Wat hebben ze nou weer verzonnen bij Athom

Het kwam wel eens voor dat ik op een goed idee gebracht werd door te bladeren door de apps.
Zoiets van “oke, die vuilnisophaalapp”, nooit aan gedacht, maar dat is handig daar wil ik iets mee!
Hetzelfde geldt voor de aanschaf van rand(schakel)apparatuur. Eerst maar eens kijken wat er te koop is en wat de mogelijkheden in een bepaalde app zijn.
Helaas Athom heeft het niet gebruikersvriendelijker gemaakt.

2 Likes

Precies dit. Homey is een leuk apparaat maar zonder de juiste apps + apparaten is hij zinloos. Door het onduidelijker maken van de store wordt het er niet beter op.

Dit is al de derde keer dat athom een wijziging uitrolt terwijl hij of niet goed doordacht is, of wel goed doordacht maar nog gewoon totaal niet “af”.

Zouden ze een “Malieveld” hebben in Enschede?

7 Likes

:joy::rofl::+1:

Ik kan ze nu ook vinden! Moet eerlijk zeggen dat het een fijne zoekpagina is, al mis ik stiekem wel de ouderwetse bladerpagina’s… :grimacing:

1 Like

Ik begrijp steeds beter waarom automatisering bij alle overheden ( belastingdienst, UWV, SVB, gemeentes ) altijd een grote puinhoop is. Software mensen moeten eens leren, dat ze niet alles moeten maken wat er technisch mogelijk is, en zich eens focussen op de ‘normale’ gebruiker en hun behoeftes. Een app store hoeft er niet gelikt uit te zien, maar alleen functioneel. Ik ben het helemaal met Lars_Machiels eens.

7 Likes

Een oud en en wijs gezegde luidt: “If it ain’t broke don’t fix it”

3 Likes

Als de gang van zaken bij Athom jou inzicht geeft in waarom dat er bij de overheid dingen mis gaan dan heb je echt nog helemaal niets begrepen van hoe het bij de overheid eraan toe gaat. Dat gezegd hebbende ben ik het wel eens met je punt. Maar dan algemener. Mensen moeten niet willen veranderen omdat men wil veranderen maar moeten duidelijke keuzes maken.

Deze aanpassing van de appstore kwam als een totale verrassing voor mij, en blijkbaar voor vele anderen. Waarom? Is het voor Athom zo ontzettend lastig om dit soort dingen in de groep te gooien? En ja het forum is officieel niet iets waar Athom naar kijkt of nou ja dat is ooit wel eens gezegd. HEt feit dat het forum nog steeds bestaat met allerlei taal specifieke forums doet mij toch anders vermoeden.

3 Likes

Mee eens. Alles is erg onhandig geworden. Zelfs de store en de developer omgeving ziet er niet uit. De readme.txt die verzonnen is, maakt de layout erg slordig. Sommige apps zijn niet eens meer zichtbaar in de nieuwe app store :frowning:

1 Like

Ik heb geen nieuwe onhandige store nodig. Kan zo geen nieuwe/handige apps vinden. :rage:Geef mij maar een goede backup mogelijkheid! Misschien is een testpanel een optie?

2 Likes

Wat een onhandige app store is dit zo geworden zeg. Hoe kun je nu nog iets vinden wat je niet kent?

Ik hoop dat het nog niet af is? Wie verzint dit…

Exact. Als je naar iets nieuws op zoek bent wat je ook met je homey zou kunnen doen gaat dat dus nu niet meer. Aan de andere kant als je nu naar een brand of iets dergelijks zoekt zit het wel goed in elkaar. Waarschijnlijk is dat dan de gedachtegang…

Ik kan mij ook slecht voorstellen dat iemand dit als verbetering kan zien. Het was prima zoals het was wat mij betreft.

2 Likes

Dit ziet er commercieel beter uit en dat is belangrijker dan functioneel. Komt helaas vaak voor, tot frustratie van technici.

Een “browse” functie zou relatief makkelijk toegevoegd moeten kunnen worden lijkt me. Het liefst met een filter functie. Filteren op protocol, type sensor, etc. Heb dit verzoek al ingediend bij Athom. Afwachten of ze er iets mee gaan doen…

2 Likes

Zo wacht ik al maanden op het herstellen van de infrarood functionaliteit. Al meerdere keren contact gehad met Homey. Maar nog steeds niet opgelost. Eerst zorgen dat het ene goed werkt voordat je weer nieuwe dingen gaat proberen is mijn idee!

Aangezien Athom nog bestaat na zoveel ‘blunders’ lijkt het mij inderdaad erg onwaarschijnlijk. Maar het is wel weer een ‘Athompje’ om zoiets als dit er gewoon doorheen te drukken zonder enig overleg of iets dergelijks.

:popcorn::popcorn::popcorn:

Even advocaat van de duivel: Backup&Restore en de Zigbee rewrite (bijna anderhalf jaar geleden aangekondigd) zijn helemaal niet interessant voor Athom. Het kost alleen maar tijd om te implementeren, en je verdient er niks mee (het geld van bestaande gebruikers is immers allang binnen).

Naar de buitenwereld toe is het veel beter om steeds weer met iets nieuws te komen: “een vernieuwde app store!”, “Homey energy!”, want daar lok je nieuwe gebruikers (= cash) mee. Dat bestaande gebruikers er niet op zitten te wachten is niet zo’n probleem, op den duur houden die toch wel op met zeuren.

En veel gebruikers nemen al het gezeik om Homey fatsoenlijk werkend te krijgen voor lief, want je hebt er toch €300 of €400 voor betaald. Dat je het apparaat dagelijks moet rebooten hoort er dan gewoon bij. En elke gebruiker weet na verloop van tijd ook wel welke apparaten je niet moet kopen omdat ze niet (goed) samenwerken met Homey.

Dus of die Zigbee-rewrite er ooit nog komt? Ik vraag het me af. Het is misschien wel een complex verhaal, maar echt niet anderhalf jaar ontwikkelen complex. Dus als Athom het écht had gewild, was die rewrite er allang geweest.

6 Likes

Ik ben gek op nieuwe dingen, zeker als het om apparaten gaat. Ik was er dan ook als de kippen bij toen de Homey voor het eerst uit kwam. Een geweldig en veelzijdig apparaat, dat vind ik nog steeds. Helaas zie je vaak dat als de boekhouders en marketeers in het spel komen dit vaak ten koste gaat van de kwaliteit, functionaliteit en innovativiteit. En dat vind ik jammer. Het ziet er misschien allemaal erg gelikt uit maar geef mij liever old-school degelijkheid en functionaliteit i.p.v. een sexy uiterlijk. Daar win je het uiteindelijk toch mee.

1 Like