan met Homey :wink:

Bedankt voor je reactie Hempie,

Batterijen vervangen vind ik opzich prima maar elke 6maanden tot een jaar, is best veel.

Vandaar dat ik er probeer achter te komen of er ook systemen zijn waar dit bv min 2jaar is.

Ik heb ook vloerverwarming met de Evohome. Niet tevreden. Zou zelflerend zijn maar dit werkt niet met vloerverwarming. Is pas anderhalf uur na de ingestelde tijd op temperatuur. Ondersteuning vanuit Honeywell is niet aanwezig.

Vloerverwarming is een lage temperstuur verwarming. Bij vloerverwarming duurt het zeer lang (een paar uur) voordat de vloer en daarmee een ruimte opwarmt. Daarom kan je vloerverwarming dus ook beter niet uit zetten, maar de thermostaat op een constante temperatuur laten staan.

Is het huis goed geisoleerd?
Als het huis niet heel goed geisoleerd is, maakt het in die uren opwarmtijd ook nog eens flink verschil of het buiten warm of koud is (vooral in deze periode van het jaar)

Dus als je met vloerverwarming een nachtverlaging toepast zal een thermostaat niet heel goed werken (ook een evohome niet)

1 Like

Klopt, max 2 graden verlagen in de nachtelijke uren bij deze klachten anders 24/7 1 temperatuur aanhouden. Wat wel weer extra stookkosten met zich mee brengt.

Welk systeem het beste voor je is zal je zelf moeten bepalen.
Dat hangt sterk af van wat je van het systeem verwacht
Er zijn veel goede systemen met verschillende eigenschappen

Ik heb zelf een evohome en ben zeer tevreden over de werking.h

Wat je jezelf kunt afvragen is:

  • hoe belangrijk is een goed werkende verwarming voor je?
    — wil je een zelfstandig systeem, dat ook via homey aan te sturen is?
    — Of ga je voor een systeem dat door homey is aangestuurd?
    Ik heb bewust niet voor het 2e systeem gekozen. Verwarming moet gewoon werken, dus voor mij geen WiFi of bluetooth gestuurde systemen (te instabiel). Wifi of homey uit de lucht en dus geen verwarming is voor mij geen optie…

“Slimme” thermostaten?
Denk na of dat zinvol voor je is.
Ik heb ook vloerverwarming. Ik vind het niet zinvol dat de verwarming automatisch uit gaat als ik een uurtje de stad in ga (slimme presence detection). Daar reageert vloerverwarming veel te traag voor.

hier staat hij gewoon 24 uur op dezelfde temp…scheelt heel veel comfort en je gebruikt veel minder gas

1 Like

Mee eens, vloerverwarming moet of 24/7 aan of max 2graden lager.

Fkey, voor mij hoeft de vloerverwarming niet uit als ik even uit huis ben.
De rest mag wel uit, is dat in te stellen?

Ik wil je een zelfstandig systeem, dat ook via homey aan te sturen is.

Nog een vragen.

Hoe gaat het met de batterijen van de thermostaat,
Hoe vaak moeten die vervangen?

Kijk eens op de site van Plugwise. Werkt met Homey en is een Nederlands bedrijf. Ik ben mijzelf ook aan het verdiepen in deze problematiek en kom bij Plugwise een heel eind op weg. Denk ik…

In De evohome kan je meeredere zones definieren.
Voor iedere zone kan je een programma instellen (ik meen 6 schakelingen per dag, ruim voldoende)
Iedere zone heeft zijn eigen temperatuur voeler (in de knop, maar je kan er ook een losse bijschakelen) en wordt dus apart geregeld
Daarnaast kan je nog 1 afwijkend dagprogramma ingeven. Dit dagprgramma kan je handmatig inschakelen.
Dan draaid je verwarming systeem.

Vervolgens ga je met homey spelen :slight_smile:
Dan kan je in flow de temperaturen van zones tijdelijk veranderen. Of het speciale programma inschakelen.

Dus:
1 zone wordt je vloerverwarming
1 zone de normale verwarming huiskamer (als je die hebt)
1 zone keuken normale verwarming
1 zone studeerkamer normale verwarming
1 zone badkamer (alleen smorgens en savonds even aan)

Bij vertrek kan je homey de niet vloerverwarmings zones omlaag laten zetten
Werk je een dagje thuis, dan zeg je dat tegen homey en zet je de verwarming op de studeerkamer aan

Daar heb ik het systeem nog te kort voor (paar maanden in huis)

Inderdaad een prima systeem. Grote verschil met evohomeis dat evohome een zone systeem is.
Je kan dus 6 zones volledig onafhakelijk regelen.
En alle zones kunnen ook de warmtevraag bepalen

Oftewel:
Is je huiskamer op temperatuur. En je moet nog even werken op de studeerkamer?,
Dan zet je de temp instelling voor de studeerkamer hoger.
De verwarmingsketel wordt ingeschakeld (ook al is de huiskamer op temperatuur)
De kranen in de huiskamer gaan dicht en alleen de studeerkamer wordt verwarmd.

