Waar gebruik jij de Aqara vibration sensor voor?

Sinds gisteren in het bezit van 2 vibration sensoren.
Ik ben benieuwd waar jullie ze voor gebruiken want volgens mij zijn er heel veel mogelijkheden.

Kanteldeur en inloopdeur vd garage.

Krijg jij ze gekoppeld? Heb er sinds van de week ook twee maar ze willen beide niet koppelen.

Wilde er een gebruiken voor signalering of de droger klaar is.

Je kunt hem voor de brievenbus inzetten en een melding naar telegram sturen als je post hebt. Zelf wil ik ze in de bank en in de stoelen zetten om betere detectie te hebben als.iemand in de woonkamer is. De bewegingssensoren van aqara reageren niet goed genoeg als je vrij rustig op de bank zit tv te kijken. Maar een vibratie sensor in de kussens van de bank of stoel zou dat wel kunnen detecteren.

Ik heb ze gekoppeld gekregen. Na 5 seconden het knopje indrukken dan meerdere keren blijven drukken. Zo heb ik 2 kunnen toevoegen.

1 Like

Nou raar, bij mij willen ze beide niet. 5 sec indrukken dan gaat ie wat knipperen, doe ik daarna nix meer dan komt er een time-out op een gegeven moment. Doe ik nog een extra drukke na die vijf sec, dan gaat het scherm verder met dat hij hem aan het toevoegen is maar eindigd in een time-out… 17 apparaten nu gekoppeld via zigbee, zal niet te veel zijn toch? @TedTolboom :wink:

Heb je extra routing devices? Dan zou je meer devices moeten kunnen toevoegen. Als hij aan het toevoegen is, houd je het device dan wakker door op de knop te blijven drukken, zoals @Wout-1976 zegt?

Zullen we dan nu weer on-topic gaan doen?
De vraag is wat jij met de Aqara vibration sensor doet, waar je hem voor gebruikt en wat de mogelijkheden zijn.
Problemen met toevoegen hoort niet in dit rijtje thuis en kan gewoon in het betreffende topic besproken worden.
Off-topic berichten hier onder zullen verwijderd worden zonder verdere waarschuwing.

Nou het is gelukt! Maar goed, nu inderdaad ergens voor inzetten. Brievenbus is dus een optie. Wilde hem aan de vaatwasser hangen, maar heb daar niet echt plek voor.

1 hangt er aan de droogtrommel… wat met de tweede :joy:

Onder de deksel van de Koekjestrommel. Gaan de kinderen niet leuk vinden … hahaha

2 Likes

Ik heb er een gebruikt om mijn domme deurbel slim te maken.
Nu kan ik als de deurbel ingedrukt word gebruiken als trigger card.

5 Likes

Dat heb ik dus net ook geprobeerd bij mijn oude twee tonige gong,maar waar ik hem ook plaats (zelfs direct op de metalen platen) hij registeert het niet de trilling is dus niet hoog genoeg. Helaas kan je de gevoeligheid niet instellen. Ik heb hem nu maar op mijn brievenbus geplakt.

Ik heb 2 aqara vibration sensors 1 op de bijkeukendeur naar de tuin en 1 op de achterdeur vanuit de kamer naar de tuin, dus als hier iemand aan die deuren staat te rommelen dat ik een melding op mijn telefoon krijg met foto via mijn foscam camera.

Die camera neemt bij beweging ook wel op, op mijn nas maar ja je gaat niet ieder uur kijken of er wat is opgenomen.

Gevoeligheid had wat hoger gemogen je moet flink aan die deuren rammelen voor een melding te krijgen maar zal het zeker doen als ze echt binnen willen komen, ik hoop dat bij een rewrite van de ZigBee deze gevoeligheid is in te stellen.

@Fred
Kun je niet een veer, bijvoorbeeld van een ballpen, op de sensor hotglue-en en dan de veer op de deur. Wanneer er aan de deur gerommeld wordt de trillingen van de veer versterkt worden en en dat weer transleert naar de vibrationsensor.

De gevoeligheid van de sensor kan weer lager gezet worden om het gewenst resultaat te krijgen van detectie .

tis maar een idee maar kan een richting zijn voor een oplossing voor de time being…

He leuk idee, ik ga daar eens mee spelen.

1 Like

Ondertussen al weee nieuwe suggesties? Die brievenbus is echt een top idee. Wil eigenlijk alleen registratie als er daadwerkelijk iets is ingegooid…

Tips?

Ik heb een deurraamsensor op de brievenbus zitten. Werkt perfect!

Maar als je zelf in de brievenbus kijkt… Krijg je ook melding?

Mijn brievenbus is een ‘gat’ in de deur met zo’n klepje ervoor. Dus als ik binnenkom ligt de post op de mat.

Als je bijvoorbeeld een losstaande brievenbus hebt zul je zelf inderdaad ook een melding krijgen.

Ik probeer de sensoren op een kiepkantelraam te zetten zodat ik de status van het raam kan bepalen. Dat gebruiken in bijvoorbeeld een flow waarbij het rolluik dicht gaat bij regen als het raam open staat maar niet in kiepstand of gesloten. Of airco en verwarming koppelen.
Daarnaast kan het dan ook als inbraakdetectie fungeren.
De uitdaging is nog dat je eigenlijk de positie moet kunnen resetten als hij is geplaatst.