Virtueel apparaat met negatieve capability

Vanwege het overgaan naar een andere manier om mijn slimme meter uit te lezen (Synology DSM 7 accepteert geen USB hardware meer…) ben ik de zaken opnieuw aan het inrichten in Homey.

Nu wil ik graag in mijn dashboard een virtueel apparaat plaatsen die het huidige stroomverbruik aangeeft (dat is gelukt). Omdat ik zonnepanelen heb, kan deze waarde negatief zijn. Ik zie echter dat de waarde nu op 0 blijft staan. Kan deze waarde niet negatief zijn? Ik gebruik de capability measure_power.

De capabilities staan hier beschreven: Tutorial: Device Capabilities - Homey Apps SDK v3
Als je achter een capability op het 3 puntjes menu klikt zie je de eigenschappen. Voor measure_power zie ik daar geen minimum/maximum staan, dus dat zou volgens mij moeten betekenen dat negatief mogelijk is. Getest heb ik het alleen niet. Vergelijk bijvoorbeeld target_temperature, die heeft een (akelige en ook nog eens inconsistente) min/max in de capability en de actions.

2 Likes

Dank @Edwin_D

Op dit moment is de waarde die ik wil plaatsen uitgerekend op -700 Watt. Dat getal wordt helaas
als 0 getoond. Positieve waarden worden wel netjes getoond.

.

Is dat in het Energy tabblad, of ook echt als je bijvoorbeeld in Homey Developer Tools het apparaat opzoekt en daar bij de capability zelf kijkt? Ik kan me zo voorstellen dat het Energy tabblad met de pie-chart achtige visuals negatieve taartpunten problematisch vindt.

Wel waar.

Begrijp je vraag niet helemaal, maar het resultaat dat getoond wordt is dit:

Gas is hier een virtueel apparaat, stroom eveneens (en had negatief moeten zijn).
Het saldo op dit moment is namelijk negatief:

Water is een ‘echt’ device.

image
image
Het lukt mij wel. Misschien even je flows delen? Dit is een virtueel stopcontact.

1 Like

Ik dacht ook gelezen te hebben dat DSM7 wel USB devices ondersteunt, evt met een workaround en startup script:

O.T.

@robertklep

Ja, het ligt wat genuanceerder… :wink:
Heb even met VM Domoticz gestoeid, maar heb een andere oplossing gekozen. Domoticz leest nu nog steeds de P1 gegevens in, maar doet dat via een wifi gateway en deze (klik) Homey App.

Ik hoop dat @MarcelT ook meeleest. Heb wat suggesties voor deze App…

Klopt, en dat werkt als een tierelier (ook zonder VM’s maar bv met Docker containers).

Het moet dus werken!
Ik ga het morgen verder bekijken. Dank voor de bevestiging!

Ja ik wil binnenkort ook naar DSM7 upgraden, heb daar DeCONZ op draaien met al m’n zigbee devices, maar ben een beetje huiverig om de update te doen…

But,back to topic (excuus @Eternity)

2 Likes

In je screenshot zie ik aparte verbruik en levering, in je berekening alleen totaal. weet je zeker dat totaal ook levering verrekend heeft? Ik verwachtte eigenlijk eerder iets a la {{verbruik-levering-beginstand}}

1 Like

Morgen pluis ik het nogmaals uit. Nu ik weet dat het kan (nogmaals dank @Edwin_D ), los ik het op.

Dank allen!

1 Like

Schermafbeelding 2021-08-18 om 19.02.44
Niet morgen, maar nu :slight_smile:

Ik haal de data op uit Domoticz op mijn NAS en verwerk die in Homey:

1 Like

Welke App? :smiley:

Respect!

Deze: klik

Hi Edwin

Ik ben niet goed thuis in de code rondom Homey. Wel in de data die de p1 poort van je slimme meter kan leveren. Mss geef ik nu overbodige info. Dat hoor ik dan wel :nerd_face:.

‘Levering’ is het aantal kWh nà eigen gebruik. Als je verbruik en levering vanuit de P1 saldeert, kom je (dus) te laag uit. Als je brutolevering wilt meten, zal je direct vanaf je zonnepanelen moeten meten. Dat gebeurt hier niet. De p1 poort is wat dat betreft redelijk dom. En meters voor je panelen (of elektra groep) zijn relatief duur.