Welke energiemeter kopen?

Hoi.

We krijgen binnenkort zonnepanelen met een Goodwe 3 fase omvormer.
We hebben 3 fases en een slimme meter.

Welke hardware kan ik het beste aanschaffen, zodat ik kan zien:

  • Wat is ons huidige verbruik (over de 3 fases, en per fase)
  • Wat is ons huidige opwekking (over de 3 fases, en per fase)
  • Wat is ons huidige teruglevering (over de fases, en per fase)

En misschien nog wel belangrijker, waar kan ik het kopen.

mvg,
Twan

1 Like

Even een verduidelijking: een slimme meter houdt niet bij hoeveel er wordt opgewekt, alleen hoeveel er wordt afgenomen en hoeveel er wordt teruggeleverd.

De Zonnepanelen app noemt Goodwe wel als merk voor ondersteuning, alleen durf ik niet te zeggen of specifiek jouw model omvormer ondersteund wordt.

Hoi Robert

Als ik al weet hoeveel ik afneem of teruglever, dan is dat al voldoende. Maar ik kom er niet uit welke hardware ik nodig heb om dat over de fases te zien. Kan die plugwise P1 dat ook?

1 Like

Ik heb de Youless, Beeclear en Plugwise Smile P1 apps geschreven. In die apps ondersteun ik alleen het totaal van alle fasen. Maar als het device zelf per fase kan rapporteren wil ik de apps best uitbreiden daarmee. Ik dacht dat de Beeclear dat wel kon, maar ben niet zeker.

1 Like

Hiermee kan de 3-fasen van de panelen worden gemeten en de P1 van de hoofdmeter

Als je een slimme meter hebt dan kun je b.v. een youless overwegen, er zijn al diverse topics op dit forum over de mogelijkheden (b.v. Plugwise P1 (v3) vs Youless LS120 ervaringen?).

Zoals Robert aangaf heb je dan wel alleen netto waarde, dus de verrekende teruglevering en verbruik samen. De Youless website laaat ook zien hoe je naast netto verbruik/teruglevering ook bruto opbrengst zou kunnen meten, maar als je omvormer zelf ondersteuning heeft is dat waarschijnlijk handiger. Met wat rondzoeken op dit forum kom je daar ook diverse topics over tegen.

https://www.youless.nl/hoewerkt.html

Ik gebruik de P1 meter van Homewizard voor het meten van mijn elektriciteitsmeter. Daarnaast de MID meter (verkrijgbaar in 1- en 3-fasen) van Homewizard voor het meten van mijn zonnepanelen. Voor die laatste is nog geen API beschikbaar maar dit zit wel in de planning. Een beetje β€˜zeuren’ bij Homewizard helpt misschien om die API iets sneller beschikbaar te krijgen. :wink:
Je krijgt uit de Homewizard Energy app in ieder geval al leuke plaatjes.

Ik gebruik een plugwise P1 prima apparaatje. Per Fase meten zou ik je niet kunnen zeggen, ik weet wel dat er een qubino slimme module voor 3 fasen te koop is maar de integratie met Homey laat nog te wensen over geloof ik.

In april komt er ook een Shelly 4pro plus die kan 4 groepen 16a meten.

Hallo, is het al iemand gelukt om de stroom per fase te meten en te gebruiken in Homey?

De Youless ls120 kan dat met de nieuwe firmware.

Ben erg tevreden over de Homewizard P1. Ik heb zelf maar 1 fase, maar de 3 fasen zitten wel in de app:
Screenshot from 2022-08-13 01-05-56

Ok dank je, ik gebruik momenteel de P1 monitor op een raspberry Pi, maar de Homey app stuurt de fase informatie niet door. Ik ga de Youless en de Homewizard eens bekijken. Ik wil deze informatie namelijk gebruiken om de stroom naar de laadunit van mijn EV hoger of lager in te stellen. Nogmaals dank voor de info.

2 Likes

Deze post laat een screenshot zien met de info die je per fase krijgt met Youless. Let wel op dat je smartmeter DSMR4 of hoger is. Anders krijg je helemaal geen 3 fase info.