Vilken kamera fungerar med att trigga en händelse när den upptäcker rörelse?

Jag är på väg att köpa min första Homey. Lägger just nu mycket tid på att kolla igenom vilka produkter jag skall komplettera med inomhus. En sak jag fastnat på är övervakningskameror.

Jag skulle vilja hitta en kamera runt (max 1 500 kr, skall ha 5 st) som kan skapa en trigger, typ skicka notis, eller tänd lampor, när den upptäcker en människa? Arlo Q finns ju och Netatmo. Någon annan? Har en katt dessutom så jag vill ju inte få falsklarm när hon strosar runt i huset.

Har även tittat på TP-Link Kasa120 men denna kan bara agera på action, och då behöver jag ju en rörelsesensor dessutom.

Hej!

Jag har Aqara Camera Hub G2H. Den kostar 799 kr. Tyvärr har den i dagsläget inte stöd i Homey, så just nu kör jag den via Homekit för att trigga rörelser och det fungerar väldigt bra.
Fördelen med denna kamera är att den har stöd för Homekit security, vilket innebär att den kan spara direkt till iCloud (under förutsättning att man kör med Apple grejer…) och att den har ansiktsigenkänning, så du kan trigga om familjemedlem syns i kamera etc. den kan trigga på specifik rörelse o då inkludera/exkludera människor djur, fordon osv.
Man kan maska områden i kamerans område som ska ignoreras eller att den endast ska reagera på ett markerat område. Men som sagt, just nu inget stöd i Homey vad jag sett.

Hej

Nu har jag inte testat detta själv men har läst att följande ska fungera för ditt ändamål:
https://www.netonnet.se/art/smarta-hem/overvakningskamera/imou-looc/1010203.9438/

Och sedan köra dem via APP:

Där verkar det fungera att trigga händelser via rörelse.

Tänker själv testa det framöver, men har inte haft pengar över än för det.