Homey Community Forum

Vraag over de ingebouwde weer data

Wellicht een hele simpele vraag maar kan het niet vinden op het forum.

Ik wil iets doen met de build in tag die aangeeft wat voor type weer het is. Is er een lijst met welke benamingen worden gebruikt voor welk type weer? Ik gebruik nu de AND kaart “is precies” en wil graag weten welke benamingen ik kan gebruiken om te filteren op de diverse soorten weer die Homey kent.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Gewoon op het tag kaartje klikken en dan kan je de juiste tag selecteren die je wilt gebruiken.

Dankjewel voor je reactie. Ik weet hoe ik bij de juiste tag moet komen, dat is niet het probleem. Daar staat nu “Clouds” in jouw screenshot. Bij staat er bijvoorbeeld nu “Mist” Maar welke benamingen worden er nog meer gebruikt? Dat is waar het mij om gaat, is er dus zeg maar een lijst met benamingen die Homey hiervoor gebruikt.

Ah dat bedoel je. Nee dat zou ik niet weten. Ik vind het zelf een niet zo veel zegende tag. Die tag bestaat maar uit 1 woord.
Stel het is bewolkt en het regent. Dan is het bewolkt en regenachtig. Die tag zal dan waarschijnlijk zeggen dat het regenachtig is.

Tip. Wil je dingen aansturen op basis van weer, kijk dan naar OpenWheaterMap
https://homey.app/nl-nl/app/nu.baretta.openweathermap/OpenWeatherMap/

Daarmee kan je ook voorspellingen doen en op basis daarvan flows laten triggeren.
Als je die dan combineert met Buienalarm dan heb je een compleet weer station tot je beschikking in Homey

Het viel mij gistern op dat de icoontjes voor het weertype in mijn node-red dashboard niet meer getoond worden.
Het blijkt dat het weer type nu in het Nederlands doorgegeven wordt.
Is dat alleen bij mij zo, of hebben jullie dat ook?
image

Dit is bij iedereen zo, sinds het in de nieuwe web app wordt weer gegeven is het veranderd naar de taal van je Homey

OK. Dan zal ik de weer icoontjes moeten renamen.
Ik heb ooit aan Athom gevraagd waar de data vandaan kwam. Boaz kon daar toen geen antwoord op geven. Als ik weet waar de data vandaan komt, dan kan ik kijken welke weertypes ik kan ontvangen. M.a.w. hoe ze exact in het Nederlands heten, zodat alles in een klap aangepast kan worden en niet proefondervindelijk.
Dit zal waarschijnlijk ook handig zijn voor homeydash en homey.ink gebruikers.
Ik zal nogmaals bij Athom navraag doen. Ik zal hun antwoord hier melden.

1 Like

Ik heb bij Athom navraag gedaan.
Ik kreeg van Boaz(Athom customer support) te horen dat hij mij daar geen antwoord kon geven.
Ik heb gevraagd of hij dit bij de ontwikkelaars kon navragen. Daarop kreeg ik te horen da hij dat gedaan had en geen bruikbaar antwoord gekregen had.

Ik heb zelf e.e.a. met verschillende weer websites vergeleken en de Homey waarden komen aardig overeen met de waarden die http://api.openweathermap.org/ levert. Het verschil lkan natuurlijk liggen in het tijdstip dat Homey de waarden ophaalt en wanneer ik ze ophaal.

image
image

Het is inderdaad de open weather api https://api.openweathermap.org/data/2.5/weather.