Ik heb nog geen andere systemen gezien die dat (stand alonej kunnen.

Je kan dat natuurlijk bouwen in homey, maar dan mis je wel de zelflerende thermostaat voor iedere zone

Blijft natuurlijk de vraag voor jezelf: heb ik behoefte aan zone regeling?
Ik vind het geweldig comfortabel.
Smorgens is de badkamer warm, maar de huiskamer is niet verwarmd. Dat scheelt energie, maar je boet niet in op comfort

Net nieuw gebouwd huis met een EPC van 0,2 (berekend zonder de zonnepanelen).
Ik gebruik een verlaging van 1 graad. Had eerst een jaar continu op 20 graden gehouden en schrok me rot van de afrekening. In mijn vorige huis van 19 jaar oud had ik ook vloerverwarming en daar gebruikte ik een chronotherm met twee graden verlaging in de nacht. Was altijd keurig warm als ik op stond. Oude huis had een huiskamer van 72m2 dit huis 50m2. Ik verbruik nu ruim meer. Dus nee absoluut niet blij mee.

Ik ben het niet helemaal eens met de opmerking dat vloerverwarming altijd 2 uur duurt voor je kamer begint warmer te worden. Er zijn steeds meer systemen op de markt en er worden steeds betere geleiders gemaakt om erop te leggen (beter laminaat en houten vloeren). Ik heb zelf een jaren 50 huis gerenoveerd en daar een droog bouw systeem van Magnum gelegd, in pe-schuim op de houten ondervloer. Daarna laminaat. Mijn kamers warmen in een half uur 1 graad op al ik mijn systeem aanzet. Dus ik heb niet mijn verwarming 24/7 aan staan. Het is dus situatie afhankelijk wat je kan doen. Ook moet je uitkijken bij systemen die enkele ruimtes / zones gaan verwarmen dat de totale inhoud dan niet te klein wordt waardoor je ketel gaat pendelen. Daarnaast is het inregelen van je verdeler en dus de flow in je vloerverwarming t.o.v. de rest van je huis belangrijk om mee te beginnen. Standaard zou je huis redelijk gelijkmatig warm moeten worden als je ketel brand en je alle kranen volledig open zet (met in elke ruimte de juiste radiator qua rendement). Het inregelen is alleen, net als het goed instellen van de ketel, een klus die vaker niet gedaan wordt dan wel.

Zie ook de opmerking van @Frits, laat een goede verwarmingsinstallateur eens naar je verwarming kijken. Zoek op het internet maar eens op waterzijdig inregelen.
Wordt door de meeste installateurs niet gedaan. Het heeft grote invloed op de werking van je verwarming.
Een goed geisoleerd huis is juist makkelijker te regelen voor een thermostaat (minder varierende invloed van buitenaf). Zou goed kunnen dat het systeem slecht ingeregeld is.

Heb in mijn huis ook laten controleren. Bleek dat de pompvan de verwarming en de pomp van de vloerverwarming vloerverwarming tegen elkaar in stonden te pompen. Dat ontregelde het complete systeem.
(Afhankelijk van welke pomp aanstond (nr1, nr2 of beide) draaide de stroomrichting van de verwarming volledig om :frowning:

Nadat de pomp was omgedraaid warmde de ruimte ineens véél sneller op.
In een andere ruimte had ik inmiddels een zwaardere radiator gehangen. Die ruimte was ineens veel te warm (en is bij het inregelen dus flink geknepen)

Badkamer en studeerkamer zijn veel sneller warm en toch staat de watertemp van de verwarming ruim 10gr lager en is de pompsnelheid van de verwarming omlaag gezet

Is inderdaad wel iets om op te letten (staat ook in de handleiding)
En zorg dat er altijd een flow mogelijk is!
Want als je op alle radiatoren een knop zet en het systeem draaid alle knoppen dicht…
Een verwarmingketel pompt namelijk altijd nog na als de vlam al uitstaat, maar als alle kranen dicht staan (kamers op temperatuur) kan het zijn dat er geen flow meer is…
Honeywell adviseert daarvoor een bypass (of een verwarming zonder thermostaatknop)

Gaat voor mij allemaal niet op. Ik heb stadsverwarming.

Je hebt kans dat dan of de meting van de stadsverwarming niet deugt (dit is in het verleden ook al eens aan het licht gekomen, is ook in de pers uitgelicht) of dat je systeem eigenlijk de afname nooit goed afsluit.

Overigens geheel niet relevant maar wel een andere besparingstip is de pomp op dat soort systemen staat vaak 24/7 te draaien. Deze kan natuurlijk gewoon af en toe uit als er geen warmte vraag is. Scheelt weer elektra.

Is inderdaad een verborgen verbruiker, pompschakelaar met temp sensor ertussen (€45) verdien je in een jaar terug.

Pompsnelheid omlaag zetten scheelt overigens ook electra…
(Voor een goed ingeregled systeem is de pompsnelheid meestal lager)

1 Like