Verwarming regelen werkkamer

Huidige situatie verwarming:
Beneden zijn radiatoren als hoofdverwarming.
Er is ook vloerverwarming, dit noemen ze een bijverwarming.
Nefit ketel met een Nefit Easy in de woonkamer.

Boven, zijn er diverse slaapkamers met radiator.
De werkkamer is ook boven, met een radiator.

De werkkamer is vaak aan de frisse kant. De verwarming kan het prima aan, maar dan ben je natuurlijk de gehele beneden verdieping aan het verwarming. Is deze eenmaal warm dan koelt het boven sneller af.

Ik sta open voor handige oplossingen, ik kon er zo snel 2 bedenken:

  • Slimme thermostaat knoppen op de verwarming monteren.
    Alleen kan Homey er dan voor zorgen dat de ketel blijft stoken als de Nefit Easy beneden op temperatuur is?

  • De andere oplossing is om elektrisch te gaan verwarming.
    Ik zag dat er ook slimme convector kachels zijn, ik heb er alleen nog geen 1 gevonden die met Homey werkt.
    De vraag is dan of elektrisch stoken niet erg duur wordt op de elektriciteitsrekening?

Dit is 1 van de betere oplossingen. Bijvoorbeeld (en ja er zijn meerdere) met het EVO Home systeem.
Dan kan je de ketel aan laten gaan voor alleen de werkkamer terwijl de woonkamer gewoon zijn eigen temperatuur houd. Iedere ruimte dus apart te regelen. Moet je wel op iedere radiator (en vloerverwarming) de slimme knoppen zetten en een bypass aanbrengen ergens in je systeem.

1 Like

Heb om diezelfde reden een evohome geinstalleerd.
Werkt top!
Inderdaad wel een bypass plaatsen. Anders kan het zijn dat alle radiatoren dicht zijn en je ketel daardoor zijn warmte niet keijt kan
En een modulerende ketel die laag genoeg kan terugmoduleren.
Anders gaat je ketel staan pendelen. Ketel slaat aan, het circuit met 1 verwarming aan is maar heel klein, dus het water is binnen no time heet.
Dan slaat je ketel weer uit. je wilt dat die ketel op een heel klein pitje kan draaien en rustig het water opwarmt

1 Like

Hi,

ik had een vergelijkbaar probleem en heb 2 Mill heaters gekocht, die worden ondersteund door Homey en ik ben uiterst tevreden.
Elektrisch stoken is denk ik goedkoper dan je Gasketel laten branden om alleen de werkkamer op te warmen.

1 Like

Thanks!
Klinkt als een mooie oplossing. Echter er zitten natuurlijk wat nadelen aan.
Ten eerst is mijn relatief jonge Nefit Easy direct overbodig.
Daarnaast klinkt het ook niet als een goedkope oplossing, dat gaat snel boven de 1000 Euro komen.

Die van Mill had ik zojuist ook gevonden. Ik zie ook veel Eurom, maar daar zie ik geen Homey app voor.
Wat kan je zoal met Homey doen icm Mill?

Heb je een uitvoering voor aan de muur of een staande versie?
Ik zal moeten kijken naar een staande uitvoering.

Ik heb de Mill900wifi, hangend dus.
Tsja wat kun je er mee doen. Ik doe geen fancy stuff.
Als er iemand aanwezig is. (Weet ik dmv PIR sensoren icm zandloper App) dan regelen de kachels zelf naar de gewenste temperatuur.
En de gewenste temperatuur stel ik overdag anders in dan savonds
That’s it.

2 Likes

Klein stukje off topic, je kunt beter je vloerverwarming als hoofdverwarming laten draaien, mits goed aangelegd en de juiste vloer, scheelt je dik in de portemonnee hoor !!!

1 Like

:+1:

Mijn eerste reactie was van deze morgen op mijn werk, als je elektrisch wilt gaan verwarmen kan dat super goed je kunt elektrische radiatoren kopen voor een betaalbare prijs voor de ruimte die je nodig hebt.
Als je dit door Homey wilt laten regelen kan dat ook.
Ik verwarm mijn badkamer op de volgende manier.
Vanuit China een temperatuur sensor besteld van Aqara Xiaomi.
Deze gekoppeld aan Homey en een flow er aan gehangen.


Daarnaast heb ik er als optie een deursensor aan gehangen zodat wanneer de deur openstaat de radiator altijd uit moet blijven anders gaat hij mijn hele boven verdieping verwarmen.
Zo kun je op verschillende tijden van de dag met verschillende flows je gewenste temperatuur regelen.
een oplossing ( een van de velen )

Dat vind ik wel interessant, hoe kan je daar het beste mee om gaan?

Thanks, ik zat ook te denken aan een extra sensor, al kan ik eerst even testen met de interne sensor of dat verder goed werkt.

Kijken of je leidingen in de vloer op 10cm HoH liggen.
chrome_2020-05-22_18-45-07

Bijverwarming ligt meestal verder uit elkaar en kan dus niet als hoofdverwarming gebruikt worden.
Dus “je vloerverwarming als hoofdverwarming laten draaien” kan alleen maar als het ook als hoofdverwarming aangelegd is. Andere optie is je vloer er uit hakken en de slangen van je vloerverwarming aanleggen als hoofdverwarming.

