Vocht sensor in badkamer

Dag mede Homey’s,

Ik heb een aantal heiman vocht sensoren, die helaas niet tegen vocht kunnen.
Deze blijken niet waterdicht bij de batterij waardoor deze oxideren en kapot gaan.
Wie weet welke vocht sensoren wel bruikbaar zijn in een badkamer.

Ik heb inmiddels een jaar een xiaomi multi sensor boven het douche gedeelte hangen en werkt nog altijd perfect.

Dank je.
Ik zal eens kijken of die het langer uithouden.

1 Like

Bij mij is zo een sensor helaas overleden. Geen ramp voor die prijs maar ze houden ook niet van echt vochtige ruimtes.

In mijn badkamer hangt er nu met dan een jaar een Xiaomi Aqara Temperature and Humidity sensor WSDCGQ11LM. Deze werkt nog steeds perfect, pal naast de douchecel.

Hier ook de Xiaomi Aqara Temperature and Humidity sensor al bijna 2 jaar in de badkamer.
Werkt perfect, hangt op 1 meter afstand van de doucekop.

Ik gebruik ook overal de Xiaomi Aqara Temperature and Humidity sensoren en werken perfect. Ook de levensduur van de batterij is geweldig.
Zelfs buiten heb ik er eentje hangen en doet het zonder problemen.

Ik heb ze zelfs in mijn koelkast en vriezer liggen, geen enkel probleem :crazy_face:

alleen de batterij gaat iets minder lang mee, die kan niet zo goed tegen -18 :snowman_with_snow:

Dat is erg jammer maar wellicht toeval? De mijne hangt letterlijk boven het douche gedeelte en de relatieve luchtvochtigheid gaat soms naar de 100% als ik een poosje heet douche en dan hangen de druppen aan de sensor. Toch doet ie het al een jaar zonder problemen.

Yep, wellicht toeval :). Hij deed het goed voor een jaar. Nu is ie helemaal de weg kwijt (reset zichzelf elke 5 minuten waardoor hij uit homey valt). Hij hing overigens niet eens op een extreem vochtige plek in de badkamer.

Misschien is een slimme radiatorknop een oplossing? Tado meet ook de luchtvochtigheid

Hoe is je ervaring met de updatefrequentie? Ik heb dezelfde sensor maar die update soms meer dan een uur niet. Knap irritant als je de mechanische ventilatie obv sensor instelt.

De updatefrequentie vind ik goed, als ik de kraan van de douche aan zet gaat binnen een minuut de ventilatie draaien (en in mijn geval het volume van de google home omhoog als ik muziek aan het luisteren ben.

Nu moet ik wel zeggen dat ik de sensoren nietrechtstreeks heb verbonden met Homey maar via een Conbee stick in de Raspberry en via de Deconz app is alles verbonden met Homey. Dus wellicht dat de update frequentie via Deconz hoger is dan via Homey zelf.

@Joost_van_Kempen Hoever is het zigbee bereik ongeveer vanuit een vriezer? Is 4 meter haalbaar?

Bij mij staat de vriezer 1 verdieping hoger dan de Homey (betonvloer) en hemelsbreed zal dat wel meter of 4-5 zijn. ik denk dat je ook net geluk moet hebben met je zigbee-netwerk (hoeveel nodes heb je verder), je vloer, hoe geisoleerd is je vriezer etc. Ik heb het gewoon voor de grap eens geprobeerd nadat we keer de hele inhoud van de vriezer konden weggooien door foutje met de stekkers. En het werkte, dus krijg nu pushbericht als temp te hoog wordt. Nog nooit gebeurd, maar toch.

1 Like

Dank je wel Joost. Bij mij staat er enkel n gipswandje tussen.
Moet goed gaan dan!