Welk nieuw schakelmateriaal nieuw huis

Ok dank je voor alle tips…

Nul draad in alle dozen had ik al doorgegeven aan de elektricien…hij was erg verbaasd maar toen ik hem eenmaal alles had uitgelegd, begreep hij het…

Dan denk ik dat ik voor terugverend schakelmateriaal ga en dan in eerste instantie een aantal pulsdrukkers voor de lampen/punten die ik vanaf oplevering wil kunnen bedienen…

Als ik dan in de toekomst uit wil breiden moet ik idd pulsdrukkers plaatsten…maar dat zijn de kosten in principe niet volgens mij…

bedrade domotica is eigenlijk het meest stabiel.

Klopt. Maar het is toch mooi om onbedraad te kunnen bedienen :wink: Eigenlijk helemaal niet bedienen, lekker alles automatisch #eutopie :slight_smile:

Ik heb van jung terugverende wisselschakelaars en puls drukkers.
Puls drukkers hebben een fibaro switch er achter.
Zo heb je voor stopcontacten en schakelaars wel het zelfde type en ziet alles hetzelfde er uit. Ook al heb je domme en slimme schakelaars.

Wij hebben combinatie van abb bj schakelmateriaal ( maakcontact) met fibaro pluggen erachter en Neo Coolcam inbouw schakelaars.

Deze laatste werken zowel standalone als met Homey.
Zijn gehard glas met touch sensor geven indicatie lichtje blauw als lamp uit is en roze/ rood als lamp aan is.( Kan je ook uitzetten) er blij mee en zeer betaalbaar ( net weer 4 besteld voor 75 dollar of euro dat weer ik even niet meer)

€ 74,66 40%OFF | Coolcam 4 stks/partij Z-wave Lichtschakelaar 1 Gang In-Wall Touch Panel Smart Home Apparaat 1CH Thuis automatisering Z Wave Plus Draadloze

Ik heb een vraag de schakelaar, ik denk dat iedereen deze vraag maar zich heeft gevraagd.

Ik zit te denken te gaan voor AQARA switches.
Ik heb dubbel schakelaar en ik heb op dit moment geen Blauwe draad aan mijn wand schakelaar zitten. Werkt onderstaande model wel zonder Blauwe dus zonder neutral Line die ik niet heb? Dan is het toch in een keer opgelost en ik heb toch geen fibaro dimmer of pulsedrukker nodig en ik kan elke lamp bediening dus ook een smart lamp?

Een dimmer zoals shelly of fibaro kan je geen smartlamp gebruiken het moet een dimmabele lamp zijn.

Zou moeten werken zonder blauwe draad. Je hebt alleen 1 probleem, deze passen hoogstwaarschijnlijk niet in europese wanddozen. Zie de vierkante achterkant…

Je moet even het specifieke modelnummer uitzoeken, er zijn modellen die wél en modellen die géén blauwe draad nodig hebben:

En hebben jullie misschien een advies om 1tje die het wel past? Andere merk?

Xiaomi zegt al een tijd dat Europese versies eraan komen. Meest recentelijk zag ik wat berichten op Reddit waarin stond dat het de bedoeling is dat het dit jaar nog uitkomt. (Dat was vorig jaar ook het geval echter…)

Ik heb deze besteld, in de hoop dat die werkend te krijgen is. Hij is goed betaalbaar, en is er zowel in een uitvoering voor met als zonder blauwe draad.

https://nl.aliexpress.com/item/4000298926256.html?spm=a2g0o.detail.1000023.9.3ae157f2KtdvBk

Uiteraard nog geen ervaring (hij moet nog binnen komen) maar ik heb goede hoop.

Dat werkt. Het is alleen Tuya. Ik ben totaal geen fan van Tuya geworden, elke keer als de stroom er af ligt kan je alles opnieuw gaan toevoegen en programmeren. Te vaak reageerd het niet helemaal als dat je verwacht ( lampen dimmen wil niet altijd op niveau gaan dat je wilt of gaat gewoon niet uit.). Je moet ook perse de tuya wifi app gebruiken. Kan t alleen aan google home toevoegen en combineert niet best met homey. Kortom teveel gezeik mee. Maar als je toch zoiets wil kijk even naar Moeshouse veel leuker spul

Ik heb van alle genoemde oplossingen wel een versie in huis… Jung puldrukkers met Fibaro relays, zigbee puldrukkers met en zonder batterij, Hue dimmers…

De grote Aqara schakelaars zijn super! Ik heb de grote vierkante inbouw dozen ook toegepast. Mijn electricien was onder de indruk! Ze hebben onder de schakelaars ook een verzonken blauw ledje: je hebt dus ook visueel een terugkoppeling of de schakelaar aan staat. Ik zou ze direct weer toepassen! Optisch zijn ze ook fraai, maar wel dus wat aan de grote kant.

dat xiaomi spul werkt idd erg goed. Heb zelfs de voerbak, waterbak en schijthuis van de kat geautomatiseerd er mee. Ipcam detecteerd beweging en die zet de waterbak aan en de voerbak geeft voer per gram nauwkeurig op gezette tijden. Het beest wacht ook keurig de 3 seconde dat het duurd voor de waterbak aan gaat. Met de automation scene’s in mi home kun je de meest idiote dingen voor elkaar krijgen. Bijvoorbeeld als de robotstofzuiger rondrijd, zet waterbak uit en als de camera beweging detecteerd zet robotstofzuiger op pauze. Als deur opengaat en alarm staat uit zet robotstofzuiger op pauze en bij stoppen beweging ga automatisch verder. Als tv aanstaat stel de zuigronde uit etc. lui hebben het een stuk beter voor elkaar allemaal en het werkt foutloos tot nu toe.

Mensen, ik heb e.e.a. nog uitgezocht en ik denk dat onderstaande opstel een goede keus is, wat denken jullie hiervan of mis ik hier nog wat?

  1. Waar ik geen neutral line kan trekken = Shelly Dimmer 2 met Pulsdrukker
  2. Waar ik wel neutral line heb = Shelly 1 of Shelly 2.5 (voor 2 schakelaars) met Pulsdrukker (Ook voor Hotel schakeling bij de ene kant aansluiten.)
  3. Waar ik smartlampen wil gebruiken = Shelly 1 of Shelly 2.5 met pulsdrukker

1* = Dimmable lampen gebruiken en Shelly op Edge mode
2* = Normale lampen gebruiken en Shelly op Edge mode
3* = Smartlampen gebruiken en smartlamp op constant stroom aansluiten via de plafond. Shelly en Smartlamp aansluiten op MQTT en Shelly op detached mode zetten.

Is in mijn geval de shelly’s flashen op Tasmota nodig vanwege die switch modes?