1 Like

Hallo Arjan, je zet alle radiatoren beneden dicht om mee te beginnen en je Zet je Vloerverwarming aan, nu kun je voor je gevoel kijken bij welke temperatuur je het behaaglijk vind.
vloerverwarming duurt meestal iets langer voor de ruimte op temperatuur is maar is wel energiezuiniger in stoken. waar zit hem dat dan in ? je voelt de kou meestal het snelst bij je voeten dus als je vloer warm is zal het dan ook langer duren voor je het helemaal koud krijgt.
Ook is het raadzaam om niet teveel te pendelen met je thermostaat.
Domotica is super mooi en heel effectief echter bij verwarmen van ruimtes moet je niet teveel schakelen met temperaturen. Nu schakelen veel mensen via domotica even hun verwarming uit als ze van huis zijn, echter het nadeel is dat wanneer je thuis komt niet alleen de ruimte moet worden verwarmt maar ook het gebouw (muren, deuren etc etc) dus ben je veel meer kwijt aan energie dan als je je ketel rustig bij laat pendelen.
Tip! Overdag een temperatuur instellen b.v. 19,5 graad en wanneer je thuiskomt bij verwarmen naar 20,5 dit hoef je niet lang te doen want je huis is immers al warm en je kunt dan ook al snel naar een nachtstand schakelen van b.v. 19 graden.

mocht het nu zo zijn dat je ketel constant staat te stoken dan dien je met je radiatoren bij te gaan verwarmen.
De radiatoren dien je dan wel te voorzien van een thermostaat zodat je het ook daadwerkelijk kunt bij regelen.
Het lijkt me zeker de moeite waard om hier wat mee te experimenteren.
Sorry het is nog steeds of topic maar hoe meer je in je portemonnee over houd van energie kosten hoe meer je weer kunt investeren in domotica :slight_smile:

Ik vind de verhalen altijd zo tegenstrijdig, de 1 zegt op temperatuur houden is goedkoper.
De andere zegt juist weer temp terugzetten als je niet thuis ben of slaapt.

Qua comfort vind ik een constante temp veel fijner.
En voordat de vloerverwarming echt warm is ben je idd aantal uren verder.

Persoonlijk denk ik ook dat je als in een seizoen zit waar je savonds beetje bij moet stoken je dat met een radiator makkelijk doet, hoeft dan soms maar even aan en je ben er al.

In de winter duurt lang voordat de vloer warm is, maar dan houd je er ook vrij lang profijt van.
Ik merk dan ook vaak dat het smorgens niet eens zover is teruggezakt. Dan ga je naar het werk en begint het nog verder terug te zakken.
Ik heb wel eens op afstand gekeken, dan zie je dus dat de temp lager ligt dan toen ik uit bed kwam.
Ja dan is die daarna wel even flinke tijd bezig om het op temp te krijgen, soms wel paar uur. Dat vang je natuurlijk al op door het klokkenschema van je verwarming.

Daarom geloof ik ook niet zo in GPS functies, want eer dat jij dichtbij je huis ben is het al veel te laat om te beginnen met stoken…

Hoe de buizen onder de vloer liggen weet ik niet, ik heb het namelijk zo gekocht.
Het is mij verkocht als bijverwarming, maar als het flink tijdje draait worden de plavuizen wel echt goed warm.

Ja dat zie ik ook.
Komt omdat iedereen een andere situatie thuis heeft.
En dat bepaald hoe je de boel moet instellen…

Is je huis goed geïsoleerd?
Heb je vloerverwarming, radiatoren of combinatie?
Is de vloerverwarming hoofdverwarming of bijverwarming?
Heb je een ketel die ver genoeg terug kan moduleren?
Op welke temperatuur staat je ketel, kan die verder omlaag?
Is je cv Waterzijdig ingeregeld?

Het heeft allemaal effect op De faktoren:
Krijg je je huis voldoende (snel) warm?
Hoe zuinig stookt je ketel.

Mijn oplossing: Plugwise. Werkt echt super. Ik heb beneden twee zones vloerverwarming, keuken en wooonkamer, en op de verdiepingen in totaal vijf kamers met radiatoren waarop slimme thermostaatkranen zitten. Mijn werkkamer kan ik nu met mijn iPhone simpel even wat warmer zetten, ook als de woonkamer op temperatuur is. De modulerende ketel (Remeha) slaat gewoon even aan en de werkkamer warmt op, de woonkamer niet. De Remeha thermostaat werkt nu als een van de temperatuurvoelers in het systeem.
Je kunt dit alles bedienen met Homey, maar de Plugwise schema’s zijn ook prima. Met Homey kun je het systeem altijd tijdelijk overrulen.
De temperatuur in de woonkamer en keuken is redelijk constant en wordt vooral beïnvloed door de zoninstraling:

deze heel toevallig?

Nope.
Deze :

Dank!:slight_smile:

Die lijken nergens meer verkrijgbaar,.

Vermoed dat Mill Glass paneelverwarming MB900DN - Millstore de opvolger is?

Daarvan kan ik alleen niet zien of ze compatible zijn…

Kijkend naar de foto’s op de link die je stuurde is het dezelfde, maar dan met een nieuw naampje :blush:

Ik zou de gok wagen en evt terugsturen als je hem niet binnen een dag met homey gekoppeld krijgt

1 Like